InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Geiser vaak voordeliger dan een boiler

Geiser vaak voordeliger dan een boiler

Geiser vaak voordeliger dan een boiler Voor onze warmwatervoorziening kunnen we kiezen tussen geisers en boilers. Elk met voordelen en nadelen. Maar in het algemeen geldt dat geisers zowel in aankoop als verbruik goedkoper zijn dan boilers.

Warmwatervoorziening: geisers en boilers

Er zijn nogal wat mogelijkheden om warm water te maken. Ruwweg kan je twee systemen onderscheiden:
  • voorraadtoestellen of boilers;
  • doorstroomstoestellen of geisers.
Elk systeem heeft zijn specifieke voordelen en beperkingen. En dan hebben we het nog niet over CV-ketels met warmwatervoorziening of installaties op basis van zonne-energie. Die laatste systemen zijn overigens nog relatief duur en slechts in bepaalde situaties rendabel.

Geiser: continu warm water

De geiser, de vakman spreekt van een doorstroomtoestel, is een apparaat waarin het water wordt verwarmd terwijl het er doorheen stroomt. U draait de kraan open en het warme water stroomt, zolang u wilt. Dat is een voordeel. U zit nooit zonder warm water. U zet het toestel aan en er is direkt warm water beschikbaar. Nou ja, direkt, dat is niet helemaal waar. Het toestel moet namelijk eerst even opwarmen en daardoor duurt het even voordat het water op temperatuur is. De tijd die daarvoor nodig is varieert afhankelijk van merk en type, van een paar tot 20 seconden. Dat kan een voordeel zijn. U voelt het water geleidelijk warmer worden en dat verkleint de kans op verbrandingen. Maar het kan ook een nadeel zijn, met name als er tussen toestel en kraan ook nog een lange leiding zit.

Tapdrempel, tapsnelheid en vermogen

Een ander belangrijk element bij geisers is de minimale en de maximale hoeveelheid warm water die het toestel per minuut kan leveren. Als u de kraan open draait, moet er altijd een zekere hoeveelheid water door de geiser stromen, anders slaat de brander niet aan. In vaktaal heet dat de tapdrempel. De tapdrempel varieert bij moderne geisers van 1 tot 3 liter per minuut, afhankelijk van merk en type toestel. Vooral in combinatie met waterbesparende kranen of spaardouchekoppen is een tapdrempel van maximaal 1,6 liter per minuut aanbevolen om constant een goede werking te garanderen.

Ook de totale hoeveelheid water die een geiser per minuut op de maximum temperatuur kan brengen, is begrensd. Met andere woorden: de tapsnelheid is beperkt. De tapsnelheid is afhankelijk van het vermogen van de geiser. Hoe hoger het vermogen, hoe meer water de geiser per minuut op temperatuur kan brengen. Het vermogen wordt uitgedrukt in kilowatt (kW). Om een voorbeeld te noemen: een geiser met een vermogen van 10 kW kan per minuut 2,5 liter water van 65° leveren. Meer kan wel, maar dan daalt de watertemperatuur.

Welke geisers zijn er?

Geisers worden ruwweg in drie types verdeeld:
  • keukengeiser
  • kleine badgeiser (douchegeiser zou een betere naam zijn)
  • grotere badgeiser
Een keukengeiser heeft een kleine capaciteit, voldoende om warm water te leveren voor de afwas in de keuken of voor het nemen van een douche. Een badgeiser kent een grotere capaciteit, voldoende om in een redelijke tijd een grote hoeveelheid water te verwarmen voor het nemen van een bad. Hoe dan ook, het zijn allemaal vrij compacte toestellen die niet veel ruimte in beslag nemen.

Aardgas of elektriciteit

De geiser is van oudsher het meest bekend als gastoestel maar er bestaan er ook een elektrische geiser.

