InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Dak laten renoveren en isoleren door een dakdekker: prijzen

Dak laten renoveren en isoleren door een dakdekker: prijzen

Dak laten renoveren en isoleren door een dakdekker: prijzen Is je woning al enkele tientallen jaren oud en heeft het dak zijn beste tijd gehad? Dan kan een uitgebreide dakvernieuwing een goede keuze zijn. Door mos, slijtage en extreme weersomstandigheden kan een dak erg beschadigd geraken, ook al komt de veroudering maar heel geleidelijk aan de oppervlakte. Dit is onder meer afhankelijk van de soorten dakpannen die gebruikt zijn. Op een keer merk je dat er geen weg terug is en het beter is om nu eindelijk maar eens werk te maken van een nieuw dak. Want hoe langer je dit uitstelt hoe groter de kans op schade aan het dak. Een dakrenovatie kan je combineren met een gedegen dakisolatie, waardoor je energiekosten kan besparen. Professionele dakdekkers staan zowel in voor het plaatsen, het renoveren, het ontmossen als het isoleren van daken. Ook het plaatsen van een dakkapel behoort tot de mogelijkheden. Wat zijn de gemiddelde prijzen die dakdekkers aanrekenen en hoeveel kosten dakwerken?

Nieuw dak op je woning

Wanneer een woning al een jaar of twintig oud is zullen er onmiskenbaar enkele tekenen van veroudering merkbaar worden aan het dak. Naargelang de kwaliteit van de dakpannen en de inwerking van de negatieve effecten van de weersomstandigheden zal de veroudering sneller optreden. Daarom is het bij sommige huizen aangeraden om na een twintig à vijfentwintig jaar het dak helemaal te vernieuwen. Wil je ook milieuvriendelijker wonen én tegelijk geld uitsparen dan kan je de vernieuwing combineren met een uitgebreide dakisolatie. Dakisolatie kan een grote stap voorwaarts betekenen op het vlak van de bescherming van de hele woning tegen koude, wat bovendien een flinke slok op de borrel van je energiefactuur kan schelen doordat je de woning minder uitgebreid hoeft te verwarmen.

Dak renoveren en isoleren

Renoveren is een voor de hand liggende oplossing wanneer blijkt dat het dak van je woning beschadigd is. Het dak is op sommige plaatsen bijvoorbeeld niet meer honderd procent waterdicht, of de dakgoten zijn ten prooi gevallen aan slijtage. Mogelijk hebben dakpannen ernstig te lijden onder mosvorming wat een risico inhoudt op verdere slijtage. Aangezien de prijzen van dakwerken kunnen oplopen aarzelen tal van woningeigenaars om een dakdekker te contacteren, maar uiteindelijk kan dat nefast zijn op lange termijn. Hoe langer je wacht met een vernieuwing, hoe groter de eventuele beschadiging aan het dak zal zijn.

Soorten dakpannen

Dakpannen zijn er in verschillende soorten die allemaal hun specifieke prijs hebben. Betonnen dakpannen zijn doorgaans goedkoper dan keramische pannen doordat hun productie minder kost. Een andere degelijke vorm van dakbedekking is het gebruik van leien. Deze laatste bestaan uit natuurlijke leisteen en hebben een quasi onbeperkte duurzaamheid.

Soorten dakwerken

  • Dakreiniging: schoonmaken en ontmossen
  • Dakrenovatie: grondig vernieuwen van het dak
  • Dakisolatie: binnen- en buitenzijde van het dak isoleren tegen inwerking van koude en vocht
  • Dakkapel plaatsen

Prijzen dakdekkers

Hoeveel kosten dakwerken?

Hoeveel een nieuw dak je gaat kosten, of wat de prijzen zijn van een degelijke dakisolatie hangt van meerdere factoren af. De grootte van de te bewerken oppervlakte, de kwaliteit van de materialen (leien, klassieke dakpannen) en de kostprijs van de werkuren spelen allemaal een rol. Bovendien is ook de bereikbaarheid van de woning (vrijstaand, huis in de rij), de hoogte van het dak en de hellingsgraad ervan belangrijk bij het berekenen van de prijs.

Gemiddelde prijzen dakwerken (2018)

In het algemeen kan je stellen dat de gemiddelde prijzen als volgt zijn in te delen:
  • Dakrenovatie: ongeveer tussen de 30 en de 110 euro per m2
  • Dakisolatie: ongeveer tussen de 15 en de 70 euro per m2
  • Dakkapel: ongeveer tussen de 3.000 en de 3.750 euro per stuk
  • Dakonderhoud: ongeveer tussen de 80 à 150 euro voor abonnementskosten voor jaarlijks dakonderhoud

Prijsofferte dakdekker

Als je wilt weten hoeveel de dakwerken aan je woning zullen kosten dan kan je online gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen. Naast je persoonlijke gegevens (naam, postcode) kan je ook invullen welke soort van dakwerken je wilt laten uitvoeren (dakonderhoud, renovatie, dakisolatie). Op die manier krijg je een goed overzicht van wat dakdekkers of dakdekkersbedrijven in jouw regio aanrekenen als prijs voor geleverde werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Renovatie: renoveren van het huisRenovatie: renoveren van het huisHet renoveren van een huis hoeft niet heel duur te zijn wanneer u besluit dat zelf te doen. Bij een oud huis wordt op ee…
Wanneer kunt u woningrenovatie uitstellen en wanneer niet?Wanneer kunt u woningrenovatie uitstellen en wanneer niet?Woningrenovatie is niet goedkoop en daarom stellen mensen het vaak wat langer uit dan wenselijk is. Vooral de renovatie…
Dakrenovatie: waar op letten bij het renoveren van je dak?Is het dak van je woning aan vernieuwing toe, dan betekent dit niet dat je een nieuw dak moet plaatsen. Zelfs wanneer je…
Afgewaaide dakpannen na een storm, wat te doen?Afgewaaide dakpannen na een storm, wat te doen?Bij een heftige storm kan er op diverse manieren schade aan je huis ontstaan. Een van problemen waar huizenbezitters mee…
Verbouwen met een verbouwingshypotheek: soorten en voordelenVerbouwen met een verbouwingshypotheek: soorten en voordelenWil je je huis vernieuwen en verbouwingswerken laten uitvoeren? Dan is een verbouwingshypotheek een interessante manier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.dendakdekker.be/
  • http://www.livios.be/nl/ruwbouw/dak/richtprijzen-dakwerken/
  • https://www.dakwerken-weetjes.be/dakwerken-prijzen/
  • http://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/dakwerken/268850-richtprijs_dakwerken
  • http://www.mijn-dakwerker.be/ (bronnen geraadpleegd op 27/06/2016).

Reageer op het artikel "Dak laten renoveren en isoleren door een dakdekker: prijzen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!