InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huis verbouwen of renoveren: financieren van de kosten

Huis verbouwen of renoveren: financieren van de kosten

Huis verbouwen of renoveren: financieren van de kosten Wil je graag een aanpassing doen aan je huis, zodat je woning praktischer wordt om in te leven, of gewoon omdat het mooier is? Dan kan je kiezen voor een verbouwing of een renovatie van je woning. Een dakkapel aanbrengen op je dak, je keuken vernieuwen of zonnepalen installeren: het brengt allemaal veel kosten met zich mee. Een verbouwing is doorgaans ingrijpender en kostelijker dan een renovatie, wat gevolgen heeft voor de financiering. Een zogenaamde verbouwingshypotheek heeft een langere looptijd en dekt een hoger bedrag, terwijl een renovatielening een meer flexibele vorm van krediet is om een verandering aan je woning aan te brengen. Hoe kan je een verbouwing of renovatie van je woning financieren?

Een huis is nooit af

Als je een huis wilt gaan bouwen, dan maak je een mooi plan van hoe het er allemaal moet uitzien en welke voorzieningen het allemaal moet hebben. Je stelt het plan voor je droomhuis misschien een beetje bij maar op een keer heb je een definitief plan klaar. En dan kan de bouw van je droomwoning beginnen. Maar als het huis eens gebouwd is, dan zijn er altijd wel dingen die niet helemaal uitpakken zoals je had verwacht. De badkamer is net te klein, of je had nog graag een extra raam in de keuken enz... Want het praktisch comfort in een huis is nog wat anders dan een bouwplan in theorie. Daarom is een huis nooit écht af: je wijzigt er altijd wel iets aan, of je je breekt iets af om te vernieuwen.

Huis verbouwen

Om al deze redenen zullen de meeste mensen wel eens denken aan een verbouwing om de kwaliteit of het gebruiksgemak van hun woning te verbeteren. Mogelijk zijn sommige delen van de constructie na pakweg vijfentwintig jaar al beschadigd of functioneren ze niet meer optimaal. Dan moet je noodgedwongen al overgaan tot een vernieuwing of renovatie van de betreffende onderdelen. Een renovatie slaat eigenlijk meer op het vernieuwen van de woning of de onderdelen ervan, terwijl een verbouwing meer de bijbetekenis van ingrijpendere veranderingen heeft. Dit verschil brengt ook gevolgen mee op het vlak van financiering.

Noodzaak en kosten afwegen

Dakkapel, zonnepanelen of nieuwe keuken?

De beslissing om een verbouwing uit te voeren kan een gevolg zijn van bepaalde ongemakken die zich in de tijd hebben opgestapeld, of van nieuwe ontwikkelingen in de gezinssituatie. Een familielid dat komt inwonen heeft bijvoorbeeld een eigen kamer nodig en er is alleen plaats op zolder. Mogelijk beslis je dan om de zolderkamer wat meer licht te geven en een dakkapel te bouwen. Of nu je op pensioen gaat, wil je eindelijk eens die sauna en jacuzzi aanleggen in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte in je kelder.

Kosten vernieuwing

Ook een vernieuwing van de keuken met de installatie van extra technologische kooksnufjes is een logische reden om een verbouwing door te voeren. De opkomst van een ecologisch bewustzijn zorgde ervoor dat steeds meer mensen kiezen voor het installeren van zonnepanelen aan hun huis. Maar steeds zal je vooral rekening houden met het kostenplaatje van de hele zaak, tesamen met de noodzaak van de eventuele verbouwingen die je aan woning zal uitvoeren.

Financieren van de kosten: verbouwingshypotheek

Zoals gezegd is er een licht verschil in betekenis tussen verbouwing en renovatie. Vermits een verbouwing doorgaans iets ingrijpender is dan een renovatie, zal het ook meer kosten met zich meebrengen. Daarom kan je een beroep doen op een zogenaamde verbouwingshypotheek. Dat is een soort van tweede hypotheek die je op je huis neemt om de kosten van de verbouwing te kunnen dekken. Een verbouwingshypotheek dekt een hoger bedrag dan een renovatielening en heeft een langere termijn.

Renovatielening

Een renovatielening is een lening die aangegaan wordt om de kosten van de renovatie van je woning te dekken. In het algemeen liggen de kosten van een renovatie iets lager dan die van een verbouwing en hoef je er doorgaans geen nieuwe hypotheek voor af te sluiten. De meeste banken stellen een meer flexibele formule voor: de renovatielening. Deze lening is in feite een lening op afbetaling die minder administratieve formaliteiten én dus dossierkosten met zich meebrengt dan een verbouwingshypotheek.

Simulatie renovatielening

Als je niet weet welke van de twee opties kiezen, een verbouwingshypotheek of een renovatielening, laat je bankier dan een simulatie maken aan de hand van je persoonlijke gegevens en het gewenste leenbedrag. Daarna heb je een concreter beeld van wat je te wachten staat en kan je beide formules beter vergelijken. Mogelijk wordt het voordeel van de flexibiliteit van de renovatielening getemperd door hogere interesten op je lening. Vergeet niet om daarmee rekening te houden in de afweging van de twee leenformules om wijzigingen aan te brengen aan je woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/ (geraadpleegd op 02/04/2016).

Reageer op het artikel "Huis verbouwen of renoveren: financieren van de kosten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Verbouwing financieren
Schrijf mee!