InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Energieleveranciers vergelijken en overstappen: Gaslicht.com

Energieleveranciers vergelijken en overstappen: Gaslicht.com

Energieleveranciers vergelijken en overstappen: Gaslicht.com Gaslicht.com is een van de vele vergelijkingssites van internet-ondernemer Ben Woldring en zijn onderneming Bencom. Een handige site die snel en overzichtelijk inzicht biedt in de energieleveranciers die jou veel korting kunnen opleveren. Hoe werkt het? Lees ook de tips waar je op moet letten bij het selecteren en overstappen, zoals de overstapbonus, het teruglevertarief van je zonnepanelen en nog veel meer. Overstappen naar een andere energieleverancier is enorm populair. Wie wil er niet voordeliger uit zijn met zijn energiekosten? Internet-ondernemer Ben Woldring, die miljonair werd met onder andere telecom-vergelijkingssite Bellen.com ontwikkelde Gaslicht.com. Deze vergelijkingssite zet de prijstechnisch interessantste energieleveranciers op een rijtje. Bovendien bieden leveranciers via deze site vaak nog extra aantrekkelijke aanbiedingen. Hoe je ook vergelijkt, neem deze site zeker mee in je overwegingen. Eens kijken wat de vergelijkingssite Gaslicht.com en de organisatie erachter ons allemaal te bieden heeft.

opgave gegevens op Gaslicht.comopgave gegevens op Gaslicht.com

Massale overstap naar nieuwe energieleveranciers

Overstappen naar een andere energieleverancier om geld te besparen, wie doet het nog niet? Niet iedereen, maar wel veel mensen. En steeds meer, elk jaar. 2012 brak een nieuw record met 1,8 miljoen overstappende huishoudens! Dat is 12,7 procent van alle gebruikers, privé en zakelijk.

Welkomstpremie, tarieven, en weer overstappen

Overstappen loont vooral door de welkomstpremies. Die heten niet voor niks zo. Ze zijn eenmalig: je krijgt ze bij de overstap als nieuwe klant. Daarna profiteer je hooguit nog van een gunstiger tarief bij de nieuwe leverancier. Na een jaar is het zaak om alweer over te stappen en opnieuw je voordeel te nemen bij de volgende gunstigste aanbieder.

Vraag een aanbod bij je huidige energieleverancier

Voordat je besluit om over te stappen is het verstandig om een telefoontje of mailtje te wagen aan je huidige leverancier. Vraag wat deze je kan bieden als je toch nog blijft. De ervaringen zijn erg wisselend: van gunstige aanbiedingen tot een onverschillig 'Nee wij kunnen u niets bieden". Nou goed, dan treedt plan B in werking: overstappen. Maar hoe doet je dat?

top 5 goedkoopste energieleverancierstop 5 goedkoopste energieleveranciers

Verzamel je gegevens en vergelijk

Op de site geef je je jaargebruik van gas en elektriciteit en je adres op. De site vergelijkt vliegensvlug de aanbiedingen van de leveranciers. Per dag worden die trouwens meermalen bijgewerkt, om zo actueel mogelijk te zijn. Het resultaat is op één pagina direct inzicht in onder andere:
  • je geschatte huidige totaalkosten (in mijn situatie klopten die heel goed), uitgangspunt voor de vergelijking
  • jouw gunstigste energieleveranciers
  • soort contract (vast of vrij, hoeveel jaar)
  • je welkomstpremie
  • je -geschatte- voordeel in jaarlijkse totaalkosten
  • daarnaast doorklik naar: prijsdetails, pakketdetails, leverancierswaardering in rapportcijfer en klantervaringen

Een deal via Gaslicht.com

Na het nalopen van de verschillende aanbiedingen is het verstandig nog even te checken of je zonder boete kunt weggaan bij je huidige leverancier(s). Je zal niet de eerste zijn die zijn voordeel ziet wegsmelten door een boete. Is dat in orde, dan kun je kiezen voor het gewenste aanbod. Na je akkoord geeft Gaslicht.com je gegevens door aan de betreffende leverancier. Deze handelt het aanbod en de overstap voor je af. Je krijgt van Gaslicht.com direct via de mail een bevestiging van je overstap.

Direct contact via Twitter: webcare

De organisatie achter Gaslicht.com blijkt erg actief op social media Facebook en Twitter. Op Facebook wordt vooral nieuws gemeld. Via Twitter zijn ze goed en snel bereikbaar voor het beantwoorden van vragen. Erg handig als het aanbod vragen bij je oproept. Zo kan je meteen doorpakken, zonder wachten op antwoorden via mail. Ik stelde een vraag via Twitter en kreeg binnen enkele minuten al een goed antwoord, met een aanbod om even te bellen over mijn specifieke situatie. Zo'n organisatie voelt prettig aan en geeft een betrouwbaar gevoel. Dit heet webcare: zorg voor de klant via het Web.

