InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Architect zoeken om je droomhuis te laten bouwen

Architect zoeken om je droomhuis te laten bouwen

Architect zoeken om je droomhuis te laten bouwen Eindelijk is het zover: je hebt de beslissing genomen om je droomhuis te laten bouwen. Je hebt helemaal genoeg van het betalen van maandelijkse huur en wilt nu ook zelf wel eens eigenaar worden van een woning. Als je een eigen huis hebt dan ben jij de eigenaar en heb je naast verantwoordelijkheid ook veel vrijheid om te doen wat je wilt. Een goede architect zoeken is de eerste stap om je droomwoning te verwezenlijken. Deze zal je ideeën en verlangens samenbrengen in een voorlopig bouwplan of voorontwerp dat je eventueel kan laten aanpassen. Daarna zal de architect een definitief bouwplan uittekenen waarna de bouw van je droomwoning kan beginnen. De architect zal erop letten dat de aannemer de bouwplannen waarheidsgetrouw uitvoert. Om de geschikte architect te vinden kan je bestaande woningen gaan bekijken of een architectenbureau contacteren. Ook via prijsoffertes online kan je al veel informatie verkrijgen over wat architecten in jouw regio zoal te bieden hebben.

Een eigen huis

Je hebt het er met je partner allicht al vaak over gehad en nu wordt het stilaan tijd om het te doen: je eigen droomhuis bouwen. Een appartementje huren in de stad is wel leuk en het stelt bepaalde verantwoordelijkheden (bv. zelf voor het onderhoud en herstellingen instaan) nog even uit, maar een eigen huis bezitten is toch nog wat anders. Eigenaar zijn van een eigen huis geeft je een bepaald soort van vrijheid en trots, die bovendien ook het begin kan zijn van zekerheid en stabiliteit op het vlak van wonen en leven.

Ideeën voor je droomwoning

Eens je het plan hebt opgevat om een eigen huis te bouwen ga je voortdurend ideeën ontwikkelen en jezelf voorstellingen maken van hoe het er moet gaan uitzien. Dit kan een erg leuke bezigheid zijn die de "architecturale verbeelding" kan prikkelen. Wil je een terras op het zuiden? En hoe gesofistikeerd moet de keuken eruit zien? Is het misschien aangenaam om een ruime badkamer te hebben, met zowel douche als bad? Dit zijn allemaal vragen en ideeën die je kunnen overvallen als je aan het brainwashen bent over je droomwoning. Sommige mensen zullen ook een soort van plan uittekenen die al hun wensen en ideeën over hun huis samenbrengt.

Droomhuis bouwen

Zo een voorlopig plan of schema van jouw wensen kan je later nog aanpassen aan de hand van eventuele nieuwe ideeën en invallen, m.a.w. je kan het plan nog "updaten" voordat je naar een architect trekt. Aan de hand van jouw eisen en verlangens zal de architect een bouwplan maken dat zoveel mogelijk aan je oorspronkelijke wensen beantwoordt. Wanneer je met een architect praat over je ideeën zal je snel weten of hij op dezelfde golflengte zit wat betreft het "zien" van de woning, met andere woorden, de architect moet het beeld dat je van je droomhuis hebt kunnen vatten. Er moet dus een soort van "klik" zijn tussen jou en de architect.

Bouwplan en uitvoering

Voorontwerp huis

Eens de architect een bouwplan heeft gemaakt dan zal hij dat voorleggen om te kijken of het aan alle wensen beantwoordt. Dit is het zogenaamde voorontwerp van de woning. Vaak is het zo dat bepaalde ideeën lichtjes zullen moeten worden aangepast uit praktische overwegingen. Vanzelfsprekend zullen de architect en de aannemer niet alles helemaal perfect volgens je dromen kunnen verwezenlijken maar doen ze hun best om zo goed mogelijk in de buurt te komen.

Definitief ontwerp

Gaan jullie akkoord met het voorlopig bouwplan (voorontwerp) dan zal de architect een definitief bouwplan of ontwerp uittekenen. Daarna zal de architect een aannemer inschakelen om met de bouw van het huis te beginnen en het bouwplan zo goed mogelijk uit te voeren. De architect zal zorgen voor een regelmatige opvolging van de werken, bezichtiging van de bouwwerf en de uiteindelijke oplevering van het huis.

Architect zoeken

Hoe kom je nu terecht bij een goede architect? Ten eerste kan je je laten inspireren door de bouwstijl waar de architect voor staat. Sommige architecten zijn gericht op klassieke bouwkundige stijlen die vooral rekening houden met praktisch nut en efficiëntie. Andere architecten richten zich dan weer meer op een modernere, originelere bouwstijl. Je kan bijvoorbeeld woningen gaan bezichtigen die gemaakt zijn door architecten die jou interesseren. Het is opvallend om zien hoe snel je bij de bezichtiging van woningen op nieuwe, frisse ideeën kan komen die misschien nuttig kunnen zijn voor jouw droomhuis. Tenslotte kan je ook op aangeven van vrienden of familieleden in contact komen met architecten.

Architectenbureau’s

Net zoals advocaten vaak samenwerken in advocatenkantoren zo zijn er ook architectenbureau’s die verschillende architecten samenbrengen. Een van de opties is om een architectenbureau te contacteren en jouw plannen voor een droomhuis voor te leggen. Aan de hand van de gewenste stijl en de grootte van de gewenste woning, de specifieke kenmerken van de omgeving en dergelijke meer zal er jou een architect worden toegewezen. Architectenbureau’s beschikken vaak over de meest uiteenlopende architecten die allemaal specifieke kwaliteiten hebben.

Architecten in jouw regio

Een andere manier om architecten te vinden is het zoeken op internet. Online heb je een ruime keuze aan architecten. Via het aanvragen van prijsoffertes kan je meteen de verschillende architecten in jouw regio met mekaar vergelijken. Deze gratis en vrijblijvende prijsoffertes geven je een goed beeld van wat de respectievelijke architecten in jouw omgeving te bieden hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kiest u een goede architect?Het bouwen van een woning is een belangrijke stap in het leven van eender wie. Een goede architect kiezen is dan ook van…
Wat kost een architect?Wat kost een architect?Als consument krijgt u nauwelijks te maken met architecten. Indien u een huis gaat bouwen is een architect inschakelen v…
Zelf huis ontwerpen: Hoe ontwerp je jouw droomhuis in 3D?Vroeger was het al een luxe om je toekomstige huis te laten ontwerpen door een architect. Maar nu zijn de mogelijkheden…
Verkoop van je woning: hoe je huis correct laten schatten?Verkoop van je woning: hoe je huis correct laten schatten?Als je je huis wilt verkopen, dan kan je er niet zomaar een prijs op plakken. Natuurlijk wil je een zo hoog mogelijk bed…
Hoe kies ik de juiste architect voor nieuwbouw?Hoe kies ik de juiste architect voor nieuwbouw?Wanneer je een nieuwbouwwoning wenst te bouwen, ben je wettelijk verplicht om hiervoor een architect aan te stellen. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • http://www.architectenweb.nl/Aweb/Members/?clrpt=true
  • http://www.architect-zoeken.nl/
  • http://www.architect.be/zoek_architect/orva_rest_zoeken.php
  • http://www.hebbes.be/artikel/de-6-taken-van-een-architect
  • http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/bouwpartners/welke-taken-heeft-de-interieurarchitect/article-normal-439085.html
  • (alle bronnen geraadpleegd op 30/01/2016)

Reageer op het artikel "Architect zoeken om je droomhuis te laten bouwen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning bouwen
Schrijf mee!