InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woning laten schilderen door professionele schilder: prijzen

Woning laten schilderen door professionele schilder: prijzen

Woning laten schilderen door professionele schilder: prijzen Wil je eindelijk eens wat doen aan die ooit zo mooie muurgevel waarvan de verflaag zijn beste tijd heeft gehad? Dan kan het een goede keuze zijn om een professionele huisschilder onder de arm te nemen. Een nieuw laagje verf aanbrengen op de muren van je huis kan wonderen doen als het aankomt op een mooi uitzicht én uitstraling. Om je woning zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant te verfraaien zijn regelmatige schilderwerken onontbeerlijk. Maar ook om kozijnen, deuren en andere onderdelen van je woning te beschermen tegen verdere veroudering is een algemene opknapbeurt erg nuttig. Zelf aan de slag gaan heeft financiële voordelen maar tegelijk ook tal van nadelen, waaronder de fysieke inspanning die het van je vergt. Daarom is het beter om een professionele schilder te zoeken. Prijzen van schilders in je regio kan je aanvragen via online prijsoffertes.

Waarom je huis laten schilderen?

Zoals zoveel dingen aan een woning zal na verloop van tijd ook het schilderwerk aan vernieuwing toe zijn. Het schilderwerk is bijvoorbeeld aangetast door blaasjes in de verf, vochtplekken of schimmels. Bovendien kan de verf sterk verkleurd zijn waardoor het geheel er niet meer zo goed uitziet. De beslissing om alles mooi te laten overschilderen dringt zich dan op. Schilderen is niet alleen een werkje om je woning te verfraaien maar is ook de basis van een goed onderhoud. Een regelmatige overschildering van een woning (bv. om de vijf jaar) maakt alles beter bestand tegen verdere veroudering en beschadiging door regen, wind, stof, vuil en sterk zonlicht. Vooral raamkozijnen en deuren die gericht zijn op het zuiden hebben bijvoorbeeld veel te lijden onder de nefaste effecten van zonnestralen.

Wat schilderen?

Schilderen kan zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de woning gedaan worden. Schilderwerken aan de binnenzijde van de woning kunnen zich onder meer richten op de binnendeuren, de plafonds, de trappen, de binnenmuren, de raamkozijnen aan de binnenkant enz... Aan de buitenzijde van de woning zijn het de buitenmuren, de buitendeuren en de raamkozijnen (denk aan het negatief effect van regen en zonlicht) die onder handen kunnen worden genomen. Zowel aan binnen- als buitenkant van de woning zijn onderhoud, bescherming tegen slijtage en verfraaiing van de woning de doelstellingen van de uit te voeren schilderwerken.

Zelf je woning schilderen: nadelen

Een eerste mogelijkheid is om zelf aan het werk te gaan en alles op eigen houtje te doen. Het voordeel hiervan is dat de kosten veel lager zijn dan wanneer je een beroep doet op een professioneel schilder en dat je bovendien alles op eigen tempo kunt doen. Maar anderzijds zijn er een heleboel nadelen aan verbonden.

Praktische zaken

Ten eerste moet je gaan uitzoeken welke verf je nodig hebt en hoe je die moet aanbrengen. Want schilderen vergt een bepaalde techniek die je onder de knie moet hebben en dat is niet zo eenvoudig. Ook op zoek gaan naar een goede prijs-kwaliteitverhouding van de verf moet je allemaal zelf doen, hetgeen toch een bepaalde kennis van zaken vergt. Voorts is er de tijd die je moet spenderen aan het schilderen en de voorbereiding ervan: denk bijvoorbeeld aan het benutten van verlofdagen (die je anders had kunnen spenderen aan ontspanning).

Lichamelijk zwaar

Tenslotte mag ook het fysieke aspect niet onderschat worden: als je niet gewend bent om regelmatig te schilderen kan je last krijgen van spierkrampen, nek- en schouderpijn en algemene klachten zoals vermoeidheid of duizeligheid (door de blik langdurig naar boven te richten terwijl je schildert).

Professionele schilders

Schilderen is een typisch onderhoudswerk aan een woning dat simpeler lijkt dan het daadwerkelijk is. Gewoon wat verf op de gevels aanbrengen en wat uiteenwrijven: zo moeilijk kan dat toch niet zijn, zou je denken. Toch vergt het schilderen van woningen een bepaalde vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Vaklui die gevels, muren, kozijnen en dergelijke schilderen zijn dermate professioneel dat alles heel keurig wordt uitgevoerd. Je hoeft er niet aan te twijfelen dat je woning er als nieuw zal uitzien. Schilders werken op zelfstandige basis of vanuit de organisatie van een schildersbedrijf. Wanneer je de diensten inhuurt van een professionele schildersfirma kost het je wat meer maar heb je niet de kopzorgen van het werk allemaal zelf te moeten organiseren en uitvoeren.

Prijzen schilders

Hoeveel kost een schilder?

Het kostenplaatje voor schilderwerk kan erg uiteenlopen naargelang de prijzen die de schilders hanteren en of het werk aan de binnen- of buitenkant (mogelijk moeilijke weersomstandigheden) van de woning gedaan moeten worden. In het algemeen is er wel een prijzenpatroon vast te stellen. Hierdoor kan je stellen dat de prijzen rond het volgende gemiddelde liggen:
  • Schilderwerken binnen huis: 30 - 35 euro per m2, 35 - 40 euro per uur
  • Schilderwerken aan de buitenkant van het huis: 35 - 40 euro per m2, 40 - 50 euro per uur (prijzen 2018)

Prijsoffertes

Schilders zijn vakmannen die meerdere onderdelen van woningen kunnen schilderen. Afhankelijk van de te schilderen oppervlakte, de bereikbaarheid en de moeilijkheidsgraad van het uit te voeren schilderwerk kunnen de prijzen verschillen. Wil je meteen een goed beeld krijgen van wat de schilders in jouw regio zullen aanrekenen om je woning te schilderen, dan kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen. Na het invullen van je persoonlijke gegevens kan je een prijsofferte bekomen die duidelijkheid zal scheppen over de prijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Winterschilder korting: Tarieven en subsidie winterschilderJe huis 's winters binnen of buiten laten schilderen is goedkoper dan in andere seizoenen. De winterschilder geeft namel…
Wat kost een schilder?Eens in de vijf jaren zou u uw huis moeten schilderen of laten schilderen. Niet iedereen is handig genoeg om dit zelf te…
Schilderen – De prijsopgave of offerte van de schilderSchilderen – De prijsopgave of offerte van de schilderBij het onderhoud en het schilderen van uw woning zult u mogelijk voor de keus staan; of zelf schilderen, of het schilde…
Huis zelf schilderen bespaart geldHet laten schilderen van uw huis kan u duizenden euro’s kosten. U kunt de klus zelf voor uw rekening nemen, maar weet wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TheDigitalWay, Pixabay
  • http://www.schilder-weetjes.nl/schilderen/huis-schilderen/
  • http://www.de-huisschilder.nl/
  • http://glansgarant.nl/huis-schilder.html (bronnen geraadpleegd op 30/01/2016).

Reageer op het artikel "Woning laten schilderen door professionele schilder: prijzen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-08-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!