InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Vloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soorten

Vloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soorten

Vloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soorten Vloerverwarming leggen kan een goede manier zijn om je huis beter te isoleren. Dankzij een degelijke isolatie van je vloer vermijd je dat kou en vocht vanaf de ondergrond het huis binnenkomen. Doordat warmte opstijgt kan bij vloerverwarming de temperatuur mooi gelijkmatig verdeeld worden over het hele oppervlak van de leefruimte. De vloer van je woning verwarmen kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld met behulp van elektriciteit, warm water en infrarood. Naargelang de verschillende systemen van verwarming en hun respectievelijke kwaliteit en efficiëntie zullen ook de prijzen verschillen. Online kan je prijzen van vloerverwarming vergelijken door prijsoffertes aan te vragen. Wat zijn de verschillende soorten vloerverwarming en hun voordelen?

Huis isoleren

Iedereen die zijn huis beter wil isoleren kan overwegen om vloerverwarming te laten leggen. Vermits warmte opstijgt was het in oudere huizen met een hoog plafond moeilijk om de warmte relatief laag te houden, in de buurt van de vloer en het niveau waar de temperatuur gevoeld wordt. Lagere plafonds in huis aanbrengen was dan de oplossing, maar een modernere optie is vloerverwarming. Vloerverwarming vermijdt dat koude en vochtigheid vanaf de ondergrond het huis binnenkomen.

Voordelen vloerverwarming

Vloerverwarming biedt het voordeel dat warmte gelijkmatig over de hele oppervlakte van de vloer verdeeld wordt en er in de hele leefruimte dus een aangename temperatuur gevoeld wordt. Op koude dagen hoef je dus niet even bij de klassieke verwarmingsradiator te gaan zitten om op te warmen zoals voorheen. De vloerverwarming maakt het overal in de ruimte even warm. Bovendien spaar je plaats uit omdat je geen radiatoren of andere verwarmingstoestellen aan de muren hoeft te hangen.

Elektrische vloerverwarming

Vloerverwarming kan op een elektrische manier je vloer verwarmen doordat elektriciteit wordt omgezet in warmte. Dit systeem van vloerverwarming wordt ook "droge" vloerverwarming genoemd, en dit in tegenstelling tot de vloerverwarming met warm water. Elektrische vloerverwarming is goedkoper dan warmwatervloerverwarming en biedt het voordeel dat niet de hele vloer hoeft opgebroken te worden om het te installeren. Deze vorm van isolatie van de vloer kan gebeuren via kabels, matten of geleidende folie om elektriciteit om te zetten in warmte.

Vloer verwarmen met warm water

Centrale verwarming

Een meer gebruikte, maar ook duurdere vorm van vloerverwarming is de warmwatervloerverwarming. Bij dit "natte" systeem van vloerverwarming wordt gewerkt met buizen waardoor warm water gevoerd wordt. De buizen zijn aangesloten op de ketel van de centrale verwarming (CV) die het water zal opwarmen en onder de vloer zal stuwen. Hierdoor komt er op een heel gelijkmatige wijze een aangename, warme temperatuur vrij in de leefruimte.

Buizen

De buizen die het warm water vervoeren kunnen verschillen in kwaliteit en dus ook in prijs. Belangrijk is om te kijken tegen welke hoge temperaturen de buizen bestand zijn. Over het algemeen wordt gekozen voor PEX buizen die zowel op het vlak van kwaliteit, duurzaamheid en prijs tot het hoogste niveau behoren. Deze buizen zijn bestand tegen temperaturen tot 110 graden Celsius.

Andere soorten vloerverwarming

Naast deze twee frequent gebruikte systemen van vloerverwarming zijn er ook nog andere manieren om vloeren te verwarmen. Bij de infraroodvloerverwarming wordt gebruik gemaakt van infraroodmatten die onder de vloer gelegd worden. Dit systeem zorgt voor een snellere opwarming van de vloer. Daarnaast zijn er ook nog de vloerverwarming met warmtepomp (via grondwater) en de vloerverwarming door middel van een zonneboiler (via centrale verwarming).

Prijzen vloerverwarming

Prijzen van vloerverwarming kunnen verschillen naargelang de soort van vloerverwarming die je wilt en de oppervlakte van de te bewerken vloer. Warmwatervloerverwarming is doorgaans duurder dan elektrische verwarming. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen van vloerverwarmingsinstallateurs in jouw regio. Na het invullen van je gegevens krijg je een beeld van wat de vloerverwarming in jouw huis kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vloerverwarming, huis verwarmen en koelenVloerverwarming, huis verwarmen en koelenTegen koude voeten is vloerverwarming in huis comfortabel. Wat je moet weten over vloerverwarming voordat je vloerverwar…
Vloerverwarming aanleggen, keuze uit diverse soortenHet aanleggen van vloerverwarming kan op verschillende manieren. Vloerverwarming bestaat uit de varianten hoofdverwarmin…
Aanleggen van vloerverwarmingAanleggen van vloerverwarmingHet hoeft niet heel duur te zijn om vloerverwarming aan te leggen in huis, bijvoorbeeld in de woonkamer of badkamer. De…
Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Het is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op el…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
Bronnen en referenties
  • http://www.vloerverwarming-info.be/vloerverwarming-leggen.html
  • http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/nieuws/de-voor-en-nadelen-van-vloerverwarming/article-normal-441007.html (bronnen geraadpleegd op 07/02/2016)

Reageer op het artikel "Vloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soorten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!