InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Pellets en Pelletkachels

Pellets en Pelletkachels

Energie en dan voornamelijk gas wordt steeds duurder en er wordt al tijden gewaarschuwd voor een te kort aan gas. Het milieu en onze portemonee zullen blij zijn als wij minder zouden gaan verbruiken. Maar zijn er wel goede alternatieven? Jazeker , pellets verbranden in een pelletkachel is een zeer goed alternatief. Steeds meer mensen kiezen voor andere manier om hun huis te verwarmen, bijvoorbeeld een pelletkachel in plaats van een verwarming die gas of elektriciteit gebruikt. Dat is niet voor niets, want deze vorm van verwarmingl bespaart u met gemak 23% van de gas/elektriciteitsrekening. Bovendien is deze kachel minder belastend voor het milieu omdat de brandstof die wordt gebruikt pellets zijn die 100% natuurlijk zijn (mits u de juiste koopt) en dus CO2 neutraal. Dus het niet alleen goed voor nu maar het is dus ook een investering voor de toekomst. Tevens is het gebruik van pellets erg gebruiksvriendelijk. Het is niet meer nodig om met blokken hout te slepen en hout te hakken om een gezellig haardvuur te creëren.

Pellets

Bovenstaande klinkt natuurlijk fantastisch maar wat zijn nu pellets? Pellets (vrij vertaald vanuit het Engels betekend het brokje) zijn samengeperste stukjes gehakseld hout, turf, stro of miscanthus. Dit samenpersen gebeurt met een zogenaamde pers. De gehakselde deeltjes worden in de ronddraaiende wals gedaan en door de centrifugerende werking van de matrijs worden de samengeperste deeltjes naar buiten geperst. Zo ontstaan er brokjes van ongeveer 2 centimeter die verbrand kunnen worden in een pelletkachel.

25 Kilo van kwalitatief goede pellets leveren ca. 18,985 mega joule/kg. Gas levert 32,6 mega joule per m3. Dus 1,72 kg pellets levert dezelfde energie als 1m3 gas. Een gemiddeld gezin (2,3 personen) verbruikt per jaar 1652 m3 gas. Dit kost ongeveer 1204,-- . Voor dezelfde hoeveelheid energie heeft dit gezin 2841 kilo pellets nodig op jaar basis, dit kost 928,-- . Energiebelasting wordt niet geheven over pellets. Dit scheelt dus 275,-- per jaar.

Pellets kunnen het beste bewaard worden op een droge plaats, een stukje van de grond op bijvoorbeeld een houten pallet. Onder normale omstandigheden kunnen de pellets jaren worden bewaard.

Kwaliteit van een pellet

Een kwalitatief goede pellet kun je aan twee dingen herkennen. Ten eerste is er voor een houtpellet een DIN Norm, dit is een Duitse norm van Deutsches Institut für Normung. Een Nederlandse norm is er (nog) niet. Reden hiervoor is dat het gebruik van pellets en pelletkachels nog niet zo bekend is als bij onze Oosterburen. In landen als Duitsland, België en Zweden worden pellets is al in heel veel huishoudens gebruikt. Nederland loopt een beetje achter op deze trend, maar er is ook hier een duidelijke opmars van de pelletkachel.

De andere manier om te zien of je een kwalitatief goede pellet in huis hebt gehaald is een heel simpel trucje. Doe de pellet in een glas met water en als hij naar de bodem zakt is de pellet goed. Blijft het drijven dan is de pellet niet goed geperst en zit er te veel lucht in.

Voordelen van Pellets

Alle voordelen op een rij:
  • Co2 Neutraal, dus goed voor het milieu
  • Besparen van 23% op de energierekening
  • Veilig transport van de pellets in tegenstelling tot gas en olie
  • Gebruikersgemak
  • Verminderde afhankelijkheid van olielanden
  • Gemakkelijke en niet kostbare aanschaf van een pelletkachel
  • Pellets kunnen onder normale omstandigheden jaren bewaard blijven.
  • Minder opslagplaats nodig dan voor houtblokken

Pelletkachels

Steeds meer openhaard en kachel verkopers hebben ook pelletkachels in hun assortiment. Je hebt ze, net als houtkachels en gaskachels, in heel veel soorten, maten en kleuren. Voor het inbouwen van deze kachels is niet een hele grote verbouwing nodig. De kachel kan net als een gaskachel worden ingesteld op warmte en heeft een timer, sommige modellen hebben zelfs een afstandsbediening. Zo heeft u de sfeer en gezelligheid van een openhaard en het gemak van een gaskachel. Pelletkachels hebben een perfecte verbranding en zijn schoner dan een houtkachel, hierdoor is onderhoud van een kachel ook vrij eenvoudig, een keer per week de glasplaats en de "haard" schoonmaken is genoeg. Op deze manier heb je gezelligheid in huis, een besparing in je portemonee én belast je het milieu minder.
© 2008 - 2019 Boesje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pellets en Pelletkachels"

Infoteur: Boesje
Gepubliceerd: 27-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!