InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Airco door warmtepomp

Airco door warmtepomp

Airco door warmtepomp Om een goede en gezonde ventilatie in huis te hebben, kun je een airconditioning aanschaffen. Vooral de duurzame, energiezuinige airco's van goede kwaliteit winnen aan terrein. Je kunt ook ventileren door een warmtepomp. Een warmtepomp verwarmt, maar koelt en ventileert tevens. Airconditoning door warmtepomp biedt comfort, en bovendien zal de warmtepomp bij koude temperaturen je huis lekker verwarmen.

Warmtepomp i.p.v. airconditioning

Een airconditioning kan het beste gekozen worden onder de A-merken en aangeschaft worden bij een airco-specialist. Bij de aircospecialist kun je ook terecht voor informatie over warmtepompen. Warmtepompen zijn niet alleen goed om je huis te verwarmen, maar ook om op verantwoorde en gezonde manier te ventileren en koelen. Door middel van een warmtepomp kun je de temperatuur in huis makkelijk regelen (warm of koel) middels één systeem.

Koelt en verwarmt, duurzaam

De warmtepomp gebruikt de warmte uit water, grond of lucht. Zelfs kan de warmtepomp voorzien in warm water. Dat de warmtepomp ook ventileert en koelt en dus werkt als een airconditioning is minder bekend. Toch is het een goede optie om een warmtepomp als airco in te zetten, omdat de warmtepomp energiezuinig en duurzaam is. Je kunt aardig wat besparen door het gebruik van een warmtepomp wanneer je deze inzet om te verwarmen. De energiebesparing is natuurlijk wel afhankelijk van de gewenste temperatuur. In combinatie met een ander systeem, zoals vloer of wandverwarming, werkt de warmtepomp het beste. Een warmtepompsysteem is dus zuinig in energie, maar dat is niet het enige voordeel.

Voordelen warmtepomp:

  • Duurzaam
  • Zuinig
  • Koelt en verwarmt
  • Onbeperkt beschikbaar

De warmtepomp kan onbeperkt en kosteloos gebruikt worden. Immers: grondwater, oppervlaktewater, ventilatielucht en buitenlucht zijn er altijd. De bronnen grondwater, oppervlaktewater, ventilatie- en buitenlucht worden omgezet. Het omzetten van deze bronnen voor de warmtepomp gaat door middel van gasgestookte warmtepompen of elektrische warmtepompen. Deze omzetters, de gasgestookte of elektrische warmtepompen, kunnen ondersteund worden door een gasgestookte ketel.

Energiezuinig

Zoals een koekast warmte onttrekt aan de binnenkant van de koelkast en zo voor een daling in temperatuur zorgt, doet een warmtepomp het tegenovergestelde, waar het gaat om het huis verwarmen. De warmtepomp onttrekt warme lucht aan de buitenlucht. De warmtepomp onttrekt warmte binnenshuis wanneer het huis gekoeld moet worden. Alle vertrekken worden overigens gelijkmatig gekoeld of verwarmd. Hoewel warmtepompen werken op gas of elektra verbruikt de warmtepomp minder energie dan een HR-ketel. Het energieverbruik bij een warmtepomp ligt fors lager, evenals de uitstoot van CO2.

Wanneer je toch wilt kiezen voor airconditioning en niet voor het warmtepompsysteem, dan zijn er qua airco twee systemen:

Splitairconditioning

Deze wordt het meest gebruikt en bestaat behalve uit een deel voor binnenshuis, ook uit een deel voor buitenshuis (split dus). Bij een splitairco wordt gebruikt gemaakt van twee leiedingen en een elekrakabel. Tijdens het koelen wordt er gebruikt gemaakt van vot uit de lucht. Voordeel: fluisterstil, het geluid wordt gemaakt in de delen die buiten zijn bevestigd.

Multisplitairconditioning

Deze airconditioning bestaat uit meer delen voor binnenshuis, en één buitendeel. Ook hier wordt gebruikt gemaakt van vochtige lucht. Voordeel: net als de splitairconditioning, zeer stil.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Airco door warmtepomp"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!