InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huisnummers saai?

Huisnummers saai?

Huisnummers zijn verplicht. Ze kunnen saai zijn maar ook heel decoratief. Ze kunnen zelf een magische betekenis hebben.

De verplichting

In het oude Rome had men ze al, maar in 1805 werd de eerst stap naar de genummerde samenleving in Parijs gezet. Napoleon voerde veel administratieve vernieuwingen in, naast de familienamen zijn de huisnummers een van de bekendste. Zowel in Frankrijk als in alle overwonnen landen werden huisnummers verplicht.

Tegenwoordig zijn Burgermeesters en wethouders verantwoordelijk voor duidelijke adressering. Zij stellen nieuwe huisnummers vast en wijzigen ze als dat nodig is voor de vindbaarheid of als er bijvoorbeeld een verandering in de loop van een straat is. Deze regels zijn opgenomen in de “Verordening naamgeving en nummering.” De nummers worden vastgesteld aan de hand van de bouwvergunning. Als je huisnummer slecht te lezen is, of niet goed zichtbaar is vanaf de weg, kun je een boete krijgen van ongeveer 250 euro. Huisnummers zijn vooral belangrijk voor de postbode, brandweer, maar ook als je door een onbekende straat rijd, op zoek naar iemand.

Huisnummers

Bij de gemeenten kunnen gratis huisnummers worden aangevraagd. Dit zijn meestal gewone emaillen bordjes. Maar het kan ook anders, van aluminium beplakt met een sterke vinyllaag tot houten uitgesneden nummers. Er zijn gekleurde nostalgische gietijzeren huisnummers, die in ovens op 800 graden worden gebakken. Of messing huisnummers voorzien van een moffellaklaag. Het oppervlakte is hoogglanzend, kleurecht en weersbestend.

Voor de designliefhebbers zijn er gegraveerde nummers in plexiglas compleet met met deurbel en led-verlichting. Hiervan zijn de kosten ongeveer 350 euro, maar dan heb je wel het nieuwste snufje op huisnummergebied.

La Pierre

Bijzonder zijn de huisnummers, afkomstig uit een klein ambachtelijk bedrijfje, Signum in het Duitstalige deel van België. Hier wordt gebruik gemaakt van de Belgische “Blauwsteen,” ook wel “Petit graniet” genoemd. Dit is duizenden jaren oude natuursteenaarde die op grond van zijn kwaliteit en edele vormgeving van oudsher graag in decoratatieve huis- en tuinvormgeving wordt ingezet. De massieve natuurstenen platen komen uit de naburige steengroeve. Door het geperfectioneerde handwerk worden huisnummers met een individueel karakter gemaakt.

Naast huisnummers maakt Signum van deze steenaarde ook naamborden en plantenbakken en andere decoratieve objecten

Magische betekenis

Wat ze betekenen in de magische wereld. Elke huisnummer heeft een magische betekenis. Sommige zijn waar, andere niet. Je kan het toepassen op jouw huis of een ander, of als je een huis aan het zoeken bent kan je deze gids ook gebruiken. Als je huisnummer meerdere getallen heeft, tel je ze op. En dat nummer is de overheersende nummer.

Een paar voorbeelden:

Nummer 1:
  • Een huis met het nummer 1 is te vermijden.
  • De Bewoners worden individualistisch, en zelfs ego ethisch.
  • Ieder gaat zijn eigen weg, zonder echt rekening te houden met je partner, of iemand anders.
  • Er is een overmaat aan mannelijke energie.
  • In een nr. 1 huis, Komt er dikwijls ruzie, soms fel.
  • De partner heeft behoefte aan alcohol.
  • De keuken is goed ingericht.

Nummer 2:
  • De 2 huis, is een jullie houden rekening met elkaar.
  • Waardoor de liefde kan groeien.
  • Het is prettig om samen te wonen.
  • Het dagelijks leven verloopt soepel.
  • En wellicht neemt de keuken een voorname plaats in.
  • Het huishouden bestaat erin, het is een belangrijke uitdaging , om die manier gaan de emoties weg.
  • Vaak in een nr. 2 huis, gaan de bewoners een soort barricade tegenover de buitenwereld opwerpen, omdat ze het gezin wil afschermen voor eventuele vreemde indringers.

Nummer 3:
  • De contacten lopen vlot en eventuele tegengestelde opinies kunnen worden overbrugd.
  • De bewoners denken en handelen vanuit een positieve ingesteldheid.
  • Het huis staat open voor anderen er zijn regelmatig gezellege bijeenkomsten.
  • Zowel wereldse, als spirituele onderwerpen krijgen de kans om aan bod te komen.
  • Het is een uitstekend huis om seksueel aan je trekken te komen.
  • Maar soms is de partner beetje aan overdrijven.
  • En ook de bewoners kunnen elkaar goed begrijpen.
  • Op werkgebied heeft de bewoner succes.
  • De bewoner heeft een goede naam en faam, en is ook behulpzaam.
  • De bewoner springen kwistig met hun krachten, en met geld om.
  • Soms zien ze de dingen mooier of dat ze in het werkelijk zijn.
  • Indien een relatie, is de jaloezie aanwezig van uw partner.

Huisnummers hoeven dus niet saai te zijn.
© 2009 - 2019 Cc01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huisnummers als herkenningEen huisnummer is het nummer dat bij de gemeente geregistreerd staat en bedoeld is voor de herkenning van een bepaald ge…
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…
Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertinBestrating; terras of pad van natuursteen of travertinBij de aanleg van een tuin gaat, terecht, veel aandacht uit naar de bestrating. De materiaalkeuze voor het terras en de…
Afwerkingsvormen voor natuursteenGa je aan de slag met natuursteen? Nagenoeg elke natuursteen kan op diverse manieren afgewerkt worden. Dit beïnvloedt ni…
Natuurtegels en hun eigenschappenEen natuurtegel, als bouwmateriaal, bestaat uit een dunne plak natuursteen die meestal vierkant of langwerpig van vorm i…
Bronnen en referenties
  • Referenties: Signum, Gemehret 30, 4700 Eupen-Kettenis, Belgie Bron: www.marnegebied.nl/huisnummers.htm

Reageer op het artikel "Huisnummers saai?"

Reactie

Ottevaere, 05-07-2017 06:04 #1
Geachte,

Graag had ik geweten of huisnummer met "letters" i.p.v. "cijfers" toegelaten is aan de voorgevel naast de voordeur.

Met vriendelijke groet,

Ottevaere Björn

Infoteur: Cc01
Gepubliceerd: 25-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!