InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De pruimenboom is een goede keuze in de tuin

De pruimenboom is een goede keuze in de tuin

De pruimenboom is een goede keuze in de tuin In een wat ruime tuin is het erg mooi om een pruimenboom te planten. Je kunt dan in het voorjaar genieten van de prachtige bloesem en in de zomer van de lekkere vruchten. Deze boom heeft niet veel verzorging nodig zodat je zonder veel specifieke kennis toch profijt van de boom kunt hebben. Pruimen zijn in de zomer geliefd fruit en je kunt er veel lekkere gerechten mee maken. Er zijn diverse soorten pruimen te koop, dus neem de tijd alvorens een keuze te maken.

Wat weten we van de pruimenboom

De pruim behoort tot de steenvruchten. Sommige wetenschappers zijn van mening dat de pruim van oorsprong afkomstig is uit het Kaukasus gebergte. Reeds de Tartaren, Mongolen, Turken en Hunnen aten gedroogde pruimen. Rond 1750 na C. kreeg de pruim ook bekendheid in Amerika. De Europese pruimen vallen onder het geslacht Prunus Domestica en er zijn vele rassen. Ook is er de Japanse pruim die in het voorjaar prachtige bloesem geeft. Sommige rassen geven elk jaar vruchten maar er zijn ook rassen die in het ene jaar veel fruit geven en in het andere jaar minder. Pruimen zijn rijp in de periode juli en augustus. We kennen donkerblauwe en gele pruimen. In zuidelijke landen worden pruimen al in het voorjaar geoogst. Zij zijn dan hard en rond maar omdat ze veel zon hebben gehad zijn ze toch lekker zoet.

Hoe en wanneer planten we een pruimenboom?

De beste tijd om een pruimenboom te planten is van half november tot eind maart. Hiervoor kun je het best een vrij groot plantgat maken van tenminste 50x 50 cm. en tevens 50 cm. diep. De wortels moeten goed vochtig zijn als er geplant wordt en de grond vermengen met compost. Plaats de boom op een zonnige plek die vlak is. Om het plantgat ook een laagje compost leggen. De boom mag niet op een te natte plaats geplant worden. De meeste rassen in Nederland zijn zelfbestuivend, ze worden bevrucht met eigen stuifmeel. Deze bestuiving doen de bijen. Er zijn ook rassen die niet zelfbestuivend zijn en dan moet je twee verschillende rassen bij elkaar planten om vruchten te krijgen. Vraag dit goed na bij het tuincentrum want niet iedereen heeft ruimte om twee bomen bij elkaar te planten. De pruimenboom staat wat vroeger in bloei als de appelboom en kan daarom wat sneller last hebben van nachtvorst. Daarom is de plaats waar de boom geplant wordt erg belangrijk.

De meest bekende pruimsoorten in Nederland zijn

  • Opal
  • Czar
  • Jubileum
  • Victoria of Reine Victoria
  • Ontario
  • Reine Claude
  • Kwetsen

Snoeien en bemesten

De pruimenboom gaan we snoeien na de oogst en ruim voor de winter invalt. Het bemesten kunnen we 2 keer per jaar doen, zowel in voor- als in najaar. Gebruik organische mest. Er hoeft niet veel gesnoeid te worden, slechts wat dunne takken weghalen. Wanneer er helemaal niet gesnoeid wordt dan gaat de boom er al snel verwaarloosd uitzien. Bij het snoeien worden a.h.w. kleine wondjes gemaakt en daarom mag er geen snoei plaatsvinden tijdens vorst. Een pruimenboom kan snel groeien en heeft niet ieder jaar vruchten. Soms groeien er slechts enkele vruchten en soms heb je een royale oogst.

Welke ziekte kan een pruimenboom krijgen

Een pruimenboom kan last krijgen van loodglans waarbij de bladeren een grijze of zilverachtige kleur krijgen. Roest is een bladziekte die in natte zomers tot schade kan leiden. Als je een vermoeden hebt dat de pruimenboom ziek is neem dan een paar blaadjes mee naar het tuincentrum. Zij kunnen de ziekte vaststellen en het juiste bestrijdingsmiddel verkopen.

