InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Spaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tips

Spaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tips

Spaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tips De overschakeling naar het winteruur is het begin van kortere dagen en koudere temperaturen. Het winteruur is dan ook een goed moment om je huis goed voor te bereiden op de winter. Wie in huis spaarzaam wil zijn met energie, hoeft daarom nog niet het comfort van zijn woning te verliezen. Je kan spaarzaam wonen door te letten op enkele dingen zoals een constante temperatuur en een degelijke isolatie. Isolatie van ramen en deuren kan een behoorlijke slok op de borrel schelen als het aankomt op het vasthouden van warmte in je woning. Eventueel kan je advies vragen aan een specialist van een isolatiebedrijf om je woning op een degelijke manier te isoleren. Online kan je prijsoffertes van isolatiebedrijven aanvragen zodat je te weten komt hoeveel hun services kunnen kosten. Hoe kan je dankzij een effectieve isolatie je huis verwarmen?

Huis verwarmen: tips

Om geen onnodige energie te verbruiken is het verstandig om je huis op een gelijkmatige manier te verwarmen. Zet 's winters de verwarming niet opeens extreem hoog als je thuiskomt na een dagje werken. Het is beter om je lichaam geleidelijk te laten wennen aan de warmte van het huis. Als je meteen de verwarming op een hoge stand zet, dan krijg je waarschijnlijk toch snel te warm waardoor je ze weer moet verminderen.

Spaarzaam wonen

Als je op een spaarzame manier wilt wonen is het nuttig om de temperatuur in huis doordacht te kiezen. In een kamer waar je bijvoorbeeld druk in de weer bent, kan je het met een paar graadjes minder stellen dan in de woonkamer, waar je lekker lui voor de televisie hangt. Meestal heb je in de leefruimtes waar je het meest tijd doorbrengt zoals de keuken en de woonkamer genoeg met een temperatuur van 20 à 23 graden. In je slaapkamer is het best iets minder warm: daar volstaat een temperatuur van 16 à 18 graden.

Thermostaat

Als je een gelijkmatige warmte in je kamers wilt, dan is een kamerthermostaat de aangewezen oplossing. De kamerthermostaat zorgt voor een temperatuur die voortdurend op hetzelfde niveau blijft. Je kan in de woonkamer bijvoorbeeld een constante temperatuur van 22 graden programmeren voor overdag, terwijl je voor 's nachts de thermostaat op een lagere temperatuur instelt. Als je een poos je huis uitgaat, dan stel je de thermostaat ook in op een lager niveau.

Verwarmingsradiatoren

Denk eraan dat een eenvoudig onderhoud van je radiatoren een belangrijke rol kan spelen in het verwarmen van je huis. Zo kunnen stoffige verwarmingsradiatoren beduidend minder goed de warmte verspreiden. Als je nalaat het stof van je radiatoren te vegen dan verlies je dus een pak warmte. Aangeraden is om ook reflecterende radiatorfolie aan te brengen achter de radiatoren.

Luiken en gordijnen

Als in de winter de avond valt, dan kan de koude nogal snel in je huis slaan als je er niet goed op voorbereid bent. Ook al heeft het zonnetje overdag mooi geschenen, bij het invallen van de duisternis kan het snel koud worden. Bereid je daar zorgvuldig op voor: sluit luiken, rolluiken en gordijnen net vòòr het donker wordt. Luiken zijn uitstekende isolatiemiddelen en kunnen de koude goed buiten het huis houden.

Isolatie ramen en deuren

Sommige mensen beseffen vaak niet eens hoeveel warmte er wel verloren gaat, precies omdat hun huis zo slecht geïsoleerd is. Door een uitgebreide isolatie kan je heelwat energie besparen. Alleen al door isolatiestrips aan je ramen aan te brengen, hou je de warmte beter binnenshuis. Hetzelfde geldt voor de deuren: breng tochtstrips aan aan je deuren, zowel aan de bovenkant als de onderkant van de deur.

Energiebronnen isoleren

Bij hevige koude kan er heelwat energie verloren gaan als de verwarmingsleidingen in huis niet voldoende gewapend zijn tegen de kou. Isoleer de leidingen dan ook zorgvuldig zodat er geen onnodige warmte verloren gaat. Denk er ook aan om je watermeter te beschermen tegen vorst, zeker met de strenge winter van begin 2009 vers in het geheugen.

Isolatiebedrijven: prijsoffertes

Op verschillende manieren isolatie aanbrengen in je huis is dus cruciaal om de warmte vast te houden waardoor je spaarzaam kan wonen. Een goede tip is om het advies in te roepen van een professioneel isolatiespecialist of isolatiebedrijf. Hierdoor kom je meteen te weten op welke plaatsen in je woning je het beste extra isolatie aanbrengt. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen van isolatiebedrijven in je regio waarna je een overzichtelijk beeld krijgt van wat een eventuele isolatie van je huis zal kunnen kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…
Gas besparen: Tips en tricksDaar ligt de rekening van dit jaar weer op de deurmat. Zijn de prijzen nou gestegen of zijn wij meer gas gaan verbruiken…
Honderden euro's besparen op de verwarming van je huisHonderden euro's besparen op de verwarming van je huisHet verwarmen van je huis is een behoorlijke kostenpost: een gemiddeld huishouden is snel tussen de 1000 en 2000 per j…
Kruipruimte isolerenEr zijn een heleboel redenen om uw kruipruimte te laten isoleren. Één van de belangrijkste redenen is om van het vocht i…
Hoe breng je isolatie in je huis aan?Als medewerkster in een doe het zelf centrum, wordt mij regelmatig uitleg gevraagd hoe mensen dingen het beste kunnen do…

Reageer op het artikel "Spaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Energie besparen
Schrijf mee!