InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Zuiniger wonen en energie besparen in huis: tips

Zuiniger wonen en energie besparen in huis: tips

Zuiniger wonen en energie besparen in huis: tips Als je het financieel wat moeilijk hebt kan het zinvol zijn om zuiniger te gaan wonen. Energie besparen in huis kan je maandelijkse kosten aanzienlijk verlagen. Energie besparen heeft bovendien het voordeel dat je het milieu minder belast. Zuiniger wonen betekent dus dat je twee vliegen in één klap slaat. Om energie te besparen kan je onder meer het zogenaamde "sluipverbruik" in huis beperken en zorgen voor energiebesparende verwarming en verlichting. Bovendien bespaar je veel energie en kosten uit als je je woning laat isoleren. Dankzij een degelijke isolatie van je woning blijft de warmte binnenshuis. Welke tips kunnen je nog zoal helpen om zuiniger te wonen en te leven?

Energie besparen

Zuiniger gaan wonen en leven is iets waar meer en meer gezinnen naar streven. Minder energie verbruiken in huis heeft twee voordelen: je bespaart geld uit en je vermindert de uitstoot van CO2, wat goed is voor het milieu. Het is dus zeker de moeite waard om na te gaan op welke manier je zowel je portemonnee als het klimaat een dienst kan bewijzen. Zuiniger wonen is vooral een optelsom van meerdere besparingen, waarvan sommige misschien zo vanzelfsprekend zijn dat je er niet eens aan had gedacht (bv. "sluipverbruik" vermijden). Het energieverbruik in huis kan aanzienlijk verlaagd worden als je rekening houdt met enkele tips.

Elektronische toestellen

"Sluipverbruik"

Het is aan te raden om elektronische toestellen zoals televisie en radio volledig uit te schakelen als je ze niet gebruikt. Als je ze in "standby-modus" laat staan blijven ze energie verbruiken. Dat "standby-gebruik", ook wel sluipverbruik genoemd, kan verrassend hoog oplopen: tot een vijfde van het totale verbruik. Anno 2019 zijn er echter elektronische toestellen op de markt die in standby-modus slechts minimaal elektriciteit verbruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een moderne led-tv.

Energiezuinige toestellen

Daarnaast is het ook nuttig om verouderde elektronische toestellen die niet goed meer werken te vervangen. In sommige gevallen is het niet meer zinvol om oude, milieubelastende huishoudapparaten te laten herstellen en heeft de aanschaf van een nieuw energiezuinig model de voorkeur. Nieuwe toestellen kosten ook weer geld maar kunnen op lange termijn voordeliger zijn voor het milieu en voor je portemonnee. Doorgaans zijn er labels of logo's te vinden op toestellen die ontworpen zijn voor een energiezuinig verbruik.

Warmte en verlichting

Verwarming

De klassieke verwarmingsketels verbruiken tot 40 procent meer dan de moderne verwarmingsketels. Tijd dus om je oude ketel te vervangen door een nieuwe, want de moderne ketels zijn ontworpen voor een maximale fossiele energiebesparing. Een andere mogelijkheid is om te kiezen voor een warmtepomp. Een warmtepomp is een duurzaam alternatief voor de verwarming via gas en haalt warmte uit de bodem, de lucht of het grondwater. Daarna brengt een warmtewisselaar de warmte naar een hogere temperatuur om gebruikt te worden als water- en ruimteverwarming. Een warmtepomp kan bovendien gecombineerd worden met een elektrische cv-ketel. In dat geval werkt de warmtepomp samen met de cv-ketel en spreekt men ook wel van een hybride verwarmingssysteem.

Ledlamp / Bron: Ocrho, Wikimedia Commons (Publiek domein)Ledlamp / Bron: Ocrho, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Ledlampen

De tijd van de traditionele gloeilamp is voorbij, want de Europese Unie besliste dat er vanaf 2012 geen meer mochten verkocht worden in de Europese lidstaten. Bij de keuze van een duurzame verlichting gaat de voorkeur uit naar ledlampen: dat zijn lampen die minder stroom verbruiken dan spaarlampen, halogeenlampen en klassieke gloeilampen. Energiezuinige ledlampen zijn beter voor het milieu en gaan bovendien langer mee dan andere gloeilampen. De hogere prijs van ledlampen heb je na verloop van tijd weer terugverdiend doordat je maandelijkse elektriciteitskosten lager uitvallen.

