InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Ledlampen zijn eindelijk betaalbaar

Ledlampen zijn eindelijk betaalbaar

Wie rond de eeuwwisseling ledlampen wilde kopen, liep tegen meerdere problemen aan, zoals de slechte beschikbaarheid en de slechte kwaliteit van het product. Sindsdien zijn er hordes genomen, al was dat zeer gestaag. Daar waar de ontwikkeling in andere technologische sectoren vaak in stroomversnelling raakte, kabbelde de led voort en kwam zijn grote belofte nooit na.

Anno 2000

De ontwikkeling van ledlampen stond anno 2000 nog in haar kinderschoenen. De lichtbronnen waren bijna nergens te verkrijgen, behalve bij elektronica speciaalzaken zoals Conrad. De lampen gaven weinig licht en waren, vanwege de beperkte straalhoek, uitsluitend geschikt voor het verlichten van een object, die niet te groot moest zijn. Daarnaast waren ze nog geschikt voor sfeerverlichting. Het grootste struikelblok voor ledlampen om door te breken was echter de prijs. Ze waren erg duur, boven de twintig euro en soms zelfs boven de dertig euro; vaak was de armatuur goedkoper dan de lamp. Toch riepen de verkopers en de fabrikanten toen al om het hardst, dat leds de toekomst waren.

Omslachtig

Vijf jaar later was de lamp nog steeds niet doorgebroken. De technologie was wel iets verbeterd: er waren lampen te koop die een halogeen of een gloeilamp konden vervangen. De eerdere problemen waren echter gebleven: de beschikbaarheid was laag en in fysieke winkels waren ze bijna niet te vinden. Kwantum was een van de weinige winkels, die de led opnam in zijn assortiment. De lampen van dit bedrijf waren goedkoper dan die van andere aanbieders, zo'n tien euro, maar ook van bedroevende kwaliteit. Ze gingen snel stuk, gaven weinig licht, en waren daarom te duur voor het gebodene.

Er kwamen rond die tijd wel steeds meer webshops die ledverlichting aanboden, maar kopen op afstand bracht zijn eigen problemen mee. Een van de problemen was het feit dat men de lichtsterkte van de lampen in kwestie niet kon controleren voor de koop. Een andere probleem was dat de lampen een groenachtig of blauwachtig licht gaven, wat de meeste mensen onaangenaam vonden. Nog een probleem was dat de lampen weliswaar twee jaar garantie hadden, maar om daar in aanmerking te kunnen komen moest men de defecte lampen opsturen. Ledlampen kopen en houden werd daardoor een omslachtige en kostbare ervaring, die potentiële kopers bij voorbaat al afschrok.

Het licht gaat aan

Weer vijf jaar later zag een grote winkelketen ineens het licht: Ikea nam ledlampen op in zijn assortiment, die relatief veel licht gaven en slechts zeven euro kostten. Het energieverbruik van de lampen was iets hoger dan die van vergelijkbare duurdere lampen van andere aanbieders, maar voor het gebodene waren ze een koopje. Vervolgens verkocht een andere keten, Kruidvat, ineens ook ledlampen. Ook deze lampen waren relatief goedkoop en gaven aanvaardbaar hoeveelheid licht. Kruidvat stuntte zelfs af en toe met de prijzen, zodat de ledlampen niet veel duurder waren dan andere soorten lichtbronnen. Het grote publiek werd daarmee bereikt.

Goede ontwikkeling

Eindelijk zijn ledlampen volop beschikbaar in meerdere variëteiten. Ze geven genoeg licht om erbij te lezen of te werken en zijn niet duurder dan andere lichtbronnen. Energie besparen is sindsdien nog nooit zo gemakkelijk geweest als het indraaien van een lamp.
© 2012 - 2017 Rabarber, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ledlampen zijn eindelijk betaalbaar"

Infoteur: Rabarber
Gepubliceerd: 05-10-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!