InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een huis kopen en verkopen

Een huis kopen en verkopen

Een huis kopen en verkopen Een huis kopen kan een leuke maar stressvolle aangelegenheid zijn. Ook als de huizenmarkt niet zo goed is worden er huizen en de daarbij behorende hypotheken verkocht. Waar is het goed op te letten?

Eerst verkopen of niet?

Een huis kopen brengt nogal wat onzekerheden met zich mee, want je zal er voor jezelf uit moeten zijn of je je huidige woning, als dit een koopwoning is, eerst wil verkopen alvorens je zelf op zoek gaat niet een nieuwe woning. In de tijd dat huizen gemiddeld niet mee dan 1 tot 2 maanden te koop staan is het risico vaak te overzien en is de gok om toch al een nieuwe woning te kopen, wel acceptabel. In tijde van economische stilstand of zelfs teruggang, wordt dit een lastige. Woningen staan langer te koop en langere tijd met dubbele lasten zitten is financieel vaak niet haalbaar.

Maar wat als je het huis ziet wat je al die tijd al had willen hebben en nu binnen je bereik ligt? Van belang is het te weten per wanneer de huidige bewoners de woning wensen te verlaten, want enige speling in tijd is wel handig. Als de tijdlijnen erg krap zijn wordt het lastig, maar voor iedereen geldt dat woningen langer te koop staan en mogelijk heeft de verkopende partij nu meer ruimte.

Het huis

Er is een huis wat het moet gaan worden en daar moet veel geld voor betaald worden. Uiteraard moet de woning geen verborgen gebreken vertonen en dus is het goed om met een bouwkundige die bekend is of via Vereniging Eigen Huis de woning te inspecteren.

Objectief kijken naar de woning die zo gewenst is kan een ander vaak beter, los van het feit dat het een vak op zich is. Komen er zaken boven tafel dan moet daar over gesproken worden, zo kan de verkoopprijs dalen als blijkt dat er een reparatie moet plaatsvinden.

De hypotheek

Als je er met de verkopende partij uit bent is het van belang om de hypotheek te regelen. Een hypotheek heeft een grote impact op je financiële plaatje, dus een goede voorlichting over de mogelijkheden in zín algemeenheid en hetgeen in je eigen situatie de beste oplossing is, is uitermate belangrijk. Wat de beste oplossing is kan een adviseur niet bepalen, deze kan wel goed uitleggen wat de voors en tegens van een beleggings-, spaar- aflosvrije- annuitaire- of levenhypotheek zijn. Afhankelijk van hetgeen je belangrijk vindt zal de adviseur met een voorstel komen en het bijbehorende financiële plaatje schetsen. Let wel dat bij de meeste hypotheken er een gezondheidsverklaring moet komen en als je gezondheid niet optimaal is er opslagen gerekend kunnen worden. Immers, de bank loopt een verhoogd risico. Is de huidige woning nog niet verkocht, dan moet er ook over een overbrugging gesproken worden en ook daar zitten uiteraard kosten aan vast.

Of de voorkeur uit gaat naar een tussenpersoon of een bankadviseur is heel persoonlijk. De bankadviseur, bij de bank waar de overige producten ook lopen, is vertrouwd en handig. De tussenpersoon is mogelijk onbekend, maar kan de verschillende maatschappijen qua prijs en voorwaarden naast elkaar leggen en het beste resultaat selecteren. Het argument dat de tussenpersoon alleen maar veel geld wil verdienen gaat niet (meer) op, bovendien de bankadviseur heeft ook een prima salaris. Maar je moet je er hoe dan ook prettig bij voelen.

Wel of niet?

Wanneer is het de beste tijd om een huis te kopen? Misschien niet als het de economie op een iets lager pitje staat, want men is wat voorzichtiger met een andere woning komen en daarmee staat je eigen woning ook langer te koop. Maar al met al is het helemaal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Goed voor laten lichten is wel van belang. Achteraf voor verrassingen komen te staan is sowieso geen gewenste situatie, maar alles bij elkaar is het niet nodig om een mooie te laten lopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een huis kopen en verkopen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woonlasten
Schrijf mee!