InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Airco: werking en mogelijkheden van de airconditioning

Airco: werking en mogelijkheden van de airconditioning

Airco: werking en mogelijkheden van de airconditioning Als het zonnetje lekker schijnt dan is de zomer een periode van plezier en genot. Je gaat eens lekker zwemmen of je blijft gewoon thuis om te luieren. Maar bij extreme hitte kan het binnenshuis nochtans minder leuk zijn, tenzij je kiest voor de installatie van een degelijke airconditioning. Een efficiënte airco kan zorgen voor verkoeling en een constante, aangename temperatuur. Tal van mensen die last hebben van de hitte laten een airconditioning installeren om het in de zomer wat comfortabeler te hebben in huis. Bijzonder voordeel van de airco is dat de lucht binnenshuis schoner gemaakt wordt. Hierdoor kunnen onaangename luchtjes en geurtjes gefilterd worden. Wanneer je een mobiele airco koopt kan je - waar in huis je ook verblijft - zorgen voor een frisse temperatuur. Hoe verloopt de werking van een airconditioning en wat zijn de verschillende mogelijkheden ervan?

Werking airconditioning

Airco-units

De klassieke airco bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel is de buiten-unit: dat is het gedeelte dat tegen de buitengevel geplaatst wordt. Het andere deel wordt binnenshuis geplaatst en wordt de binnen-unit genoemd. De binnen-unit en de buiten-unit zijn door een gat in de muur met elkaar verbonden via koperen leidingen.

Ventilatie

Door het gesloten circuit van de binnen-unit en de buiten-unit loopt een soort gasvormig koelmiddel dat de warmte van binnenshuis opslorpt en dan naar de buiten-unit stuwt. Zo komt die warmte dan in de buitenlucht terecht. Bovendien zet de buiten-unit het warme gas om in een koude vloeistof, die dan weer terug naar binnen geleid wordt. Vervolgens ontstaat een koude lucht die door een ventilatiesysteem in de kamer wordt gebracht.

Voordelen en mogelijkheden airco

Buiten-units van een airconditioning / Bron: ElasticComputeFarm, PixabayBuiten-units van een airconditioning / Bron: ElasticComputeFarm, Pixabay

Thermostaat

Bij de meeste airco's beschik je over een afstandsbediening en een thermostaat om de gewenste temperatuur in te stellen. De nieuwste modellen van airco's maken weinig tot geen lawaai en hebben de traditionele lawaaierige modellen stilaan van de markt verdrongen. Ook zijn de moderne airco's minder vochtig dan de klassieke en zorgen ze voor een propere lucht.

Filters

Bij de meeste modellen zijn filters ingebouwd die ongewenste deeltjes uit de buitenlucht opvangen en filteren. De airco's zorgen er ook voor dat sigarettenrook wordt gefilterd. Een mogelijkheid bij veel airco's is om ze ook te laten dienen als een verwarmingstoestel. Dit kan je bijvoorbeeld doen als je een soort van extra verwarming wil in je huis.

Eén airco voor twee kamers

Vermits een airco nogal veel electriciteit verbruikt, is het aangeraden om bijvoorbeeld alleen de kamers te koelen waar je het meeste tijd doorbrengt, zoals bijvoorbeeld je woonkamer. Maar voor wie graag koel slaapt in de slaapkamer, zijn er ook andere mogelijkheden. Als je ook last hebt van de hitte bij het slapen, kan je kiezen voor een splitsysteem dat zowel woon- als slaapkamer kan verwarmen. Een splitsysteem bestaat uit één krachtige buiten-unit die verbonden is met twee binnen-units, die je apart kan laten functioneren. De leidingen van dit systeem vertrekken dan naar de twee verschillende kamers vertrekken om daar voor afkoeling te zorgen.

Waar een airco bevestigen?

Airco's worden bij voorkeur op een discrete plaats bevestigd. Als je een plekje gevonden hebt voor de binnen-unit, hou dan ook rekening met de bereikbaarheid van de airco. Zorg ervoor dat hij niet te hoog geplaatst wordt, om het onderhoud niet te moeilijk te maken. Het onderhoud is onder meer belangrijk voor het reinigen van de filter van het toestel. Vraag advies aan de installateur van de airco om de juiste plek te kiezen. Die zal uitzoeken wat de meest praktische en de meest geschikte plaats voor het toestel zal zijn.

Mobiele airco kopen

Als de installatie van een buiten-unit onmogelijk is of ongewenst, zoals bijvoorbeeld op een appartement, dan bestaat er de mogelijkheid van het mobiel airco-toestel. Het mobiel aircotoestel bevat zowel een buiten-unit en een binnen-unit in één.
Het enorme voordeel hiervan is dat je het makkelijk kan verplaatsen: zo kan je het bijvoorbeeld overdag in de woonkamer zetten, en 's nachts in de slaapkamer. Nadeel is wel dat de mobiele airco relatief veel lawaai maakt, dit in tegenstelling tot airco-installaties die aan de muur bevestigd zijn.

Airco laten installeren

Om te weten wat zoal de mogelijkheden zijn op het vlak van airco-installaties kan je online prijsoffertes aanvragen. Na het invullen en doorsturen van je gegevens kan je te weten komen welke airco-installateurs er in je regio beschikbaar zijn en wat hun prijskaartje is. Het aanvragen van deze prijsoffertes van installateurs van airconditioningbedrijven is volledig gratis en vrijblijvend, en geeft je een goed beeld van je keuzemogelijkheden op het vlak van airco's en de respectievelijke kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Airconditioning kopen: Waarop letten bij aankoop van airco?Steeds meer particulieren kiezen voor airconditioning in de eigen woning. Na airco op vakantie in Spanje, op het werk of…
Airconditioning in huis, energiezuinig ventilerenAirconditioning in huis, energiezuinig ventilerenAirconditioning van goede kwaliteit thuis of op kantoorraakt meer ingeburgerd. Nieuwbouw ventileert vaak slecht waardoor…
Airco kopen? Waar moet ik op letten?De airco ook wel climate control genoemd, word steeds bekender en word steeds vaker gebruikt. Zo is de airco in de auto…
Airco, koelte in huis op warme dagenAirco, koelte in huis op warme dagenAirco in de auto hebben we al jaren, maar we schaffen ook steeds vaker airco in huis aan. Zie menig airco-unit aan de bu…
Verschillende soorten Airco voor in huisIn de zomer hebben veel mensen behoefte aan verfrissing. Men kan dan overwegen om een airconditioning, ook wel airco of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Airco: werking en mogelijkheden van de airconditioning"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Zomertips
Schrijf mee!