InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Energie besparen: tips

Energie besparen: tips

Energie besparen: tips Energie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen is echter heel simpel. Vaak weten mensen niet wát energie verspild. Veel energie verbruiken de apparaten met standby stand. Door hierin maatregelen te treffen om energieverbruik in te dammen, kun je energie besparen. Nogal wat energie kan je besparen door zonnepanelen, goede isolatie in huis, warmtepomp, dubbele beglazing, vloerverwarming en HR-ketel. Energie besparen levert jaarlijks winst op. Energievreters zijn adapters en apparaten op de standby-stand. Energie besparen is helemaal niet moeilijk, je moet je bewust zijn van de energievreters. Halogeenlampjes bijvoorbeeld, gebruiken als ze niet meer branden 2 watt per lampje.

Energie besparen: schaf een stroommeter aan

De eerste stap als je energie wilt besparen is weten hoeveel energie apparaten gebruiken. Door een stroommeter aan te schaffen meet je, en weet je het. Een stroommeter is eenvoudig te kopen via Internet en kost nog geen twee tientjes.

Senseo-koffie is wel zo makkelijk, maar

Een apparaat dat veel energie verbruikt is het senseo-apparaat. Wanneer de stekker in het senseo-apparaat zit, zoals het bij de meeste mensen het geval is, verbruikt het apparaat jaarlijks 5,25 kWh. Iedere keer de stekker eruit trekken na een bakkie koffie is lastig. Je kan een stekkerschakelaar aanschaffen met een led-lampje om te checken dat het apparaat uit is. Álle apparaten die op standby staan verbruiken veel stroom.

Veel energie verbruiken de:

  • senseo of ander gelijksoortig koffiezet apparaat
  • halogeen lampjes
  • computer met boxen
  • printer
  • dvd-speler
  • digitale ontvanger televisie

Een printer die niet aan is verbruikt continu 6 watt aan energie. PC's met geluidsboxen verbruiken 23 watt. Steeds meer mensen hebben een digitale ontvanger voor tv maar ook als de televisie uit is verbruikt deze 14 watt. Jammer als je maar een paar uur tv kijkt per dag. Men is bereid over te stappen naar een andere energieleverancier als dit een paar tientjes per jaar bespaart. Maar wie op het energieverbruik in huis let, bespaart al snel 100 euro per jaar. Nieuwere apparaten verbruiken minder energie, dat wel.

Tips om energie te besparen

Energiezuinig:

  • Schaf een stekkerschakelaar aan me led-lampje die je aansluit op apparaten
  • gebruik tijdschakelaars: wanneer de vaatwasser s'avonds draait staat hij na het draaien de hele nacht op standby. Een tijdschakelaar schakelt de vaatwasser na het draaien automatisch uit
  • Je huis isoleren: door dubbele beglazing
  • Zonnepanelen aanschaffen
  • Vloerverwarming aanschaffen
  • Warmtepomp
  • HR-ketel aanschaffen

Met name de vloerverwarming, warmtepomp (huis koelen en verwarmen) en zonnepanelen zorgen voor een goede energie besparing. Een van deze mogelijkheden tot energiebesparing kiezen levert nauwelijks winst op. Wanneer je dubbelglas laat zetten, maar je huis is verder niet goed geïsoleerd bijvoorbeeld zal de poging tot energiebesparing verder niet zoveel opleveren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Energie besparen: tips"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!