InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Dierlijke mest voor de tuin

Dierlijke mest voor de tuin

Dierlijke mest voor de tuin Met gecomposteerde, dierlijke mest kan de tuin worden bemest. De mest van paarden, schapen, geiten en koeien is de meest geschikte bemesting. Door de tuin te bemesten verbetert de vruchtbaarheid, wordt het bodemleven gestimuleerd en verbetert de structuur van de bodem. De voedingstoffen uit gecomposteerde mest komen langzaam vrij waardoor de planten rustig en evenwichtig groeien. De kwaliteit van de mest is mede afhankelijk van het voer dat de dieren eten en of er medicijnen zijn gebruikt. De resten kunnen in de mest terecht komen.

De kwaliteit van dierlijke mest

De kwaliteit van de mest is mede afhankelijk van het voer dat de dieren te eten krijgen. Wanneer er medicijnen zijn gebruikt kunnen resten hiervan in de mest terecht komen.

Verse mest

Verse mest bevat veel ammoniak en dat kan verbranding veroorzaken, daarom is het beter dit eerst te composteren. Door de mest te vermengen met wat stro of een laagje takken in de mesthoop aan te brengen komt er lucht in de mesthoop waardoor het verteringsproces wordt bevorderd.

Soorten mest

Voor de basisbemesting kan de mest van paarden, schapen of geiten, en runderen worden gebruikt. Kippen en duivenmest is minder geschikt omdat het geconcentreerde, snelwerkende meststof is. Deze mest kan worden gebruikt als extra bemesting.

Kippenmest/duivenmest

De mest bevat veel mineralen zoals stikstof, kalium en fosfor omdat de urine tegelijk met de mest wordt uitgescheiden. Het is een geconcentreerde, snelwerkende meststof. De mineralen kunnen snel door de planten worden opgenomen. Gebruik deze mest als extra bemesting voor planten die wel wat kunnen gebruiken zoals koolplanten, tomaten, komkommers, prei en pompoenen. Kippenmest kan verbranding veroorzaken als de mest vers wordt gebruikt. De mest kan beter eerst gecomposteerd worden.

Paardenmest

Voor het composteren van paardenmest hoef je niets aan de mest toe te voegen, maar met wat stro breng je lucht in de mesthoop. In een te vaste mesthoop ontstaan, door verstikking, schadelijke stoffen voor het milieu. Er moet voldoende zuurstof in de mesthoop kunnen komen. Te veel stro of houtvezel onttrekt echter stikstof aan de mest om te kunnen verteren. Er blijft dan te weinig voor de plant over. Paardenmest geeft veel warmte af waardoor het geschikt is voor gebruik in een broeibak. Verse paardenmest kan in het najaar op het land worden gebracht. Daar kan de mest blijven liggen tot het vroege voorjaar. (Gebruik in het voorjaar mest van een jaar oud) Het bedekt de grond zodat onkruid geen kans krijgt om te groeien en uitspoeling van de grond wordt voorkomen. Een deel van de mest is in het voorjaar verteerd, de rest kan ondiep in de grond worden verwerkt.

Koemest

Verse koemest kan in het najaar worden ondergespit zodat de mest verder kan verteren. Gecomposteerde koemest kan na een jaar worden gebruikt. Oude mesthopen kunnen worden gebruikt als bodemverbeteraar maar bevatten niet veel voedingsstoffen meer. Koemest is ook in gedroogde vorm verkrijgbaar. Deze koemestkorrels zijn gebruiksvriendelijk, en hygiënisch. Ze zijn vrij van onkruidzaden, ziektekiemen en insecten. De korrels zijn geschikt voor de biologische landbouw.

Tips voor het composteren van dierlijke mest

  • Een mesthoop moet vochtig zijn maar mag niet te nat worden. Bij harde regen moet de hoop worden afgedekt. In de zomer kan de mesthoop uitdrogen dan kan het nodig zijn om de hoop nat te maken.
  • Mest kan resten van medicijnen bevatten gebruik liever mest van biologische boerderijen.
  • Gebruik alleen de goed verteerde mest en maak evt. meerdere mesthopen.
  • Verwerk gecomposteerde mest, op lichte grond in het voorjaar, om uitspoeling te voorkomen.
  • Verwerk de mest ondiep onder de grond.
  • Bemest tot augustus omdat voedingsstoffen uit de gecomposteerde mest langzaam vrij komen is dit voldoende voor de rest van het groeiseizoen.

Kenmerken van een gebrek aan voedingsstoffen bij planten

De belangrijkste voedingsstoffen voor planten zijn stikstof, fosfaat en kalium. Planten hebben van sporenelementen zoals mangaan, koper, magnesium, ijzer, borium en zink veel minder nodig.

Hoe kun je een gebrek aan voedingsstoffen herkennen?

  • Een tekort aan stikstof is zichtbaar aan een zwakke scheut en aan het kleinere blad met een lichtere groene kleur.
  • Een tekort aan fosfaat is zichtbaar aan de paarse bladverkleuring en de slechte vruchtontwikkeling.
  • Een tekort aan kalium is zichtbaar aan geel of bruin gerand blad.
  • Een tekort aan magnesium is zichtbaar aan het geel worden van ouder blad tussen de nerven.
  • Een tekort aan ijzer en mangaan is zichtbaar aan het vergelen tussen de bladnerven van vooral jong blad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer en met welke meststof bemestenWanneer en met welke meststof bemestenDe tuin staat vol met verschillende beplanting. Bomen, struiken, vaste planten en vaak ook nog een gazon. Al deze natuur…
Q-koorts, er komen steeds meer gevallenQ-koorts, er komen steeds meer gevallenQ-koorts wordt door schapen en geiten aan mensen doorgegeven. Het is helaas geen onschuldige aandoening want je kunt er…
Bemesten van de tuin en bodemverbeteringBemesten van de tuin en bodemverbeteringPlanten hebben voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien en om sterk en gezond te blijven. Planten met een gebrek aan v…
Moestuin: bemesten van de tuinMoestuin: bemesten van de tuinEr zijn verschillende manieren om uw tuin te bemesten. Er is een groot aantal verschillende soorten mest. De meest voork…
nieuws uitgelichtQ-koorts vaccinatie beperkt beschikbaarMaandag 20 oktober 2008 is de vaccinatie tegen Q-koorts van start gegaan. Het vaccin is beperkt beschikbaar. Dat beteken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dierlijke mest voor de tuin"

Infoteur: Liza
Laatste update: 10-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!