InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woningaanpassing: WVG en WMO

Woningaanpassing: WVG en WMO

Wie gehandicapt raakt, kan een woningaanpassing nodig hebben. De regelingen met betrekking tot zo'n woningaanpassing zijn per 1 januari 2007, de invoering van de WMO, veranderd. Die verschillen kunnen vreemd uitpakken, daarom heb ik ze even voor u op een rijtje gezet. Over woningaanpassingen voor gehandicapten kun je een boek volschrijven, dus dit artikel is niet volledig...

WVG

De WVG, de Wet Voorzieningen Gehandicapten, is van 1994. De WMO is 1 januari 2007 ingevoerd.

Verschillen

WVGWMO
ZorgplichtCompensatiebeginsel
Verhuisprimaat. Dit betekent dat de gemeente pas tot een woningaanpassing mocht besluiten als er geen andere mogelijkheid was. Naast het verhuisprimaat het primaat van de losse unit. Dit betekent dat als een verhuizing niet mogelijk is, er gekozen wordt een losse unit aan het huis te bouwen. Pas als dat echt niet kan, mag iets anders besloten worden. Maar een losse unit is ontworpen als tijdelijke voorziening...
Individuele voorzieningMogelijkheid algemene voorliggende voorzieningen te scheppen. Bijvoorbeeld een maaltijdvoorziening in plaats van een aangepaste keuken. Dit kan dus ten koste van de zelfredzaamheid gaan.
Gemeenten konden dure woningaanpassingen declareren bij het rijk. Dure woningaanpassingen kunnen niet meer bij het rijk gedeclareerd worden. Het geld dat hiervoor beschikbaar was is via het Gemeentefonds verdeeld over alle gemeenten. Met als resultaat dat een gemeente er alle belang bij heeft een strikt beleid en een hoge drempel te hanteren.

PGB

Daarnaast biedt de WMO de mogelijkheid van het persoonsgebonden budget voor voorzieningen. U kunt in principe de woningaanpassing dan zelf regelen. Maar of dit 'werkt' is nog maar zeer de vraag, want de gemeente kan goedkoper inkopen dan u voor elkaar krijgt, dus waarschijnlijk is dat PGB veel te laag.

Wat verder van belang is

  • De WVG kende een regel dat gekozen moest worden voor de goedkoopste oplossing die het probleem verhielp. Die regel geldt onder de WMO ook.
  • De voorziening is alleen gericht op het opheffen van ergonomische belemmeringen in elementaire woonsituaties. Dat betekent dat de gemeente het u wel toestaat te slapen, te eten, te wassen of gewassen te worden en te verblijven en te bewegen, maar....er wordt geen rekening gehouden met hobby's en werk.
  • De voorziening moet langere tijd nodig zijn. U krijgt dus geen woningaanpassing als u een ongeluk hebt gehad en weer kunt herstellen.

Achteraf

Vergoedingen worden nooit achteraf gegeven.

Algemeen gebruikelijk en meerkosten

Zaken die 'algemeen gebruikelijk' zijn worden niet vergoed. Helaas staat niet beschreven wat 'algemeen gebruikelijk' is, dus u mag verwachten dat als u iets wilt, de ambtenaar van mening is dat u iets wilt dat algemeen gebruikelijk is en geen reden tot een vergoeding zal zien. 'Algemeen gebruikelijk' staat beschreven als: 'voorzieningen, waarover de aanvrager, gezien zijn individuele situatie, ook zonder zijn handicap of beperking, zou kunnen beschikken en
  • die in de reguliere handel verkrijgbaar zijn
  • die niet special voor gehandicapten bedoeld zijn
  • die niet aanzienlijk duurder zijn dan vergelijkbare producten met hetzelfde doel.

Meerkosten zijn extra kosten ten opzichte van een niet-gehandicapte. Dat betekent dat u slechts een deel vergoed zult krijgen.

De strategie

  • Als u een woningaanpassing nodig hebt, kunt u een aanvraag bij uw gemeente indienen. Uw gemeente huurt dan een bouwkundig adviseur in. Deze adviseur werkt dan voor de gemeente en dat is niet altijd maximaal in uw belang.
  • U kunt ook zelf een bouwkundig adviseur inhuren. Zoek dan iemand die verstand heeft van aangepaste woningen.
  • Zorg dat u alle afspraken op schrift hebt. Ambtenaren kunnen hier soms gemakkelijk over doen en zeggen dat het wel goed komt, maar als het niet goed komt zit u met de gebakken peren.
  • Zorg dat u kopieën hebt van alle stukken van het dossier dat de gemeente over uw woningaanpassing heeft.
  • Let erop dat een ruimte niet groter en niet kleiner is dan nodig. Denk hierbij ook aan allerlei apparatuur die er nog niet is, maar die iets later wel nodig kan zijn, zoals beademingsapparatuur en een tillift.
  • Denk aan voldoende stroomaansluitingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woningaanpassing voor gehandicapte uit WMO: wees mondigIemand die een handicap heeft, heeft recht op een woningaanpassing uit de Wet maatschappelijke Ondersteuning of WMO. Maa…
Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenAfkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenVerstandelijk gehandicapten vormen een groep die in de verslavingszorg weinig tot geen aandacht krijgen terwijl verslavi…
Oorlogsjournalistiek: Nieuws over oorlogenOorlogsjournalistiek: Nieuws over oorlogenOver oorlogen is genoeg nieuws te vinden. Nieuwsberichten in de krant, televisie of op de radio. Oorlogsjournalisten beh…
Airco: werking en mogelijkheden van de airconditioningAirco: werking en mogelijkheden van de airconditioningAls het zonnetje lekker schijnt dan is de zomer een periode van plezier en genot. Je gaat eens lekker zwemmen of je blij…
Sluipverbruiker in woning vervangen: de ventilatie unitVrijwel elk recente woning, bestaand of verse 'nieuwbouw', beschikt over een mechanische ventilatie unit. Deze unit staa…
Bronnen en referenties
  • www.wvs.nl
  • www.regering.nl
  • Ed van Hoof R.I.P. 23 juni 2005
  • www.grootveld.net

Reageer op het artikel "Woningaanpassing: WVG en WMO"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: A.L.S
Schrijf mee!