InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Hoe kiest u een goede architect?

Hoe kiest u een goede architect?

Het bouwen van een woning is een belangrijke stap in het leven van eender wie. Een goede architect kiezen is dan ook van het grootste belang om alles in goede banen te laten lopen, zodat u bij wordt gestaan in raad en daad. Het is wettelijk verplicht om bij het bouwen of renoveren van een woning waar een vergunning voor nodig is een architect onder de arm te nemen die de plannen moet opmaken en de uitvoering ervan moet controleren. Daarnaast helpt hij ook bij het vergelijken van de offertes en het nazicht van de facturen. Door de almaar strengere reglementering qua energieregelgeving bijvoorbeeld is zijn kennis nog eens een bijkomend en onmiskenbaar voordeel.

De architect vertolkt dus wel degelijk een sleutelrol in je bouwproject en is als het ware je rode draad erdoorheen.

Maar hoe gaat u te werk om een architect te kiezen die bij u past?

Kostprijs

Architect is een vrij beroep en met het oog op de vrije concurrentie kan hij zijn honorarium ook min of meer zelf vaststellen. Deze kunnen dus wel degelijk verschillen van architect tot architect. Toch mag het financiële argument niet het belangrijkste zijn, omdat een goede architect u wel degelijk meer kan doen besparen op een woning.

Reputatie

De repuatatie van een architect is natuurlijk zeer belangrijk. Kwaliteit van geleverd werk, regelmaat, opvolging, antwoord op vragen, ... Het zijn allemaal zaken die de reputatie van een architect bepalen. Het kan zeker interessant zijn om vooraf eens een kijkje te gaan nemen naar reeds gerealiseerde projecten en werven en vraag eens aan de bouwers naar hun ervaringen. Er bestaan ook vaktijdschriften die u kan raadplegen. Zo kan u al een idee vormen van de stijl die de architect gebruikt, want die moet natuurlijk aansluiten bij uw eigen profiel. Als u geïnteresseerd bent in een woning in pastoriestijl, moet u natuurlijk geen architect nemen die zich voornamelijk toelegt op de moderne stijl. De contacten met de architect zijn belangrijk, je moet je er goed bij voelen, het moet met andere woorden klikken tussen jullie beiden.

Neem je tijd

Voer gesprekken met enkele architecten en vergelijk ze op alle gebied. Neem hiervoor genoeg tijd en beslis niet impulsief.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kiest u een goede architect?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 05-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!