Welke eigenschappen heeft de pruim

  • De pruim bevat veel vitamine C.
  • Is goed voor de huid
  • werkt laxerend

Gedroogde pruimen

Ook pruimen kun je drogen. Hiervoor in de oven wat snackpapier leggen (bakpapier is niet geschikt). De pruimen uitspreiden in de lauwe oven ongeveer 3 uur laten drogen met de ovendeur op een kiertje open. Gedroogde pruimen zijn heel lekker als je ze warm maakt en serveert met een schep ijs. Ook werken gedroogde pruimen laxerend. Mensen weken soms een paar pruimen in de avond en eten dit dan bij het ontbijt om verstopping tegen te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pruimenboom snoeien, hoe en wanneerPruimenboom snoeien, hoe en wanneerPruimenbomen kun je het beste snoeien in de periode van medio april tot medio september. Snoei niet te veel takken, het…
Eet pruimen voor een goede darmwerkingEet pruimen voor een goede darmwerkingPruimen zijn lekker. Maar dat is niet het enige wat er over de pruim te vertellen valt. Pruimen zijn gemakkelijk om mee…
De gezonde eigenschappen van de pruimEr zijn nieuwe ontdekkingen gedaan over de gezonde eigenschappen van de pruim. De pruim blijkt meer in zich te hebben da…
De pruim als fytotherapeutisch medicijnDe pruim als fytotherapeutisch medicijnPruimenboom is een bladverliezende, vaak struikachtige boom die rond de 10 meter hoog kan worden. Van oorsprong groeide…
De geneeskracht van pruimenDe geneeskracht van pruimenDe pruim is de vrucht met de meeste antioxidanten. Pruimen zijn een van de meest makkelijke vruchten om zelf te kweken.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • Wikipedia pruimen
  • Tuinieren het hele jaar

Reageer op het artikel "De pruimenboom is een goede keuze in de tuin"

Reacties

W. C. Ypma, 22-08-2016 20:20 #5
Snoeien van de jonge pruimenbomen. Zij hebben in de top meerdere uitlopers. Vergelijk dit maar met de hand, meerdere uitlopers in de top en tussen stam en top zijtakjes mag ik die er afknippen of moet ik die laten zitten? Het zijn twee nog jonge aanplanten van twee jaar oud en hebben nog geen vrucht gedragen. Reactie infoteur, 23-08-2016
Beste W.C.
Een pruimenboom hoeft in principe nauwelijks gesnoeid te worden. Men kan wat overtollige takken afknippen, maar doe dit beslist niet in de zomer. Vanaf november is het beste. Veel succes en hopelijk volgend jaar ook vruchten.
Met vriendelijke groet,
Celientje 1

Christina, 27-07-2015 09:59 #4
Ik heb 3 jaar geleden een Reine Victoria geplant. Het is inmiddels al een flinke boom, maar heeft nog nooit in bloei gestaan.
Hoeveel jaar kan het duren voor de eerste bloei plaats vindt? Reactie infoteur, 27-07-2015
Beste Christina,
Wat jammer dat de Reine Victoria nog geen bloei en geen vruchten heeft gegeven. Normaal moet dat toch wel in het tweede jaar gebeuren. Staat de boom op de goede plek en zien de bladeren er gezond uit? Misschien is het verstandig om een tuinman eens te laten kijken.
Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1.

Basss, 20-05-2015 15:27 #3
Ik at pas een pruim die aan het ontkiemen was, daardoor vroeg ik me af,
als ik een pruim wil planten (kijken wat het wordt), moet ik hem dan met de hele vrucht planten of alleen de pit?
en welke kant moet boven? die ooit aan de boom zat of de andere kant? Reactie infoteur, 20-05-2015
Beste Bass,

Dank voor uw reactie. Op deze vraag kan ik eigenlijk geen antwoord geven. Normaal plant je alleen de pit van vruchten. Maar een tuincentrum zal je verder kunnen helpen met je vraag.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Leny, 03-05-2015 21:33 #2
Vorig jaar heb ik een pruimenboom gekocht met paarse pruimen. Een zelfbestuiver is mij verteld op het tuincentrum. Hij heeft prachtig gebloeid en volop pruimen geleverd. Dit jaar staat er nog geen enkel bloemetje aan de boom. Hoe kan dat? En wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 04-05-2015
Beste Leny,

Dank voor uw reactie. De belangrijkst vraag is welke pruimensoort je hebt. Maar het is heel goed mogelijk dat de pruimenboom een jaartje overslaat. Dat gebeurt bij ons ook.Soms duurt het zelfs wel een paar jaar voor de pruimen terug komen. Wel is het belangrijk om wat organische mest te geven en niet te snoeien. Misschien is het een idee om een tuinman om raad te vragen die de boom ter plekke kan bekijken en je kan vertellen welk ras het is.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Fam van Veelen, 08-04-2015 09:49 #1
Onze Reine Victoria heeft vorig jaar nauwelijks gebloeid en dus ook geen vruchten geproduceerd. Ook nu ziet het er somber uit. Ons werd verteld dat ook pruimen een zgn. boetjaar kennen. Hoewel deze soort een zelfbevruchter is vraag ik me af dit gelukt is tgv te weinig bijen? Of is toch ook een andere boom nodig voor toch ook kruisbestuiving? Onze boom is solidair, in naburige tuinen geen prunussoorten. Ik kan geen ziekte ontdekken aan het blad.
Vriendelijke groet, Bram van Veelen Reactie infoteur, 08-04-2015
Beste bram,

Dank voor je reactie. Het is heel goed mogelijk dat de Reina Victoria een jaartje overslaat. Dat heb ik zelf ook gehad. Er is echt geen andere boom nodig voor kruisbestuiving.
Wacht het even af en neem anders contact op met een goed tuincentrum in je omgeving. Indien mogelijk kun je te rade gaan bij de firma waar je de boom gekocht hebt.
Met vriendelijke groet,
Celeientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 5
Schrijf mee!