InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woning isoleren met infrarood vloerverwarming: voordelen

Woning isoleren met infrarood vloerverwarming: voordelen

Woning isoleren met infrarood vloerverwarming: voordelen Om je woning degelijk te isoleren kan het leggen van vloerverwarming een goede keuze zijn. Dankzij deze vorm van isolatie is een gelijkmatige verspreiding van warmte mogelijk. Een van de modernste vormen van vloerverwarming gebeurt door middel van infraroodmatten. Deze bijzonder dunne infraroodmatten zorgen via een geavanceerde opwarmtechniek voor een supersnelle verspreiding van warmte in de kamer. Bijzonder hieraan is dat ook de objecten in de leefruimte (de meubels) de functie van verwarmingsbron gaan vervullen dankzij het systeem van 'indirecte verwarming'. Infrarood vloerverwarming is bovendien zuiniger, goedkoper, comfortabeler en gezonder doordat luchtstromen vermeden worden. Hierdoor wordt geen onnodig stof of vuil in de leeftuimte gebracht, wat beter is voor de ademhaling. Via infrarood vloerverwarming je woning isoleren en verwarmen kan dus erg voordelig zijn, zowel voor je portemonnee als voor je gezondheid. Wat zijn nog zoal de voordelen van infrarood vloerverwarming?

Woning isoleren

De verwarming van je huis is nodig om het in koude winters een beetje knus en gezellig te maken. Maar dat verwarmen van ruimtes waarin geleefd wordt loopt niet altijd van een leien dakje: vaak is de warmte niet goed verdeeld over de kamer. Bij vloerverwarming wordt dit probleem opgelost doordat de warmte heel gelijkmatig verspreid wordt. In een kamer met vloerverwarming is het dus overal even warm. Een van de mogelijkheden om je woning op deze manier te isoleren en tegelijkertijd te verwarmen is infrarood vloerverwarming.

Wat is infrarood vloerverwarming?

Infrarood vloerverwarming is een systeem van isolatie waarbij de vloer van een kamer op een "droge" manier verwarmd wordt. Op dat vlak is deze vorm van verwarming dus verwant aan de elektrische vloerverwarming, en verschilt het van "natte" vormen van vloerverwarming (bv. met warm water). Bij infrarood vloerverwarming worden infraroodmatten onder de vloer aangelegd waardoor er een gelijkmatige warmte over de hele oppervlakte van de kamer verspreid wordt.

Voordelen infrarood vloerverwarming

Sneller warm

Infrarood vloerverwarming heeft de eigenschap dat dankzij de infraroodmatten sneller warmte wordt gegenereerd. Dankzij de ogenblikkelijke opwekking van warmte via een hoog vermogen (150 Watt per vierkante meter) en een snelle opwarmtechniek kan je dus sneller genieten van aangename temperaturen in huis. Bovendien verspreidt de warmte zich via infrarood heel gelijkmatig over de kamer. Om dit voordeel optimaal te kunnen realiseren is het best dat de infraroodmatten in minstens tachtig percent van de ruimte verwerkt zijn.

Geen onnodig lawaai

Dankzij infrarood vloerverwarming kan je de gewenste temperatuur makkelijk regelen via een thermostaat. Door middel van de thermostaat kan de ideale warmte bereikt worden op een stille manier. Er komen dus geen luidruchtige ventilatorsystemen aan te pas waardoor het leefcomfort in de ruimte niet in het gedrang komt. Vanzelfsprekend bespaar je met infrarood verwarming ook de ruimte uit die anders werden ingenomen door radiatoren of toestellen van centrale verwarming.

Comfortabele warmte

Vloerverwarming via infraroodmatten wordt door veel mensen ervaren als aangenamer en comfortabeler dan andere vormen van verwarming. De warmte door infrarood gegenereerd verwarmt ook de objecten in de leefruimte, vergelijkbaar met de zon die voorwerpen in huis verwarmt. Hierdoor gaan objecten zoals meubels zelf de functie van verwarmingsbron vervullen. Door deze "indirecte verwarming" wordt het rendement verdubbeld en is een gezellige warmte in de kamer het gevolg.

Gezond

Warmte die opgewekt wordt bij infrarood vloerverwarming wordt niet beïnvloed door bijkomende storende luchtstromen. Doordat er geen luchtstromen zijn die onnodig stof en vuildeeltjes in circulatie brengen is dit beter voor de ademhaling, wat dus goed is voor de gezondheid.

Alle soorten vloeren

Het maakt niet uit of je nu een vloer hebt met tegels, met parket, met laminaat of een klassieke houten vloer: infrarood vloerverwarming is bij alle types vloerbedekking toepasbaar. Doordat de infraroodmatten bijzonder dun zijn is de installatie ervan erg makkelijk. Er hoeft dus niet onnodig aan vloeren gebroken te worden om de infrarood vloerverwarming te installeren.

Infrarood is goedkoper

Infrarood vloerverwarming is een moderne isolatietechniek die een voordeel biedt waar veel mensen op uit zijn: het is goedkoper en zuiniger dan de meeste andere vormen van vloerverwarming. Tegelijk ligt het rendement erg hoog dankzij de snelle opwarmtechniek. Bovendien vermijd je de kosten van onderhoud die je wel hebt bij andere soorten van vloerverwarming, zoals bijvoorbeeld warmwatervloerverwarming.

Prijzen infrarood vloerverwarming

Hoeveel gaat die infrarood vloerverwarming nu kosten in jouw huis? Dat hangt af van de te bewerken oppervlakte, de kwaliteit van de infraroodmatten en de arbeidskosten. Je kan deze vraag online stellen aan aanbieders van infrarood vloerverwarming via het aanvragen van een prijsofferte. Prijzen van infrarood vloerverwarming beginnen al vanaf ongeveer 50 à 75 euro per vierkante meter (prijzen 2018). Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen van infrarood vloerverwarmingsinstallateurs in jouw regio.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vloerverwarming, huis verwarmen en koelenVloerverwarming, huis verwarmen en koelenTegen koude voeten is vloerverwarming in huis comfortabel. Wat je moet weten over vloerverwarming voordat je vloerverwar…
Aanleggen van vloerverwarmingAanleggen van vloerverwarmingHet hoeft niet heel duur te zijn om vloerverwarming aan te leggen in huis, bijvoorbeeld in de woonkamer of badkamer. De…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Het is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op el…
Woning: energie besparen door je huis effectief te isolerenWoning: energie besparen door je huis effectief te isolerenEen goed geïsoleerde woning kan het verschil uitmaken tussen een hoge en een lage energierekening. Hoe beter de isolatie…
Bronnen en referenties
  • http://www.vloerverwarming-info.be/infrarood-vloerverwarming.html
  • http://www.livingheat-vloerverwarming.nl/.
  • https://www.youtube.com/watch?v=Pl0wCU7saLw&feature=youtu.be
  • www.finitops.nl.#sthash.oHJUxmtq.dpuf (bronnen geraadpleegd op 30/06/2015).

Reageer op het artikel "Woning isoleren met infrarood vloerverwarming: voordelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!