InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een zwembad in eigen tuin is ook in Nederland mogelijk

Een zwembad in eigen tuin is ook in Nederland mogelijk

Een zwembad in eigen tuin is ook in Nederland mogelijk Een zwembad in de eigen tuin was vroeger voor mensen een onbetaalbare luxe. Daarbij dacht men dat het Nederlandse klimaat ook niet zo geschikt was voor de dure aanschaf van een zwembad. Echter de prijzen van zwembaden zijn sterk gedaald, er zijn méér verschillende mogelijkheden en de mogelijkheden om een zwembad te verwarmen met zonne-energie zijn uitgebreid. Als het zwembad eenmaal de goede temperatuur heeft dan kan er lange tijd gezwommen worden.

Voorbereiding

Vaak hebben mensen al een opblaasbaar zwembad gehad en maken daarna de keuze van een echt eigen zwembad in de tuin. Men ziet zich al lekker lui laten drijven op het water of met een glaasje langs de rand van het bad zitten. Nog romantischer is het als 's avonds bij de barbecue men nog lekker een duik kan nemen in een bad wat sprookjesachtig verlicht is. Voor velen niet langer een droom maar werkelijkheid. Er zijn bedrijven die al een inbouw zwembad te koop aanbieden van 3,60 meter rond of ovaal voor rond de 1000 euro. Hier komen dan wel de attributen bij. Wie in de eigen tuin een zwembad wil plaatsen of laten plaatsen zal eerst goed willen nadenken over de beste plaats. Immers het zwembad moet zoveel mogelijk in de zon liggen om zo lang mogelijk te kunnen zwemmen.

Plaats van het zwembad in de tuin

Men wil ook om het zwembad heen kunnen lopen. Indien mogelijk dan zal er nog een plekje vrij moeten zijn voor ligbedden of een zithoek. Daarom kan men het best beginnen met een ontwerp te maken met daarbij goed de maten in het oog te houden. Tekening op schaal voorkomt later problemen. Ook maakt het veel verschil of het bad geplaatst moet worden of dat men dit helemaal zelf ter hand zal nemen.

Aan de slag want het is mogelijk en goed te realiseren

Als het ontwerp klaar is dan is inmiddels de afmeting van het bad bekend. Dan komt de vraag hoe diep het bad moet worden. Een vrij ondiep bad is sneller op temperatuur te krijgen maar wil men echt zwemmen of zelfs een hoekje om te duiken hebben dan zal het bad in ieder geval in een gedeelte dieper moeten zijn. Vragen als waar plaatsen we de pomp en waar komt het trapje zijn meegenomen in het ontwerp. Pas als dit alles duidelijk is dan kun je het best diverse offertes vragen. Er zijn veel verschillende soorten baden. Men kent baden van hout of van kunststof. Ook baden met stalen wanden zijn mogelijk.

Inbouwbad om lekker te zwemmen met de kinderen

Een bad kan op de bodem geplaatst worden maar kan ook in de grond als inbouwbad gemaakt worden. Het is dan ook van belang eerst goed naar de diverse mogelijkheden te kijken. Bij een inbouwbad kan het soms verstandig zijn om bijvoorbeeld samen met familie of vrienden de graafwerkzaamheden zelf te verzorgen. Dit geeft een ander prijskaartje dan wanneer alles door de vakman gedaan moet worden.

Welke attributen komen er kijken bij een zwembad

Om het water goed te zuiveren zal een zandfilterpomp geplaatst moeten worden. Er kan gekozen worden voor reiniging van het water door chloorblokken of door zout. Een zoutinstallatie kost iets meer maar geeft wel een lekker zacht gevoel aan de huid. Ook hebben mensen minder last van branderige ogen dan bij chloor. Naast de pomp worden er in de randen skimmers geplaatst en de keuze is daarbij afhankelijk van de grootte van het bad. Men kan kiezen voor één of meerdere skimmers. Ook kan er verlichting in het bad worden aangebracht. Dit zijn zaken die men tevoren moet bedenken omdat als het water in het bad zit er geen wijzigingen meer kunnen worden aangebracht. Wil men het bad 's avonds laat afdekken om de warmte van de zon vast te houden dan kan men een apart afdekzeil kopen. Dit is ook handig om ongedierte tegen te houden.

PH-waarde van het water

Regelmatig zal men de PH-waarde van het water moeten controleren. Er zijn setjes te koop waarmee het chloorgehalte en de PH-waarde gemeten worden. Aan de hand hiervan kan men dan vloeistof kopen waarmee de PH-waarde verhoogd of verlaagd kan worden. Bij een te late PH-waarde kan bijvoorbeeld roestvorming van het trapje of de metalen onderdelen ontstaan. Ook ziektekiemen krijgen dan eerder een kans. Het zwembad kan last krijgen van de vorming van algen. Hiervoor is ook aparte vloeistof te koop. Als er algen in het zwembad komen dan zie je het water langzaam groen worden. Algen zijn bijzonder lastig te verwijderen en ontstaan vaak op schaduwplekken.

