InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Alarmsysteem installeren: soorten alarmen, prijzen & tips

Alarmsysteem installeren: soorten alarmen, prijzen & tips

Alarmsysteem installeren: soorten alarmen, prijzen & tips Wie op reis gaat en zijn woning met een gerust gemoed wil achterlaten kan opteren voor een veilig en goed ontwikkeld alarmsysteem. Alarmsystemen zijn er in vele types en soorten, gaande van doe-het-zelf-pakketten tot de meest geavanceerde systemen met camerabewaking. Als je op zeker wilt spelen en je huis op een degelijke manier wilt beveiligen tegen inbraak, laat je best een professioneel alarmsysteem installeren. Gesofistikeerde systemen die uitgerust zijn met buitensirenes, schriklichten, sensoren en detectoren zorgen ervoor dat het risico op inbraak ernstig verkleind wordt. Wil je nog meer zekerheid en veiligheid, dan kan je het alarmsysteem in huis uitbreiden met camerabewaking. Bij sommige huisalarmen met camera's kan je via je smartphone zelfs vanop afstand controleren wat er aan je woning gebeurt. De prijzen van alarmsystemen lopen op naarmate het alarm meer geavanceerd en gesofistikeerd is. Welke soorten alarmen zijn er en met welke prijs moet je rekening houden?

Woning beveiligen

De beveiliging van je woning is een goede keuze als je 's avonds met een gerust gemoed wilt gaan slapen. Vooral 's winters, wanneer de dagen korter zijn, leeft bij de bevolking een groter gevoel van angst als het gaat om inbraken. In de winterperiode ligt het aantal inbraken ook gevoelig hoger. Een alarmsysteem installeren om je woning tegen inbraak te beveiligen kan dan zorgen voor de nodige gemoedsrust. Maar alarmsystemen hebben in alle seizoenen hun nut, denk bijvoorbeeld aan het verhoogde aantal inbraken in het zomerseizoen, wanneer veel mensen op vakantie zijn.

Alarm zelf installeren

Een van de mogelijkheden om je huis tegen inbraak te beveiligen is de aankoop van een alarmsysteem dat je zelf installeert. Voor minder dan honderd euro heb je in de betere doe-het-zelf-zaak al een alarmsysteem dat je zelf in huis kan plaatsen. In de handleiding van het alarmsysteem wordt uit de doeken gedaan hoe je het geheel aanbrengt en hoe je alles in werking zet. Nadeel van deze kleinere alarmsystemen is dat het geen afschrikeffect teweegbrengt bij de potentiële inbreker: deze soort alarmen zijn immers niet zichtbaar van buitenaf. Dit doe-het-zelf-alarmsysteem kan een goed begin zijn om je woning te beveiligen, maar wil je op veilig spelen dan is het aangeraden om een beroep te doen op een professionele alarminstallateur.

Camerabewaking / Bron: Ollis Picture, PixabayCamerabewaking / Bron: Ollis Picture, Pixabay

Professioneel alarmsysteem

Gespecialiseerde firma's kunnen je woning op de meest uiteenlopende manieren beveiligen naargelang jouw wensen. Hoe meer "alarmfeatures" je wenst hoe beter je huis zal beschermd zijn tegen mogelijke inbraken. De professionele alarminstallateur zal het alarmsysteem helemaal uitbouwen aan de hand van de specifieke kenmerken van je woning zodat elk onderdeel van het systeem optimaal kan functioneren. Op die manier levert de firma dus een volledig op maat gemaakt alarmsysteem af, waardoor de totaalprijs ook hoger zal liggen dan bij de kant-en-klare alarmpakketten van de doe-het-zelf-zaak.

Alarmen: soorten en mogelijkheden

De professionele alarmsystemen zijn alsmaar gesofistikeerder en maken het dieven moeilijker en moeilijker om nog succesvolle inbraken te realiseren. We zetten enkele onderdelen van een degelijk alarmsysteem op een rijtje.

Buitensirene

Een buitensirene behoort allicht tot de meest efficiënte onderdelen van een professioneel alarmsysteem. Dankzij sensoren die bewegingen op schokken opsporen kan een loeiende sirene in werking treden, die bewoners en buren attent maakt op een mogelijke inbraak. Door de zichtbaarheid aan de woning heeft een buitensirene een groot afschrikeffect.

Schriklicht

Bij ongewone bewegingen of ongewenste activiteiten aan de woning kan er een schriklicht aanfloepen dat eventuele inbrekers meteen de stuipen op het lijf jaagt. Ze weten immers niet zeker of een sensor of de bewoner zelf aan de oorsprong ligt van het aangaan van de lamp. Ook hier speelt er een afschrikeffect; wel moet er voor gezorgd worden dat inbrekers de sensoren niet kunnen uitschakelen.

