InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Goedkope warmte met een water-warmtepomp

Goedkope warmte met een water-warmtepomp

Goedkope warmte met een water-warmtepomp Een water warmtepomp wint geothermische energie uit grondwater. Ook in de winter heeft dat een constante temperatuur van 7 tot 12 graden! Bij voldoende grondwater is aanschaf van een water warmtepomp voordelig: je kan er subsidie op aanvragen via de Subsidieregeling Duurzame Warmte.

Wat is aardwarmte

Onder aardwarmte verstaat men de in het bovenste deel van de aardkorst opgeslagen warmte. Aardwarmte noemt men ook wel geothermische energie. Geothermische energie is in de aarde opgeslagen energie voorzover die kan worden gewonnen en gebruikt. Aardwarmte wordt gerekend tot een van de hernieuwbare energiebronnen (duurzame energie). Geothermische energie kan via een systeem met warmtepomp direct worden gebruikt zowel voor verwarming alsook voor koeling.

Zonne-energie wordt tot een diepte van 1,20 tot 1,50 meter in de aardbodem opgeslagen en zelfs bij lage temperaturen levert een geothermisch verwarmingsysteem voldoende warmte. Vooral in de winter is het verschil tussen bodem en buitenlucht merkbaar. Want zoals al vermeld, heerst op de aangegeven diepte in de bodem altijd een temperatuur van ongeveer 10 graden Celsius. In de loop van de winter koelt de grond weliswaar af, maar de voorhanden aardwarmte is nog steeds voldoende voor verwarming.

Toepassingen water warmtepomp

  • In combinatie met warmtepompen wordt aardwarmte doorgaans gebruikt voor verwarming en koeling van gebouwen en warmwaterbereiding;
  • Geothermische energie kan ook worden gebruikt om elektriciteit op te wekken of in een systeem met warmtekrachtkoppeling;
  • Aardwarmte kan worden gebruikt voor verwarming van gebouwen voor industriële, particuliere of agrarische doeleinden en wordt zelfs benut voor het ontzouten van zeewater;
  • Aardwarmte is duurzaam en milieuvriendelijk.

Geothermisch verwarmingssysteem

Aardwarmte is een belangrijke bron van duurzame energie. Deze energie uit het binnenste van de aarde, kan men effectief voor de verwarming van zijn huis inzetten met een geothermisch verwarmingssysteem. De kosten van een geothermische verwarming vallen vaak lager uit dan bij een gas- of oliegestookte verwarming. In een opsomming van de voordelen van een geothermische verwarming mogen uiteraard ook de milieu-aspecten niet buiten beschouwing blijven. Een geothermisch verwarmingssysteem werkt milieuvriendelijk en er ontstaan geen uitlaatgassen. Ten aanzien van het rendement doet een geothermische verwarming niet onder voor andere verwarmingssystemen.

Hoe werkt een warmtepomp?

De warmtepomp is een machine die warmte met een lage temperatuur naar een hogere temperatuur converteert. Warmtepompen vinden veel toepassing bij koelkasten en diepvriezers. Een warmtepomp ontrekt warmte aan de omgeving en geeft die op een hoger temperatuurniveau weer af, zodat die voor huishoudelijke verwarming en warmwaterbereiding gebruikt kan worden. De werking van een warmtepomp komt overeen met een koelkast, maar dan om te verwarmen in plaats van te koelen.

Warmtepompen zijn in staat om uit 25% opgewekte energie 100% verwarmingsrendement te leveren. Anders gezegd: 75% van de warmteprestatie is afkomstig uit het grondwater en slechts 25% uit elektrische energie. Met deze verhouding is de aantrekkelijkheid van een water-warmtepomp aangetoond.

Werking van een water warmtepomp

Een water warmtepomp (geothermische verwarming) gebruikt stroom van het elektriciteitsnet en drijft daarmee een compressor aan die aanvullende warmte uit het grondwater haalt. Daardoor kunnen met 1 deel stroom 2 tot 3 delen gratis warmte uit de natuur worden verkregen.

Via een zuigmechanisme (grondwaterput) wordt door middel van een warmtewisselaar energie aan het grondwater onttrokken. Vervolgens wordt dat grondwater weer in de bodem teruggevoerd. Water-warmtepompen zijn zó ontworpen dat ze een functionaliteit kunnen bieden vergelijkbaar met een CV-combisysteem, derhalve ruimteverwarming en warmwaterbereiding.

De voordelen van een water warmtepomp

Een warmtepompsysteem is niet alleen toepasbaar in een nieuwbouwwoning. Als de plaatselijke condities zoals de al vermelde hoeveelheid en kwaliteit van het grondwater aanwezig zijn, staat niets de inzet van waterpomp in een bestaande woning in de weg. Behalve het aspect van minder energieverbruik heeft de water warmtepomp als voordelen:

  • Neemt weinig plaats in: de vereiste putten en transportleidingen zijn allemaal verzonken in de grond;
  • Geen opslagruimte nodig voor de installatie van een olie- of gastank;
  • Een absoluut veilige werking;
  • Onderhoudsarm: water warmtepompen vragen nagenoeg geen onderhoud;
  • Volledig automatisch en daardoor uiterst comfortabel;
  • Lage bedrijfskosten indien de omstandigheden gunstig zijn;
  • Milieuvriendelijk en dus te preferen boven een olie- of gasverwarming;
  • Tot 2012 kon men subsidie duurzame warmte aanvragen via de subsidieregeling duurzame warmte.
Gerelateerde artikelen
Wat is geothermische energie?Wat is geothermische energie?Geothermische energie is een relatief weinig gebruikte vorm van energie, maar deze vorm van energie zou wereldwijd kunne…
Airco door warmtepompAirco door warmtepompOm een goede en gezonde ventilatie in huis te hebben, kun je een airconditioning aanschaffen. Vooral de duurzame, energi…
Wat is duurzame energie?Duurzame energie is energie die is opgewekt op een milieu vriendelijk manier. Dit is steeds belangrijker aan het worden…
Energie besparen met innoverende lucht/water-warmtepompEnergie besparen met innoverende lucht/water-warmtepompBij de bouw van onze droomwoning, hebben we meer en meer oog voor energiezuinige realisaties. Voor wie zijn toekomstige…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkope warmte met een water-warmtepomp"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 11-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!