InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Domotica: technologisch wooncomfort via huisautomatisering

Domotica: technologisch wooncomfort via huisautomatisering

Domotica: technologisch wooncomfort via huisautomatisering Domotica is de nieuwste technologische ontwikkeling op het vlak van wooncomfort. Domotica of huisautomatisering betekent dat alle elektronische toestellen in je woning op mekaar afgesteld zijn via een centraal systeem. Dat systeem kan je manipuleren met je smartphone, tablet of afstandsbediening. High-end domotica zorgt voor een modern technologisch wooncomfort én minder energiekosten. In de toekomst zal er mogelijk sprake zijn van intelligente woningen waarbij advertenties op de gebruikte toestellen getoond zullen worden. Hoe werkt domotica en wat zijn de mogelijkheden ervan?

Wat is "domotica"?

Domotica is een modern woord dat is afgeleid van het Latijnse woord voor huis: domus, samengevoegd met het achtervoegsel van het woord elektronica. Elektronica die wordt georganiseerd op een hoogtechnologisch en gecentraliseerd niveau in je woning: dat is zo ongeveer de betekenis van domotica. Aan de basis van deze uitvindingen ligt de pijlsnelle technologische evolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw, met belangrijke uitvindingen als de smartphone, het touchscreen en de iPad.

Modern én milieuvriendelijk wooncomfort

Op het vlak van huisinterieur zijn betekenisvolle ontwikkelingen in gang gezet waarvan het einde moeilijk in te schatten valt. High-end domotica maakt het mogelijk van je huis een gesofistikeerde plek te maken waar wooncomfort én energiebesparing op een harmonieuze manier kunnen samenkomen. Ook energiemeting maakt deel uit van het totaalpakket van domotica in huis. Want domotica heeft de potentie om je huis zodanig in te richten dat zoveel mogelijk energie bespaard wordt.

Hoe werkt domotica?

Domotica komt erop neer dat je via toestellen als afstandsbediening, een schakelaar of de touchscreen van je smartphone of tablet alle elektronische toestellen van je huis kan activeren en reguleren. Een centraal systeem zorgt ervoor dat alle elektronische toestellen in huis precies functioneren zoals je het zelf instelt op je app: verlichting, verwarming, vergrendeling van deuren en poorten en nog veel meer. Via camera's zal ook huisbeveiliging verder gesofistikeerd en gecentraliseerd kunnen worden.

Minder energiekosten

Automatisch geregelde verlichting kan ervoor zorgen dat lichten automatisch doven na verloop van tijd zodat er geen onnodige elektriciteitsverspilling plaatsvindt. In deze moderne tijden dient uiteraard ook rekening gehouden te worden met het respect voor milieu en klimaat, waarbij je tegelijk het voordeel hebt dat je verbruikskosten lager uitvallen. Zo zijn er bijvoorbeeld "slimme" stopcontacten die meten hoeveel energie je verbruikt.

Domotica: toekomst

Intelligente woning

Huisautomatisering betekent dus dat zoveel mogelijk functies en gebruikstoestellen geautomatiseerd worden. De motor van je wagen stilleggen en uitstappen om de garagepoort te openen is stilaan voorbij. Via afstandsbediening kan je een sensor bereiken die automatisch je garagepoort opent. Verder in de domotische evolutie zal je ook vanop afstand op de hoogte gehouden worden van de toestand in huis: je zal bijvoorbeeld de temperatuur in huis op de gewenste hoeveelheid graden kunnen instellen als je van je werk naar huis vertrekt.

Advertenties in je woning?

Uiteindelijk zullen in de toekomst alle functies volledig op mekaar afgesteld worden en zal het begrip slimme woning geen science-function meer zijn, maar dagelijkse realiteit. Internetgigant Google heeft zich helemaal op het voorplan geplaatst op het vlak van domotica via de aankoop van domoticabedrijf Dropcam. Dropcam produceert camera's die vanop afstand bestuurbaar zijn met je smartphone. Op lange termijn plant Google zelfs het plaatsen van advertenties op de beeldschermen van elektronische toestellen in huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het huis van de toekomst: domotica en andere snufjesHet huis van de toekomst: domotica en andere snufjesDe resultaten van allerlei spannende projecten onder de noemer ‘wonen in de toekomst’ staan overal ter wereld te pronken…
Vakbeurs Zorg & ICT 2018Vakbeurs Zorg & ICT 2018Van dinsdag 17 april tot en met donderdag 19 april 2018 kun je de vakbeurs Zorg & ICT bezoeken (in 2019 weer in combinat…
Met Home Motion van Somfy uw huis onder controleSomfy is een fabrikant van huisautomatisering die via radiotechnologie diverse zaken in huis aan kan sturen. Ze noemen d…
Neutronenbom: high-tech granaatEen neutronenbom is een high-tech granaat. Het is eigenlijk een kleine atoom bom waarbij een groot deel van de energie v…
Onderzoek en ontwikkeling hoog op bedrijfsagendaOnderzoek en ontwikkeling is een zeer belangrijk aspect binnen het bedrijfsleven. Stilstand is immers achteruitgang. Een…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_der_dingen, bezocht op 14/09/2015.
  • http://www.bticino.be/nl/myhome-domotica, bezocht op 14/09/2015.
  • http://www.zdnet.be/achtergrond/153522/leg-de-basis-voor-een-slim-huis-met-domotica/, bezocht op 14/09/2015.

Reageer op het artikel "Domotica: technologisch wooncomfort via huisautomatisering"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woontips
Schrijf mee!