Bedenk wel dat een geiser op aardgas een schoorsteen verlangt met boven- en benedenverluchting terwijl ook een beveiligingssysteem voorgeschreven is dat de geiser uitschakelt bij terugslag in de schoorsteen. Er zijn ook gesloten systemen op de markt die geen schoorsteen nodig hebben en waarbij de werking niet afhankelijk is van de aanwezige lucht in het vertrek.

De elektrische geiser is in de regel duurder in verbruik. De installatie daarentegen valt doorgaans wat goedkoper uit mits er geen bijkomende aanpassingen in het bestaande elektriciteitsnet nodig zijn.

Voordelen van de geiser

  • Geisers verwarmen het water op het moment van gebruik. Ze hebben dus geen voorraadvat met warm water en verbruiken geen energie op de ogenblikken dat er geen vraag is naar warm water
  • Bovendien is een geiser niet gebonden aan de hoeveelheidbeperking van warm water, zoals dat bij een boiler wel het geval is
  • Een klein doorstroomtoestel (3 kW) kan voor veel toepasingen voordelig zijn door het goedkopere watergebruik, de lage installatiekosten en de miniem benodigde ruimte (20 cm). Een stopcontact volstaat in die gevallen
Men kan dus concluderen dat geisers zowel in aankoop als verbruik goedkoper zijn dan voorraadtoestellen zoals een boiler.

Nadelen van de geiser

  • Meestal leveren ze minder warm water per minuut dan voorraadtoestellen
  • Omdat geisers minder water per minuut leveren dan boilers, geeft dat soms problemen als op twee punten tegelijk warm water vereist is
  • Je moet een minimumhoeveelheid warm water per minuut tappen. Onder de tapdrempel slaat het toestel af, met koud water als gevolg
Gerelateerde artikelen
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Keukenboilers in allerlei soorten en matenKeukenboilers zijn ideale apparaten als u snel over warm water wilt beschikken. In dit artikel zullen wat soorten boiler…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Een waterboiler. Overbodige luxe of prettig comfort?Een waterboiler. Overbodige luxe of prettig comfort?Een waterboiler, ook wel keukenboiler genoemd, is een apparaat met een inhoud van maximaal 25 liter die in de keuken gep…
Maken en plaatsen van een zonneboilerMaken en plaatsen van een zonneboilerDoor een zonneboiler aan te schaffen kan er veel geld worden bespaard. Dit komt omdat het gebruik van warm water meestal…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geiser vaak voordeliger dan een boiler"

Reacties

A. C. Wullings, 09-09-2013 15:27 #3
Goedendag,
Ik heb voor warmwater voorziening (heb geen cv) een elektrische boiler van Daalderop 120 ltr. welke een verbruik heeft van ongeveer 3000 kWh per jaar dus hoge energie rekening. Is er een mogelijkheid dat ik deze vervang door een geyser waardoor mijn energierekening wat minder wordt?

Wim Verver, 17-01-2013 15:04 #2
Wij hebben nu een aardgas geiser in de keuken. Gemonteerd in een bovenkastletter van br 54, 5 x hoog 56 cm binnenwerks. Het is een open geiser met afgesloten afvoer van de gassen naar buiten. De verse lucht toevoer is gewaarborgd door een grote opening in de kas onderzijde. Dit systeem werkt al goed voor 15 jaar. Het onderhoud van de geiser zoals het reinigen van de water doorvoer van kalk baart zorgen. Daarom zoek ik naar een vervangende gesloten geiser die in het bovenkastletter past. Een 10kw gasgeiser zou volstaan. Mijn vraag: Is een aardgasgeiser met het bestaande geiserformaat beschikbaar in gesloten uitvoering, of kan onze geiser wel goed onderhouden worden?

Hans Radder, 21-10-2012 19:54 #1
Wij wonen met twee personen in een groot huis. Er wordt gemiddeld maximaal 1 keer per dag gebruik gemaakt van de douche. Op zolder hebben wij een gasboiler van 125 liter. Wij overwegen nu over te schakelen op een gas geiser. Wat besparen wij hiermee op jaarbasis?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 11-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 3
Schrijf mee!