Zuiniger waterverbruik

Spaardoucheknop

De installatie van een spaardoucheknop kan bijzonder lonend zijn als het gaat om besparing van energiekosten. Een spaardoucheknop kan tot de helft minder water verbruiken dan een klassieke doucheknop. Als je minder water verbruikt zal je ook minder energie nodig hebben om het water op te warmen. Op lange termijn kan je hierdoor heel wat euro's uitsparen en bewijs je het milieu een goede dienst.

Kranen

Op de kranen in je woning kan je een speciaal bruismondstuk installeren, waardoor er lucht in de waterstraal gebracht wordt. Hierdoor stroomt er heel wat minder water naar buiten, maar de waterdruk blijft dezelfde. Voorts kan je bij de aankoop van een vaatwasser of een wasmachine rekening houden met het energielabel van het toestel. Het label van het toestel geeft aan dat het energiezuinig is en dus minder water verbruikt dan de klassieke modellen.

Isolatie huis

Hoogrendementsglas

Als je in je huis enkele beglazing hebt geïnstalleerd gaat er via de ramen relatief veel warmte verloren. Daarom is dubbele beglazing een stuk beter om de warmte binnen te houden. Maar het is verkieslijker om nog een stap verder te gaan dan de dubbele beglazing. De beglazing van je huis met het zogenaamde hoogrendementsglas kan ervoor zorgen dat er tachtig (!) procent minder warmte verloren gaat in vergelijking met enkele beglazing. Dit kan dus een erg nuttige vorm van isolatie zijn.

Muren en vloer

Je kan je energieverbruik ook verminderen door de muren van je huis te isoleren. Hierbij is de buitenkant isoleren het meest effectief, maar dit kan uiteraard ook via de binnenkant. Je kan ook zorgen voor isolatie van de vloer via vloerverwarming, waardoor het warmteverlies via de grond verminderd wordt. Bij de klassieke verwarming is er meer energie nodig om een leefruimte te verwarmen doordat er vanaf de vloer vocht en koude opstijgt. Bij vloerverwarming heb je dit nadeel niet doordat de verwarming via de vloer vocht en koude tegenhoudt. Vloerverwarming is dus een soort van buffer tegen vocht en koude waardoor de warmte in huis beter gevoeld wordt en je minder energie hoeft verbruiken.

Dakisolatie

Een grote aanrader om zuiniger te wonen is een grondige isolatie van het dak van je woning. Vooral tegen het binnendringen van vochtigheid in huis is dit uiterst belangrijk. Het dak is immers de eerste plaats waarlangs de vochtigheid van regenval de woning binnendringt. Een degelijke isolatie van het dak kan een wereld van verschil maken als het aankomt op het buitenhouden van koude en vocht. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen van isolatiebedrijven, waardoor je een goed beeld krijgt van het aanbod van isolatiebedrijven bij jou in de buurt. Op die manier krijg je bovendien een idee van het mogelijke prijskaartje van het type van isolatie dat je wilt laten installeren.

Lees verder

© 2019 Verdanov, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Bespaar enorm door je huis te laten isolerenBespaar enorm door je huis te laten isolerenIedereen wordt er mee geconfronteerd, er is geen ontsnappen aan. Om de zoveel tijd krijgen we een enorme energie rekenin…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Geld besparen op elektriciteit: energiezuinigGeld besparen op elektriciteit: energiezuinigEen gemiddeld huishouden verbruikt zon 3000 kWh per jaar aan elektriciteit, dat neerkomt op ongeveer 650 euro. Besparen…
Bronnen en referenties
  • https://www.energiezuinighuis.nl/
  • https://www.warmtepomp-info.nl/
  • https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/
  • https://www.klimaatexpert.com/blog/10-tips-om-thuis-energie-te-besparen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp
  • http://www.wegwijzerduurzaambouwen.be/pdf/93.pdf
  • https://www.feenstra.com/warmtepomp/ (bronnen geraadpleegd op 11/02/2019).
  • Afbeelding bron 1: Ocrho, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zuiniger wonen en energie besparen in huis: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!