InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woning bouwen: taken en prijzen van een architect

Woning bouwen: taken en prijzen van een architect

Woning bouwen: taken en prijzen van een architect Als je het huis van je dromen wilt bouwen dan zal je in de eerste plaats moeten kunnen rekenen op een goede architect. Een architect neemt een centrale plaats in bij de bouw van een woning. Een architect zal proberen je ideeën voor een droomhuis om te zetten in een concreet bouwplan. Naast het maken van het ontwerp van de woning heeft de architect ook nog behoorlijk wat andere taken te vervullen, waaronder het regelen van officiële documenten zoals de stedenbouwkundige vergunning en dergelijke meer. Daarnaast zal hij een aannemer zoeken en diens werkzaamheden aan de woning nauwgezet opvolgen. Uiteindelijk zal de woning opgeleverd worden. Wat zijn de belangrijkste taken en functies van een architect?

Architect: functies en taken

De meeste mensen denken bij het beroep architect in de eerste plaats aan de bouwkundige die de plannen voor woningen ontwerpt. Als je een huis wilt bouwen zal je een architect moeten vinden die in staat is om je ideeën en verlangens te transformeren tot een concreet bouwplan. Maar daarnaast doet een architect nog een heleboel andere dingen die allemaal te maken hebben met zijn centrale functie in het globale bouwproces van een woning. We zetten de taken en functies van een architect even op een rijtje.

Centrale contactpersoon

De architect neemt al vanaf het prille begin van je bouwplannen een belangrijke plaats in, want het is hij die bekijkt hoe realistisch alles is op praktisch vlak. Het kan zelfs nuttig zijn om met een architect te gaan praten voordat je je bouwgrond koopt. Sommige bouwgronden zijn immers meer geschikt om bepaalde ambitieuze bouwplannen ten uitvoer te brengen dan andere. Vanaf hier is de architect dus al een belangrijk vertrouwenspersoon voor de opdrachtgever of bouwheer, en hij zal die centrale rol blijven vervullen tot de woning opgeleverd is.

Voorontwerp

Het eerste bouwplan dat de architect zal tekenen wordt het voorontwerp genoemd. In het voorontwerp zal de architect proberen om alle oorspronkelijke ideeën samen te brengen en op papier te zetten. De opdrachtgever zal hier en daar mogelijk wat aanpassingen willen doen, want een voorontwerp zal zelden vanaf de eerste keer perfect zijn. Na overleg tussen opdrachtgever en architect zal deze laatste dan een definitief ontwerp voor de woning maken.

Definitief bouwplan

Het voorontwerp zal de architect omvormen tot een definitief ontwerp, dat hij samenbrengt in een dossier om een stedenbouwkundige vergunning aan te vragen. Dat dossier zal alle bouwplannen omvatten, de formeel vereiste documenten en bijkomende specifieke bouwkundige informatie in verband met bouwmaterialen, bouwtechnieken, enz... Na de goedkeuring van de stedenbouwkundige aanvraag stelt de architect een concreet uitvoeringsdossier samen met alle plannen in detail en instructies voor de aannemer.

Aannemer zoeken

De architect zal prijsoffertes aanvragen van verschillende aannemers of aannemersbedrijven die hij samen met de opdrachtgever zal bekijken. Na overleg wordt beslist op welke aannemer de keuze valt. Doorgaans geeft de architect de voorkeur aan aannemers die hij kent en waar hij in het verleden al heeft mee samengewerkt. Eens de werkzaamheden aan de woning begonnen zijn zal de architect heel regelmatig de bouwwerf bezoeken en het werk van de aannemer tot in de puntjes opvolgen.

Oplevering woning

Zijn de werkzaamheden ten einde dan zal de architect de woning opleveren. De opdrachtgever of bouwheer zal samen met de aannemer het resultaat van het geleverde werk bekijken en beoordelen of de bouwplannen tot in het detail correct zijn uitgevoerd. De architect en de aannemer blijven tot tien jaar na de voorlopige oplevering van de woning aansprakelijk voor eventuele gebreken die de stabiliteit van het gebouw in gevaar kunnen brengen.

Prijzen architecten

Sommige huiseigenaars doen voor het schatten van hun woning ook een beroep op een architect. Architecten kunnen specifiek gevraagd worden om de waarde van woningen in te schatten in het kader van een mogelijke verkoop van de woning. De architect zal de woning tot in het detail van naderbij onderzoeken waarna hij een schattingsverslag zal opmaken. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van erkende architecten aanvragen waardoor je een overzichtelijk beeld krijgt van wat verschillende architecten aanbieden, en wat dat kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwbouw huis zelf bouwenNieuwbouw huis zelf bouwenAls je een nieuwbouwhuis zelf bouwt, moet je risico's grotendeels uitsluiten. Hoe zit het met een te late oplevering en…
Een investering van 200 kan u duizenden euro's besparenEen woning renoveren kan een uitstekende investering zijn en een aardige cent opleveren. De kunst is om een te renoveren…
Wat kost een architect?Wat kost een architect?Als consument krijgt u nauwelijks te maken met architecten. Indien u een huis gaat bouwen is een architect inschakelen v…
Hoe kiest u een goede architect?Het bouwen van een woning is een belangrijke stap in het leven van eender wie. Een goede architect kiezen is dan ook van…
Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)Bouwen of verbouwen kan op eigen houtje, maar in België besteed je de werken beter (gedeeltelijk) uit aan een geregistre…
Bronnen en referenties
  • http://architect.be/bouwheer/takenpakket.php
  • http://www.habitos.be/nl/bouwen/de-taken-van-de-architect-3012/
  • http://www.hebbes.be/artikel/de-6-taken-van-een-architect (bronnen geraadpleegd op 30/01/2016).

Reageer op het artikel "Woning bouwen: taken en prijzen van een architect"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning bouwen
Schrijf mee!