InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Inbraak: hoe groot is het risico op inbraak in je woning?

Inbraak: hoe groot is het risico op inbraak in je woning?

Inbraak: hoe groot is het risico op inbraak in je woning? Wanneer de dagen korter en donkerder worden neemt de kans op inbraak toe. Veel mensen maken zich dan ook zorgen over de veiligheid van hun huis. Als je nagaat in hoeverre sommige risicofactoren op jouw woning van toepassing zijn, kan je te weten komen hoe groot het inbraakgevaar is van je woning. Is er sprake van meerdere risicofactoren dan is het aangeraden om enkele beveiligingsmaatregelen te nemen. Een voorbeeld daarvan is het installeren van een alarmsysteem waarbij je je woning beter tegen inbraak beschermt en dieven afschrikt. Online prijsoffertes van alarminstallateurs in je regio kunnen je een beeld geven van hoeveel een alarmsysteem je kan kosten. Welke risicofactoren spelen een rol als het gaat om een mogelijke inbraak in je huis en hoe kan je je woning hiertegen beveiligen?

Risico op inbraak in huis

Verlichting

De verlichting van je woning heeft een belangrijk afschrikeffect tegen mogelijke inbrekers. Hoe meer lichten er in je woning branden, hoe meer dat de inbrekers zal ontmoedigen om actie te ondernemen. Bovendien is een goeie straatverlichting ook meegenomen: eventuele verdachte wagens van inbrekers zullen meteen opvallen. Als je woont aan een straat zonder goede verlichting, beschik je niet over dit voordeel.

Huisgevels

Het spreekt vanzelf dat een huis met een open bebouwing meer risico loopt dan een huis met gesloten bebouwing. Met een open bebouwing beschikt de inbreker immers over meer vrijstaande gevels. Hij maakt dus meer kans om een ingang te vinden in het huis. Probeer de kwetsbare gevels van je huis zo veel mogelijk af te schermen met bijvoorbeeld een omheining, om inbraakpogingen te ontraden.

Uitzicht woning

Wat ook van belang kan zijn bij mogelijke inbraak, is het uitzicht van je woning. Ziet je woning er op het eerste zicht luxueus en kostbaar uit, dan kan dit een risico inhouden. Een mooi uiterlijk kan aanlokkelijk zijn voor eventuele inbrekers, die zullen vermoeden dat de binnenkant van de woning waarschijnlijk al even aantrekkelijk zal zijn. Toch is het niet noodzakelijk een voordeel wanneer jouw woning er minder sjiek uitziet dan de huizen in de buurt. Dieven kunnen dan mogelijk denken dat jouw huis minder uitgebreid beveiligd zal zijn.

Alarmsysteem

Het al dan niet beschikken over een zichtbaar alarmsysteem is van invloed op het inbraakrisico. Ook hier geldt weer het afschrikeffect: wanneer dieven een alarminstallatie bevestigd zien aan een huis, zullen ze gaan twijfelen om een inbraakpoging te wagen. Heb je wel een alarmsysteem maar is het niet zichtbaar, dan vermindert dit voordeel. Gaat het alarmsysteem in werking bij de inbraak, dan zullen de dieven wel vluchten, maar inmiddels is er natuurlijk wel ingebroken. Als je helemaal geen alarmsysteem hebt, is je woning er het slechtst aan toe.

Deuren en ramen

Om inbrekers af te schrikken, is het steeds van belang om de inbraak te ontmoedigen. Als inbrekers moeilijk kunnen zien waar de deuren en ramen zich bevinden, wordt inbraak moeilijker. Een omheining kan dit effect nog versterken. Als je deuren en ramen goed zichtbaar zijn, is het aangeraden om duidelijke beveiligingen te voorzien.

Omgeving woning: risicofactoren

Vluchtroute inbrekers

Kandidaat-inbrekers komen vaak eerst op voorrand een kijkje nemen in een buurt die voor hen interessant lijkt. Ze kijken dan niet alleen naar de huizen zelf, maar ook naar de vluchtwegen. Als de vluchtroute in een bepaalde wijk van de stad te moeilijk lijkt, dan is het risico op inbraak kleiner. Anderzijds komen er vaak inbraken voor in huizen die een gemakkelijke vluchtroute met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld huizen in de buurt van een autosnelweg.

Buren en sociale controle

Als je buren hebt die vaak thuis zijn of waar er altijd wel licht brandt, dan is de kans kleiner dat er bij jou ingebroken wordt. Huizen waar op het eerste zicht veel activiteit is, lopen minder gevaar om door inbrekers uitgekozen te worden. Dan is er immers meer sociale controle: waar veel mensen in de buurt zijn, is er altijd wel iemand die iets verdachts kan opmerken. Als je huis integendeel eerder afgelegen ligt en weinig of geen naburige huizen heeft, vergroot de kans op inbraak.

Politie, security of buurtwacht

Wijken en buurten waar eventuele buurtwachten regelmatig een inspectieronde doen, lopen minder kans op inbraak. Hetzelfde geldt voor wijken waar privé-bewakingsfirma's en securitydiensten patrouilleren. In sommige wijken doet ook de politie regelmatig controles, vooral dan in vakantieperiodes, wanneer heelwat huizen onbewoond zijn. Dit zijn allemaal factoren die de inbrekers kunnen ontmoedigen.

Prijs alarmsysteem

Deze factoren kunnen je een aardig beeld geven van het risico dat jouw huis kan lopen als het gaat om inbraak. Als je merkt dat bij de meeste van deze risicofactoren jouw woning een slechte beurt maakt, dan is het goed om extra beveiligingsmaatregelen te nemen. Dat kan gaan van het installeren van een alarmsysteem tot bijvoorbeeld een betere verlichting. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van erkende alarminstallateurs in je regio aanvragen zodat je te weten komt welk prijskaartje er vasthangt aan de installatie van een alarmsysteem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alarmsysteem kopen: Wat kost dat en waar moet je op letten?Met de toenemende inbraakgolven in alle regio's in Nederland is het geen slecht idee om jouw huis en spullen te bescherm…
Woning beveiligen tegen inbraakInbrekers kunnen op verschillende manieren uw woning binnendringen. Hoe kunt u de woning beveiligen tegen inbraak? In di…
Alarminstallatie aanleggenJe hebt een mooi alarmsysteem gekocht alleen moet hij nog worden aangelegd. Een alarmsysteem aanleggen is geen moeilijke…
Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNABeveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNADe meeste mensen hebben al eens een diefstal of inbraak of een poging daartoe meegemaakt. Het goed beveiligen van je spu…
Emotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofEmotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofWij zijn goed verzekerd tegen verzekerbare onheilen. Na een inbraak of een brand krijgt u de waarde van de vermiste of b…

Reageer op het artikel "Inbraak: hoe groot is het risico op inbraak in je woning?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huisbeveiliging
Schrijf mee!