Camera

Het meest verregaande onderdeel van een alarmsysteem is allicht camerabewaking. Een uitgebreid cameranetwerk in en rond de woning kan geïntegreerd worden in het globale alarmsysteem. Wanneer de camera verdachte of ongewenste bewegingen opmerkt kan de eigenaar van de woning verwittigd worden. Sommige moderne systemen van huisalarmen met camera's bieden het voordeel dat de eigenaar via zijn smartphone of tablet kan inloggen in het systeem om te kijken wat er aan de woning gaande is.

Alarmcentrale

De hoogtechnologische moderne alarmsystemen zijn doorgaans verbonden met een alarmcentrale. Als er een alarm in werking treedt, dan wordt deze centrale op de hoogte gebracht, die zelf dan weer contact opneemt met de huiseigenaar. Indien de huiseigenaar aangeeft dat het niet om een accidentele inwerkingtreding van het alarm gaat, kan de politie verwittigd worden.

Detectoren

Deze types van alarmen zijn minder gericht op beveiliging tegen inbraak maar hebben zeker hun nut. Een waarschuwingssignaal of een alarmtoon kunnen in gang gezet worden bij rookontwikkeling (brand) of bij koolmonoxide. Deze detectoren kunnen in verbinding staan met een binnensirene, die alleen binnenshuis te horen is.

Prijzen alarmsystemen

Hoeveel kost een alarm?

Alarmsystemen kunnen qua prijs enorm verschillen, net omdat er zoveel soorten en types van alarmen bestaan. Een doe-het-zelf-pakket heb je al vanaf ongeveer 60 à 70 euro, terwijl je voor een professioneel alarmsysteem moet rekenen op een minimumprijs van enkele honderden euro's, wat kan oplopen tot boven de duizend euro en meer (prijzen 2018). Hoe uitgebreider en geavanceerder het alarmsysteem is, hoe duurder het zal zijn. Ook moet je rekening houden met de kosten van het abonnement om in verbinding te staan met de meldkamer van de alarmcentrale. De inperking van risico heeft uiteraard een prijs.

Online prijsoffertes

Om een goed beeld te krijgen van hoeveel een alarmsysteem je kan kosten is het interessant om online gratis en vrijblijvend prijsoffertes van alarminstallateurs in je regio aan te vragen. Na het invullen van persoonlijke gegevens zal een prijsofferte opgemaakt worden overeenkomstig je wensen. Je kan bijvoorbeeld al invullen of je al dan niet een bewakingscamera wilt, en of het om een privéwoning of een gebouw van een bedrijf gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over auto-alarmenInformatie over auto-alarmenBijna elke auto in Nederland heeft wel een auto-alarm. Je hebt deze echter in alle soorten en maten. Ook werken ze op ve…
Alarmsysteem kopen: Wat kost dat en waar moet je op letten?Met de toenemende inbraakgolven in alle regio's in Nederland is het geen slecht idee om jouw huis en spullen te bescherm…
Het beveiligen van je huis tegen inbrekers: tips en trucsHet beveiligen van je huis tegen inbrekers: tips en trucsJaarlijks worden er in België zo'n 78.000 inbraken gemeld bij de politie. Dit komt neer op ongeveer 200 inbraken per dag…
Hoe je inboedel verzekeren tegen diefstal na inbraak?Hoe je inboedel verzekeren tegen diefstal na inbraak?Als je je woning tegen inbraak wilt laten verzekeren, bestaat er de mogelijkheid om ook je inboedel tegen diefstal te be…
Alarminstallaties en inbraakbeveiligingAlarminstallaties en inbraakbeveiligingDieven verrijken zich steeds meer met het bezit van anderen. Welke maatregelen kunt u nemen voor inbraakbeveiliging? Eer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.interieurdesigner.be/bouwen-verbouwen/detail/soorten-alarmsystemen
  • http://www.doehetzelfalarmsysteem.be/installatie.htm
  • http://www.alarm-system.be/nl/pagina/1269/koopgids---alarm.html
  • http://www.prosecurity.be/inbraak-beveiliging/alarm-zelf-plaatsen/
  • http://www.onlinehomesecurity.be/nl/producten/alarm-draadloos/
  • http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/interieur/aandachtspunten-bij-een-alarminstallatie/article-normal-438707.html (bronnen geraadpleegd op 27/06/2016).
  • Afbeelding bron 1: Ollis Picture, Pixabay

Reageer op het artikel "Alarmsysteem installeren: soorten alarmen, prijzen & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huisbeveiliging
Schrijf mee!