InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huis laten isoleren

Huis laten isoleren

Huis laten isoleren Veel particulieren kunnen geld besparen door het huis te isoleren. Vaak zien mensen hier tegenop omdat de eenmalige kosten zo duur zijn. Deze vrees is echter niet terecht, omdat de investering zichzelf binnen een paar jaar weer heeft terugbetaalt. Een hele voordelige manier om geld te besparen is door het huis te isoleren. Hierdoor is er minder warmteverlies en dit scheelt dus in het gasverbruik en de energiekosten. In de meeste gevallen heeft de consument die dit doet zijn investering binnen een paar jaar weer terugverdiend, doordat de energierekening fors zal dalen. Maar toch zien mensen er vaak tegen op om hun huis te isoleren omdat de eenmalige uitgaven zo hoog lijken. Maar voor veel maatregelen zijn wel subsidies beschikbaar. De Nederlandse overheid heeft het Kyoto-akkoord ondertekend en belooft met een bepaald percentage de CO2-uitstoot tegen te gaan. Een groot deel van die vermindering hopen ze te bereiken door huizen beter te isoleren.

Huis isoleren

Voordat u uw huis gaat isoleren is het heel belangrijk om te weten wat voor een huis u heeft en in welke tijd het is gebouwd. Vaak kan alleen al op basis van het bouwjaar worden nagegaan wat er allemaal kan worden opgeknapt. In het algemeen kan worden gezegd dat des jonger het huis, des te minder er hoeft te worden aangepast. Oude huizen vragen daarentegen juist om veel opknapwerk. Daarbij is het ook belangrijk om na te gaan wanneer het huis voor de laatste keer is gerenoveerd. Dit gebeurt gemiddeld ongeveer eens in dertig jaar. Het is mogelijk dat daarin voor een deel het huis hierbij ook (beter) is geïsoleerd.

Isolatie

In de meeste gevallen is bij de gemeente wel na te gaan wanneer de woning is gebouwd en of er nog renovaties aan hebben plaatsgevonden. Soms staat echter niet alles in de bouwtekeningen vermeld en is daarom verstandig wanneer u iets niet zeker weet dit na te laten kijken door een energieadviseur. U zou niet de eerste persoon zijn die bouwvakkers isolatie te laten aanbrengen terwijl deze er dan al blijkt te zitten. De energieadviseur kan door middel van een proefboring nagaan hoe dik de isolatie is en uit wat voor materiaal deze is gemaakt. De energieadviseur inschakelen is sowieso handig omdat deze gewoon direct kan zien wat er verbeterd kan worden en weet welke volgende stappen moeten worden genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huis laten isoleren"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!