InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woning bouwen: taken en prijzen van een aannemer

Woning bouwen: taken en prijzen van een aannemer

Woning bouwen: taken en prijzen van een aannemer Bij woningbouw spelen de architect en de aannemer een cruciale rol. Waar de architect instaat voor het bouwplan zorgt de aannemer of het aannemersbedrijf voor de uitvoering daarvan. Een aannemersbedrijf beschikt over alle nodige personeel zoals metselaars en timmerlieden om de bouwwerkzaamheden uit te voeren, en dit rekening houdend met de precieze details van het bouwplan. In het zogenaamde "bestek" staat duidelijk vermeld wat er van de aannemer verwacht wordt en binnen welke termijn de ruwbouw van de woning klaar moet zijn. Bij de uitvoering van de werken zal de aannemer in nauw contact staan met de architect, die het hele bouwproces opvolgt. Prijsoffertes van aannemers worden best vroeg aangevraagd, vermits de agenda van aannemersbedrijven al voor een vrije lange periode volgeboekt kan zijn. Je kan de prijzen van aannemers best vergeljken in samenspraak met je architect. Wat zijn zoal de belangrijkste taken van een aannemer of een aannemersbedrijf?

Woning bouwen

Wil je een huis gaan bouwen dan zal je de belangrijkste werkzaamheden moeten laten verrichten door gespecialiseerde vaklui. Naast de architect, die de bouwplannen ontwerpt en stedenbouwkundige vergunningen aanvraagt, is ook de aannemer een belangrijke pion in het hele bouwproces. Deze twee figuren staan centraal bij de constructie van een onroerend goed, en dit van begin tot einde. Als opdrachtgever of bouwheer dien je er dus voor te zorgen dat de communicatie tussen jou en deze twee vaklui op vloeiende wijze verloopt om tot een goed eindresultaat te komen.

Wat doet een aannemer?

Aannemer staat letterlijk voor "iemand die werk aanneemt" en in opdracht van een opdrachtgever dat werk uitvoert. Aannemer is een begrip dat ook in andere sectoren gebezigd wordt, maar slaat toch vooral op vaklui in de bouwsector. Een aannemer staat voor de persoon of de onderneming (het aannemersbedrijf) die de opdracht aanvaardt om de bouwwerkzaamheden van een gebouw te verrichten, te coördineren en tot een goed einde te brengen. Aannemersbedrijven beschikken over alle soorten personeel en specialisten die nodig zijn bij de bouw van de woning, zoals stukadoors, metselaars, elektriciens, timmerlieden, en dergelijke meer.

Wat is het "bestek"?

Wat er van de aannemer concreet verwacht wordt staat duidelijk vermeld in het zogenaamde bestek, waarin de details staan vermeld van de uitvoering van de werken (o.a. materialen, tekeningen, ontwerpen). Dit bestek maakt deel uit van het contract tussen opdrachtgever en het aannemersbedrijf en bevat tevens alle nodige wettelijke, juridische en contractuele bepalingen in verband met de uitvoeringsvoorwaarden.

Taken aannemer

Uitvoering plannen

De aannemer heeft in de eerste plaats de taak om de plannen zoals vermeld in het bestek nauwkeurig uit te voeren. Zijn er bepaalde details, fouten of lacunes in de plannen die voor problemen kunnen zorgen dan moet hij de architect daarvan op de hoogte stellen. Daarna moet er een oplossing voor gezocht worden zodat de bouwwerkzaamheden effectief kunnen verlopen. Wil de aannemer afwijken van het bouwplan dan kan hij dat alleen met de goedkeuring van architect én opdrachtgever.

Termijn

In het bestek wordt ook vermeld tegen welke datum de aannemer de ruwbouw van de woning afgewerkt moet hebben. De aannemer heeft de plicht om zich te houden aan de termijn die in het contract is overeengekomen. Bovendien moet de aannemer rekening houden met alle wettelijke vereisten en regels die gelden voor het bouwen van woningen.

Aansprakelijkheid aannemer

Eens de aannemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan en het gebouw is opgeleverd is hij nog 10 jaar aansprakelijk voor eventuele gebreken aan het gebouw. Het gaat om gebreken die de stabiliteit van het opgeleverde gebouw in gevaar kunnen brengen. De termijn van deze aansprakelijkheid, die trouwens ook geldt voor de architect, gaat in vanaf de voorlopige oplevering van de woning.

Prijsoffertes aannemers

Overleg architect - bouwheer

Doorgaans is het de architect die bij aannemers prijsoffertes aanvraagt waarna de verschillende offertes vergeleken zullen worden. In overleg met de opdrachtgever of bouwheer zal dan gekozen worden voor de meest geschikte aannemer. In de meeste gevallen zal de architect een aannemer voorstellen die hij kent en waarmee hij in het verleden al gewerkt heeft. Vanzelfsprekend heeft de opdrachtgever het laatste woord bij de keuze van de aannemer vermits hij de bouw moet bekostigen.

Tijdig prijzen aanvragen

In ieder geval is het aangeraden om al vrij vroeg prijsoffertes van aannemers aan te vragen vermits er behoorlijk wat tijd kan verlopen tussen het moment van het aanvaarden van het werk (de overeenkomst) en de uiteindelijke start van de werken aan de woning. Dit komt omdat het orderboek van de meeste aannemersbedrijven al een hele tijd op voorhand volgeboekt is met bouwopdrachten. Het kan dus even duren voordat de bouwwerkzaamheden aan je droomwoning daadwerkelijk van start kunnen gaan. Ook online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van aannemers aanvragen, wat je meteen een idee geeft van het mogelijke prijskaartje van de werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwbouw huis zelf bouwenNieuwbouw huis zelf bouwenAls je een nieuwbouwhuis zelf bouwt, moet je risico's grotendeels uitsluiten. Hoe zit het met een te late oplevering en…
De Wet Breyne of Woningbouwwet: Koop op plan (BE)De Wet Breyne of Woningbouwwet: Koop op plan (BE)Vele Belgen kopen een woning die nog gebouwd moet worden, de zogenaamde “koop op plan”. Sinds 1971 wordt de consument di…
Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)Bouwen of verbouwen kan op eigen houtje, maar in België besteed je de werken beter (gedeeltelijk) uit aan een geregistre…
Prefab huis bouwenEen prefab huis bouwen houdt in dat een huis wordt opgebouwd uit vooraf geproduceerde onderdelen. Een prefab huis bouwen…
Wat kost een architect?Wat kost een architect?Als consument krijgt u nauwelijks te maken met architecten. Indien u een huis gaat bouwen is een architect inschakelen v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Aannemer
  • http://www.habitos.be/nl/bouwen/nadenken-over-bouwen/bouwpartners/aannemer/
  • http://www.bouwsite.be/bouwgids/voorbereiding/nieuwbouw/geregistreerde-aannemer/#.VaETureJjIU
  • http://www.allesoveraannemers.nl/aannemersbedrijven/taken-aannemer-cq-bouwbedrijf (bronnen geraadpleegd op 30/01/2016).

Reageer op het artikel "Woning bouwen: taken en prijzen van een aannemer"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning bouwen
Schrijf mee!