InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Het vernieuwen van de riolering

Het vernieuwen van de riolering

Heeft u regelmatig last van verstopte rioolleidingen, dan kan het raadzaam zijn om eens te bekijken of uw oude riool nog wel goed functioneert. Hieronder wat overwegingen met betrekking tot het wel of niet vernieuwen van het complete rioolsysteem.

Regelmatige verstopping

Heeft u regelmatig last van slecht doorlopende afvoerleidingen van wastafels, gootsteen of de wasmachine en vaatwasser, dan wordt het tijd om het totale systeem eens onder de loep te nemen. Uiteraard laat u de acute verstopping in eerste instantie verhelpen door een gespecialiseerd ontstoppingsbedrijf.

Om er voor te zorgen dat u niet regelmatig voor deze schoonmaakkosten komt te staan, zal er daarna soms een drastische beslissing genomen moeten worden.

De sterfput

Er werd in het verleden meestal een sterfput aangelegd waar het rioolwater met ontlasting en afvalresten doorheen liep. Het systeem was zo gemaakt dat de zware delen bezonken en het vloeibare gedeelte op het gemeentelijke riool geloosd werd. In de put ontwikkelden zich bacteriën, die er voor zorgden dat een groot gedeelte van het zware bezinksel als het ware weggevreten werd. Om de paar jaar moest de put wel weer eens leeggezogen worden, maar men kon er dan ook weer jaren mee vooruit.

Dankzij onze moderne schoonmaakproducten, die veel chloor en andere chemische producten bevatten, krijgen de bacteriën niet veel kans meer om het bezinksel af te breken en raakt de put sneller vol. Aan de bovenkant ontstaat meestal een harde drogere laag. Dit versnelt het proces van het volraken van de put.

Hemelwater en de afvoer van wastafels ging niet door die put, maar rechtstreeks op het riool en kwam meestal een paar meter na de put op dezelfde gresbuizen terecht.

Oude gresbuizen

Heeft u zo'n wat ouder huis, dan is de kans groot dat u nog de ouderwetse gresbuizen onder de grond heeft liggen. Meestal zijn deze gresbuizen nog gecombineerd met een sterfput zoals hierboven beschreven. Een van de grote nadelen van die gresbuizen zijn dat ze op korte lengtes aan elkaar zijn gekoppeld. Dit geeft meer kans op breuken en verzakkingen bij de koppelingen. Een ander nadeel is de groei van plantenwortels die zich een weg banen tussen de voegen. Die wortels kunnen in relatief korte tijd zo hard groeien dat ze een verstopping veroorzaken. De snelheid van die groei is afhankelijk van de soort bomen of planten die er in de omgeving van het riool groeien.

Reparatie of een compleet nieuwe riolering

Reparatie van verzakkingen en gescheurde buizen is natuurlijk mogelijk, maar brengt ook kosten met zich mee. Meestal is het naastgelegen, nog niet gerepareerde deel, binnen de kortste keren ook aan de beurt en bent u in zijn totaliteit toch meer geld kwijt dan met een compleet nieuw systeem.

Als u slechts een deel van uw riolering vervangt, dan kan het zijn dat er ophopingen ontstaan, op de overgang van oud naar nieuw. Deze doorstromingsverschillen kunnen ook komen door de verschillende soorten materialen als gresbuis (steen), gietijzer en pvc. Bijkomend nadeel is dat er door de installateur geen garantie op het gehele systeem gegeven wordt, maar alleen op het nieuw aangelegde stuk. Dit kan bij een storing problemen opleveren met de betaling, omdat het moeilijk aantoonbaar is, waar het probleem nu eigenlijk precies zit.

Nieuwe aanbouw of verbouwing

Heeft u plannen om uw woning uit te bouwen of bijvoorbeeld een nieuwe keuken te plaatsen op een andere plaats dan voorheen, dan is het ook zinvol om te kijken of er nog goed op uw oude rioolbuizen aan te sluiten is. Stel dat de hoofdafvoer nog opgebouwd is uit ouderwetse gresbuizen, dan komt er bij die aansluiting wat meer bij kijken. En dan hebben we het nog niet over de nog oudere gietijzeren rioolbuizen. Daar is eigenlijk niet echt goed meer op aan te sluiten. In dat geval kunt u maar beter overwegen een nieuw pvc. systeem aan te laten leggen, daar de diameter van deze buizen absoluut niet meer voldoet aan de huidige eisen.

Wat komt er allemaal bij kijken

Bij een vernieuwing van het complete riool komt meer kijken dan men denkt: graafwerkzaamheden, zoeken naar mogelijke elektriciteitskabels in de grond, eventuele vergunning, openbreken van vloeren, storten van nieuwe vloeren of het herstellen hiervan, herbestrating en herbeplanting, berekenen juiste doorstroom, juiste dikte pvc. buizen gebruiken en aansluiten op het hoofdriool van de gemeente.

Waar moet u zeker op letten bij een prijsaanvraag

  • Vraag bij minstens twee bedrijven een offerte aan. Zo heeft u een goede vergelijking.
  • Loop mee met de installateur als de offerte gemaakt wordt en let op of er geen "verborgen" putjes overgeslagen worden. Achteraf is meerwerk altijd duur.
  • Stel vragen over zaken die niet duidelijk zijn in de offerte. Laat belangrijke zaken alsnog opnemen in de offerte. Mondelinge afspraken kunnen naderhand "vergeten" worden.
  • Zorg dat een tuin weer netjes opgeleverd en bestrating na het karwei weer netjes aangetrild wordt.
Gerelateerde artikelen
Riolering: riool aanleggenRiolering: riool aanleggenHet aanleggen van een riolering kan veel werk kosten. Het brengt ook behoorlijk wat kosten met zich mee wanneer u zelf h…
Wat behelst een gescheiden regenwaterafvoer?Wat behelst een gescheiden regenwaterafvoer?Het riool krijgt dagelijks veel te verduren doordat we grote hoeveelheden vloeibaar afval produceren, maar ook omdat het…
Wat is rioleringIn elke stad is het aanwezig, riolering, of ook wel het rioolstelsel of rioolsysteem genoemd. Dit netwerk van buizen, pu…
Chemisch toilet huren en kopenChemisch toilet huren en kopenEr zijn verschillende situaties denkbaar waarin het handig kan zijn om een chemisch toilet te kopen of huren. Een chemis…
Afwatering in de tuin: weg met modder en plassenAfwatering in de tuin: weg met modder en plassenPlassen regenwater op je terras. Bemodderde puien. Een hindernisbaan van water voor je garage. Waterballet bij de buiten…

Reageer op het artikel "Het vernieuwen van de riolering"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!