Speciale aanbiedingen van energieleveranciers

Vergelijk je het aanbod op Gaslicht.com met de prijs op de website van de energieleverancier zelf, dan kan de website een slechter aanbod geven. Dat betekent niet dat Gaslicht.com zijn zaakjes niet op orde heeft. De leveranciers willen graag hoog in de vergelijking op Gaslicht.com eindigen, en bieden daar vaak extra voordeel. Dit fenomeen trad al op toen Ben Woldring zijn eerste vergelijkingssite Bellen.com ontwikkelde. Leveranciers zagen al snel dat klanten niet alle sites af willen gaan voor vergelijk, maar dat vergelijkingssites tijdswinst en gemak zouden gaan bieden, en daardoor populair zouden worden. Dat is in de jaren erna zeker gebleken. Gaslicht.com waarschuwt dat helpdeskmedewerkers van de leverancier zelf niet altijd op de hoogte zijn van de exclusieve deals die hun werkgever met Gaslicht.com gemaakt heeft.

Zonnepanelen? Let op saldering en teruglevering!

De subsidie van het Rijk heeft de aanschaf van zonnepanelen de afgelopen jaren enorm bevorderd. Een energieleverancier is ook in je geïnteresseerd als je je energie geheel of gedeeltelijk zelf opwekt via je panelen. Let dan wel even extra op enkele onderdelen van het aanbod:
  • welkomstpremie: kies voor een zo hoog mogelijke welkomstpremie, van een laag verbruikstarief zul je namelijk weinig of niet gaan profiteren
  • saldering: let op de maximale saldering, sommige verrekenen verbruik en teruglevering ook boven de standaard 5.000 kwh, en dat is gunstig als je een grootverbruiker en/of -opwekker bent
  • teruglevering: het tarief voor teruglevering (dus energie die je zelf opwekt en niet zelf verbruikt) is doorgaans veel lager dan waar je het voor inkoopt -een veelgemaakte denkfout is dat de tarieven gelijk zouden zijn- elke leverancier moet wel een redelijke vergoeding bieden, maar er zijn zeker verschillen in de tarieven, vergelijk die dus zelf
Overweeg je nog zonnepanelen te nemen? Lees dan meer over de voordelen van zonnepanelen.

mobiele site van Gaslicht.commobiele site van Gaslicht.com

Ook via mobiele site overstappen

Sinds augustus 2013 is vergelijken en overstappen ook mogelijk via de mobiele versie van de website Gaslicht.com. De Bencom Group, het bedrijf van Ben Woldring en eigenaar van Gaslicht.com heeft met name gelet op gebruiksvriendelijkheid en intuïtief gebruik. Een harde eis was dat de site op elk mobiel apparaat moest werken.

Meterstanden bijhouden met de Gaslicht online meterkaart

Maar Gaslicht.com biedt meer: bijvoorbeeld een online meterkaart. Daar houd je online je meterstanden voor gas en elektriciteit bij. Daar is Gaslicht.com niet uniek in. Een aanbieder waar je daarnaast ook je opbrengst van je eventuele zonnepanelen en je waterverbruik bij kunt houden is Energie Manager Online.

En, stap jij nu over naar een goedkopere energieleverancier? En doe je het via Gaslicht.com?

Lees verder

© 2013 - 2019 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overstappen energiemaatschappijMet het overstappen naar de goedkoopste energiemaatschappij kunt u veel geld besparen. Hoe gaat het overstappen in zijn…
Energieprijzen vergelijken levert veel geld opEnergieprijzen vergelijken levert veel geld opEen gemiddeld huishouden (2,2 personen) verbruikt ongeveer 3500 KwH (kilowattuur) aan elektriciteit en 1.600 m3 aan gas.…
Energie aanbieding: waar op letten?Energie aanbieding: waar op letten?De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Ho…
Bronnen en referenties
  • Gaslicht.com via Twitter: https://twitter.com/gaslicht_com
  • Gaslicht.com via Facebook: https://www.facebook.com/Gaslicht
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/21295803/__Recordaantal_overstappers_energieleverancier__.html

Reageer op het artikel "Energieleveranciers vergelijken en overstappen: Gaslicht.com"

Infoteur: Drie
Laatste update: 16-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Energie besparen
Schrijf mee!