InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Praktische tips bij verhuizen: wat moet er in je checklist?

Praktische tips bij verhuizen: wat moet er in je checklist?

Praktische tips bij verhuizen: wat moet er in je checklist? Een verhuizing naar een ander adres is een van die typische gebeurtenissen die altijd meer kopzorgen met zich meebrengen dan je aanvankelijk had gedacht. Bij een verhuizing komen heel wat meer dingen kijken dan gewoon even wat spullen in een vrachtwagen laden en vertrekken. Zo kan er behoorlijk wat papierwerk en getelefoneer aan te pas komen, denk aan het doorgeven van je adreswijziging aan je internetprovider, aan de gemeente, aan je bank, en dergelijke meer. En dan hebben we het nog niet over de eigenlijke overbrenging van je hele hebben en houwen zelf. Om te weten hoeveel de hele verhuizing je zal kosten kan je online offertes aanvragen bij verhuisfirma’s. Na je gegevens ingevuld te hebben krijg je een beeld van de mogelijke prijs die het verhuisbedrijf zal aanrekenen. Welke checklist en welke praktische tips kunnen je helpen om op een efficiënte manier je spullen te verhuizen?

Checklist verhuizen: praktische tips

Als je wilt gaan verhuizen dan komen daar meer dingen bij kijken dan je op het eerste zicht zou denken. Ook al maak je een goede schatting van je totale inboedel, toch lijk je altijd weer meer spullen te hebben dan je aanvankelijk dacht. Er blijft maar van alles uit die kasten tevoorschijn komen om in kartonnen dozen te proppen en het neemt allemaal meer tijd in beslag dan je had voorzien. Hetzelfde geldt voor de verhuizing in zijn geheel: het is pas als je daadwerkelijk aan het verhuizen bent, of als je verhuisd bent, dat de ware omvang van alle praktische beslommeringen duidelijk wordt. Met de volgende praktische tips kan je een checklist samenstellen om je verhuizing efficiënt te laten verlopen.

Huurovereenkomst opzeggen

Als je een huis of appartement huurt dan is het noodzakelijk dat je op tijd de huurovereenkomst opzegt. Als je een exacte datum weet waarop je de woning zal verlaten laat de verhuurder dan op tijd weten dat je weggaat. Doorgaans wordt een huuropzeg van drie maanden in acht genomen tenzij anders bepaald in de huurovereenkomst. Doe dit voor alle zekerheid per aangetekende brief zodat je zeker bent dat de verhuurder op de hoogte is.

Adres wijzigen

Na de verhuizing zal je gebruik maken van een ander postadres; logischerwijs dien je de post daarvan op de hoogte te brengen. Ga na wat de mogelijkheden zijn om ook na je verhuizing post die naar je oude adres verstuurd wordt automatisch te verzenden naar je nieuw adres. Ook bij de gemeente waar je woont zal je je adreswijziging moeten gaan aangeven.

Telefoon en internet

Alle voorzieningen op het vlak van telefoon, internetverbinding, kabelabonnement en energie (gas, elektriciteit, water) moeten aangepast worden aan je nieuw adres. Neem hiervoor tijdig contact op met de desbetreffende bedrijven en organisaties. Zorg ervoor dat de meters voor water, gas en elektriciteit in jouw bijzijn worden afgesloten en dat de eindafrekening correct is.

Bank en ziekteverzekering

Op financieel vlak is het belangrijk om je adreswijziging tijdig te melden aan je bank. Eventuele correspondentie (zoals bv. een nieuwe bankkaart) die naar je thuisadres moet gestuurd worden gaat best niet verloren. Een tijdige melding is dus noodzakelijk, net als bij je ziekteverzekering. Breng je ziekenfonds op de hoogte van je verhuizing naar een nieuw adres.

Plan de eigenlijke verhuizing

Bij een verhuizing komt ook op het vlak van opruimen en inpakken veel meer kijken dan je zou denken. Maak daarom tijdig een schema met de precieze dingen die je wilt gaan inpakken. Eventueel zullen er meubels uit elkaar gehaald moeten worden om grondig te verpakken zodat schade voorkomen wordt. Begin met de makkelijkste dingen (bv. kleren, boeken) en stop deze in een reisbagage of in kartonnen dozen. Ga daarna verder met de grotere spullen die moeilijker te verplaatsen zijn.

Verhuisverzekering

Ben je er niet helemaal gerust in dat al je spullen bij de verhuizing intact zullen blijven? Heb je alles wel goed ingepakt maar wil je zeker van je zaak zijn? Overweeg dan om een verhuisverzekering te nemen. Afhankelijk van de waarde van je spullen kan je bij een verzekeraar een verhuisverzekering aangaan. Ook sommige verhuisfirma’s bieden deze optie aan in de verhuisovereenkomst.

Goederen inladen

Verhuisondernemingen gaan niet zomaar alles op een hoop opstapelen in de verhuiswagen. Integendeel, het inladen van de goederen wordt nauwkeurig voorbereid en gepland. Doorgaans hebben verhuisfirma’s een coördinator of begeleider die je helpt met de planning en uitvoering van de daadwerkelijke verhuis. Zo zal je bijvoorbeeld duidelijk kunnen maken welke spullen je absoluut eerst nodig hebt op je nieuwe adres, zodat deze zaken het laatst worden ingeladen. Ook moet je zorgen dat de verhuiswagen voldoende parkeerplaats heeft in de buurt van je nieuwe woning.

Verhuisfirma vinden

Hoe weet je welke verhuisonderneming je best kiest? En welke verhuisfirma in jouw regio biedt de beste prijzen op de markt? Dat kan je uitvinden aan de hand van de offertes van verhuisbedrijven die je online gratis en vrijblijvend kan aanvragen. Na het invullen van je persoonlijke gegevens, waaronder je oude adres en je nieuwe adres, kan je te weten komen welk verhuisbedrijf welke prijzen voor de verhuizing aanbiedt. Je kan de firma contact met je laten opnemen zodat je meer gedetailleerde informatie kan verkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Verhuizen - Checklist - Handige verhuistipsOm het overzicht te bewaren tijdens een verhuizing is een goede voorbereiding belangrijk. Gebruik een checklist. Alles w…
Wat kost verhuizen?Huiseigenaren of huurders die niet meer tevreden zijn met hun huis kunnen op zoek gaan naar een ander huis. Men staat er…
Wat kost een verhuizing door een verhuisbedrijf?Wat kost een verhuizing door een verhuisbedrijf?Mensen die op het punt staan om te verhuizen moeten beslissen of ze het zelf gaan doen, of dat ze het uitbesteden. Zelf…
Kosten verhuizing door verhuisbedrijfKosten verhuizing door verhuisbedrijfHet is logisch dat een verhuizing die wordt uitgevoerd door een verhuisbedrijf, meer kosten met zich meebrengt dan wanne…
Zonder zorgen verhuizenZonder zorgen verhuizenVerhuizen doen we allemaal eens of meerdere keren in ons even en er zijn maar weinig mensen die hier echt lol in hebben.…
Bronnen en referenties
  • http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/verhuizen/checklist-verhuizen/
  • http://www.belgium.be/nl/huisvesting/verhuizen/praktische_tips/
  • http://www.vandaelmovingexpress.be/checklist.htm
  • http://www.dockx-movers.be/nl/info/checklist-verhuis-verhuizen.html (bronnen geraadpleegd op 29/05/2016).

Reageer op het artikel "Praktische tips bij verhuizen: wat moet er in je checklist?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!