Schoonmaken van het bad

Het zwembad zal regelmatig gereinigd moeten worden. Hiervoor gaat men met een speciale bezem langs de randen en over de bodem om het vuil los te maken. Vervolgens wordt het vuil opgezogen met de zuiger. Er zijn voor deze klus ook robots in de handel die steeds over de bodem gaan maar de randen dient men dan toch zelf goed in de gaten te houden. Nadat het vuil is opgezogen zal het vuile water verwijderd worden. Dit kan geregeld worden met de pomp die verschillende functies heeft. In Nederland zal men het bad in de winter leeg laten lopen en in het voorjaar weer vullen. In zuidelijke landen blijft het bad het gehele jaar door gevuld en moet het ook als er niet gezwommen wordt toch regelmatig gereinigd worden. Als het water een temperatuur beneden de 12 graden heeft gekregen is het niet meer nodig om chloorblokken toe te voegen. Ook is het filteren van het water niet meer zo lang nodig en kan de pomp afgesteld worden op een uurtje per dag om het vastlopen van de pomp te voorkomen. Veel mensen dekken in zuidelijke landen het zwembad in de winter af met een speciale folie. Dit scheelt veel werk in het schoonmaken.

Verwarming van het bad

Sommige mensen zijn heel knap in het verzinnen van manieren waarop ze het bad verwarmen. Er zijn warmtepompen verkrijgbaar die werken op elektriciteit maar we zien ook toepassingen van zonne-energie. Ook is het mogelijk om het zwembad te verwarmen met een warmtepomp die op olie gestookt wordt. Dit is echter wel een dure aangelegenheid.

Kinderen en een zwembad

Kinderen kunnen zich de hele dag vermaken bij en in het zwembad. Zelfs als ze goed kunnen zwemmen blijft toezicht noodzakelijk. Immers er kunnen altijd ongelukjes gebeuren waarbij hulp nodig is. Kleine kinderen die de zwemkunst nog niet machtig zijn mogen alleen onder begeleiding van een volwassene bij het bad komen, ook al is het bad niet zo diep. Kinderen kunnen vallen. Daarbij zijn vanzelfsprekend zwembandjes noodzakelijk. Als men zelf een bad heeft dan zullen familieleden en vrienden graag een bezoekje brengen en met hun kroost gaan zwemmen. Maak vooraf duidelijke afspraken wie verantwoordelijk is voor de kleintjes. In de Zuidelijke landen zoals Spanje en Italië verdrinken nog ieder jaar kleine kinderen die met hun ouders op bezoek zijn bij oma en opa en die even aan de aandacht ontsnappen. Wie let op wie? Dit is te voorkomen met goede afspraken. Ook als er vriendjes of vriendinnetjes komen spelen mag er gerust een bordje met daarop de tekst vol worden gehangen als je de verantwoordelijkheid niet wilt nemen voor meer kinderen. Wees hierin duidelijk naar anderen.

Het zwembad tijdens afwezigheid

Een zwembad kan niet zonder aandacht. Er zullen wekelijks chloorblokken in het bad moeten en de filter zal regelmatig schoongemaakt moeten worden. Ook het waterniveau dient te worden gecontroleerd. Bij lekkage is snel ingrijpen noodzakelijk zeker als het bad automatisch gevuld wordt. Zorg daarom dat er altijd iemand is die het bad tijdens afwezigheid verzorgt.
Gerelateerde artikelen
Het bouwen van een zwembad in de tuinHet bouwen van een zwembad in de tuinSteeds meer mensen bouwen hun eigen zwembad in de tuin. Dit kan omdat het voor steeds meer Nederlanders betaalbaar wordt…
Zwembad voor in de kleine(re) tuinZwembad voor in de kleine(re) tuinEen zwembad in de tuin is echt niet meer voor de beter gesitueerde met een enorme tuin. Zwembaden in alle soorten en mat…
Zwemmen in eigen tuinZwemmen in eigen tuinEr zijn verschillende mogelijkheden om te kunnen zwemmen in de eigen tuin. U kunt kiezen voor het traditionele zwembad,…
Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Een eigen zwembad is de droom van veel huizenbezitters. Binnen of buiten kunnen genieten van de luxe van een zwembad op…
Bronnen en referenties
  • Azurropools.nl

Reageer op het artikel "Een zwembad in eigen tuin is ook in Nederland mogelijk"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-08-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!