InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Zomertips: hoe je huis koel houden bij warm en zonnig weer?

Zomertips: hoe je huis koel houden bij warm en zonnig weer?

Zomertips: hoe je huis koel houden bij warm en zonnig weer? Na een lange koude winter is het een echte opluchting als het zonnetje weer van de partij is. De temperaturen worden warmer en de dagen worden langer: de zomer is in het land. Maar als die warme temperaturen lange tijd blijven duren, blijft de hitte makkelijk in je huis hangen. Dan ga je al snel zweten en wordt het minder aangenaam in je woning. Een airco in je woning installeren kan dit probleem oplossen: de lucht wordt frisser en de temperatuur aangenamer. Maar daarnaast zijn ook een goede isolatie van het huis en een degelijke bescherming tegen de zon belangrijk. Hoe kan je tijdens warme zomerdagen je woning koel houden en welke tips zijn hierbij nuttig?

Huis koel houden: isolatie

In de koude lage landen zijn we eraan gewoon geraakt dat huizen zo goed mogelijk geïsoleerd moeten worden tegen de koude. Dit niet alleen om de koude effectief buiten te houden, maar ook om het milieu te besparen, omdat op die manier minder energie verbruikt moet worden. Wat soms vergeten wordt, is dat een goede isolatie ook effectief is om hitte buiten het huis te houden. De isolatie biedt op die manier een bescherming tegen warme temperaturen, die de woning niet binnen kunnen. Met een goede isolatie van je woning sla je dus twee vliegen in één klap: het helpt tegen de koude én tegen de warmte.

Hitte vermijden

Als het echt heel warm is en het moeilijk wordt om het huis koel te houden, kan je beter activiteiten vermijden waarbij veel warmte ontstaat. Frietjes bakken of langdurig koken aan ingewikkelde gerechten laat je beter voor wanneer het weer wat is afgekoeld. Door met zoveel hitte te koken zal de warmte erg lang in huis blijven hangen, waardoor het moeilijker wordt om frisse lucht te verkrijgen. Maak in de plaats bijvoorbeeld een koud gerecht met vis of een slaatje. Ook kan het raadzaam zijn om het strijken van je kleren even uit te stellen.

Huis verluchten

Sommige mensen menen dat het goed is om heel de dag je ramen en deuren open te zetten om op die manier het huis te laten afkoelen. Maar ze vergeten hierbij dat dit niets helpt eens de hitte de dag heeft ingepalmd. Het is beter om alleen de kamers te verluchten heel vroeg in de ochtend, als het nog niet warm is, en ís avonds laat, als de temperaturen zijn gedaald. Op die manier kan je de warmte overdag tenminste een beetje buitensluiten.

Woning beschermen tegen de zon

Beter preventief dan repressief zijn is de boodschap bij het verkoelen van je woning. Best is om je zo goed mogelijk voor te bereiden op hitte en warmte, zodat je op het moment zelf minder in de problemen komt. Daarom kan het raadzaam zijn om een zonnewering of rolluiken te plaatsen aan de ramen, zeker aan de zuidkant van het huis. Zodoende kan je je woning beschermen tegen invallende zonnestralen en het huis koel houden.

Airco installeren

Voordelen airco

Een airco of klimaatregelaar hoeft zeker niet alleen iets te zijn voor de zuiderse landen waar het zonnetje bijna altijd schijnt. Ook in Nederland en België zijn er meer en meer mensen die het nut van de airconditioning (A/C) inzien. Zeker wanneer de gevoelstemperaturen bij een hittegolf erg hoog oplopen is een airco handig. Extra voordeel van de A/C is dat je er ook de luchtvochtigheid mee kan regelen, wat erg interessant kan zijn omdat zomerse dagen bij ons nogal eens zwoel kunnen ervaren worden door de hoge luchtvochtigheidsgraad. Bijkomende troef van de airconditioning is dat de lucht gezuiverd wordt door middel van het filtersysteem.

Prijzen airco's

Airco's zijn er in alle soorten en maten en de prijzen zullen dan ook erg uiteenlopen. Airco's met veel vermogen zullen duurder zijn dan kleinere units. Ook het kopen van een mobiele airco-unit is het overwegen waard: op die manier kan je de airco meenemen naar de plek in huis waar je je tijd doorbrengt. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van airco-installateurs in je regio aanvragen waarna je een beter beeld krijgt van hoeveel de installatie van een airco je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe houd ik mijn huis koel?In het voorjaar en in de zomer kunnen de temperaturen flink oplopen. Het gaat met het opwarmen van het klimaat steeds be…
Airconditioning kopen: Waarop letten bij aankoop van airco?Steeds meer particulieren kiezen voor airconditioning in de eigen woning. Na airco op vakantie in Spanje, op het werk of…
6 tips om je huis koel te houden bij hitte6 tips om je huis koel te houden bij hitteTijdens de hete zomermaanden kan het bijzonder heerlijk zijn om in een fris of koel huis te vertoeven. Niets zo vervelen…
Tips om het huis koel te houden tijdens warme dagenTips om het huis koel te houden tijdens warme dagenWanneer het buiten heerlijk warm weer is, hebben we vaak ook behoefte aan wat verkoeling. Helaas wordt het binnen in hui…
Airconditioning kopen en installeren, waar let je op?Een airconditioning kan erg prettig zijn in huis. Zowel in de zomer als in de winter kan een airco de lucht koelen en ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.infotalia.com/nld/specials/themaspecials/zomer/huisje_tuintje/zomer_in_je_huis/zomer_in_je_huis_detail.asp?id=2990 (geraadpleegd op 27/06/2016).

Reageer op het artikel "Zomertips: hoe je huis koel houden bij warm en zonnig weer?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Zomertips
Schrijf mee!