InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Serre of veranda kopen: tips en soorten

Serre of veranda kopen: tips en soorten

Serre of veranda kopen: tips en soorten Tijdens de zomer willen veel mensen volop genieten van het zonnetje en spenderen dan ook graag tijd in openlucht. Als je ook binnenshuis wil genieten van de zon, dan is een veranda of een serre de ideale oplossing. Doordat de zon haar warmtestralen doorheen het glasraam zendt kan het in een veranda of serre heerlijk warm worden. Nochtans hoeft een veranda niet altijd op het zuiden gericht te zijn om hem ten volle te kunnen benutten. In volle zomer kan er immers oververhitting ontstaan. Daarom is het bij het kopen van een veranda of serre aangeraden om ook rekening te houden met de zonnewering, de verwarming en de dakbedekking. Online kan je prijsoffertes van serre-installateurs aanvragen waardoor je de verschillende soorten serres en de kosten ervan goed kan vergelijken. Welke tips kunnen je helpen bij de aankoop van een veranda of serre?

Veranda kopen: waarop letten?

Doel veranda

Voordat je ervoor kiest om een veranda of een serre te laten installeren, is het goed om enkele overwegingen te maken. Denk na over het doel van je veranda en waarvoor je hem echt wil gebruiken. Wil je een veranda die dient als een plaats waar je je planten of bloemen wil laten overwinteren, dan kan je kiezen voor een eenvoudige constructie met enkel glas.

Extra afwerking

Als je je veranda ziet als een zonnige zitruimte om te relaxen tijdens de tussenseizoenen, dan hou je best rekening met dubbele beglazing, zonnewering en eventueel verwarming. In het geval dat je je veranda alle seizoenen wil gebruiken, zowel in de koude winter als in de warme zomer, dan heb je heel wat extra investeringen nodig. Dat kan gaan om een volwaardige verwarming, om elektriciteitsaansluitingen, een goede isolerende beglazing en een effectieve zonwering. In dit geval kan het kostenplaatje erg oplopen.

Serre kopen: tips

Voorstudie

Denk eerst rustig na voor je een veranda koopt en koop hem niet in een opwelling. Ga alle aspecten van de installatie na zoals de verwarming, de zonnewering, de verlichting en de ventilatie. Overleg met de verkoper over de beste optie voor jouw veranda: vraag verschillende simulaties van de mogelijke veranda. Vraag uitleg over de mogelijkheden qua grootte en qua beglazing.

Bouwvergunning

Vergeet ook je bouwvergunning niet aan te vragen, want de eventuele boetes kunnen hoog oplopen. Als je de vloer kiest, weet dan dat een witte of lichte vloer het zonlicht weerkaatst en voor een soort van serre-effect zorgt. Een donkere vloer daarentegen absorbeert het zonlicht en geeft 's avonds veel warmte af.

Ligging en richting serre

Zuiden

Veel mensen gaan ervan uit dat je een veranda best tegen de zuidzijde laat bouwen. Maar dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. De gerichtheid van de veranda heeft voor- en nadelen. Als je een op het zuiden georiënteerde veranda hebt, dan geniet je maximaal van het zonlicht, zowel in de zomer als in de winter. Wel bestaat dan het gevaar van oververhitting in de zomer. Dan kan je kiezen voor een zonnewering aan de buitenzijde en een ventilatie in het dak.

Oosten

Bij een op het oosten of het zuidoosten gerichte veranda kan je ideaal genieten van een ontbijt, terwijl het zonnetje naar binnen schijnt. Hier is er minder gevaar voor oververhitting, maar een extra verwarming voor de late namiddag en 's avonds is aangeraden.

Westen

Een veranda op het westen of het zuidwesten heeft een ideale ligging voor zonneaanbidders, want je krijgt vanaf 's namiddags zonlicht tot zonsondergang. Ook hier zijn een goede zonnewering en een goede ventilatie aan te raden.

Noorden

Als je je veranda op het noorden laat bouwen, dan kan je hem gebruiken als hobbykamer of studiekamer. Het zonlicht zal minder storend zijn om bijvoorbeeld een computer te gebruiken of een televisie. In dit geval is een extra verwarming wel een absolute must.

Soorten veranda's

PVC

Er zijn verschillende soorten veranda's om te laten installeren. Het goedkoopst ben je af met een structuur en een zonnewerende dakbedekking van PVC. Dat is een kunststof die het voordeel heeft om licht te zijn en ongevoelig voor vocht. Het nadeel is echter dat het een klein draagvermogen heeft en kan uitzetten bij warmte. PVC is ook niet echt mooi te noemen. Wil je een esthetisch mooie structuur, kies dan voor een houten veranda.

Integratie in de woning

Veranda's worden trouwens meer en meer in de architectuur van de woning geïntegreerd. De tijd dat een veranda aan de woning geplakt leek, is allang voorbij. Verder worden de prijzen duurder als je kiest voor een aluminium structuur. Veranda's van staal zijn het duurst. Ook kiezen meer mensen voor een vloerverwarming, omdat het minder plaats inneemt en zorgt voor een mooie integratie in de veranda.

Glas

Wat de dakbedekking betreft, wordt veelal gekozen voor glas. Glas heeft het voordeel om mooier te zijn dan kunststof, maar is ook duurder. Er zijn ook dakbedekkingen mogelijk van doorzichtige kunststof die bestaan uit meerdere lagen met luchtkussentjes. Ze zijn voordeliger dan zonnewerend glas maar even effectief tegen overvloedig zonlicht.

Prijs serre

Serres hoeven geen fortuin te kosten maar zijn ook niet echt goedkoop. Om een beter beeld te krijgen van de soorten veranda's en serres die er te koop zijn kan je online gratis en vrijblijvend prijsoffertes van erkende serre-installateurs aanvragen. Op die manier krijg je een overzicht van de verschillende types veranda's en hun respectievelijke kwaliteiten en eigenschappen. Ook wordt het snel duidelijk hoeveel een serre-installateur zal aanrekenen voor zijn diensten en krijg je een idee van het totaalplaatje van de aankoop van een serre.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De mogelijkheden van een serreDe mogelijkheden van een serreDe serre is enorm populair en ze zijn er dan ook in alle soorten en maten. Wat zijn de afwegingen om een serre te nemen.
Serrebouw: bouwen van een serreSerrebouw: bouwen van een serreHet bouwen van een serre hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn kant-en-klare bouwpakketten te koop waardoor het relatief…
Hoe kun je een serre onderhouden?Heb je een serre waar je graag onder kunt zitten? Dan wil je wel dat deze mooi blijft. De serre goed onderhouden is dan…
Hoe maak je zelf een serre bij je huis?Een serre is een uitbouw van glas bij een huis, waar je heerlijk ontspannen kunt zitten. Veel mensen willen graag een se…
Hoe kun je een serre mooi inrichten?Wanneer je een serre hebt, is het natuurlijk zaak om deze mooi in te richten. Je kunt dit op verschillende manieren doen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Serre of veranda kopen: tips en soorten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woontips
Schrijf mee!