InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het onderhouden van je moestuin – februari

Het onderhouden van je moestuin – februari

Het onderhouden van je moestuin – februari Het verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin met je eigen moestuin. Superleuk en Superlekker. In dit artikel alle dingen die je kunt doen in je moestuin in de maand februari.

Onderhoud

Net zoals in de maand januari kun je in de maand februari verder gaan met het voorbereiden van de zaaibedden. Dus, de grond omspitten, bemesten en afdekken zodat de grond sneller kan opwarmen en eerder geschikt is voor het buiten planten.

Zorg er voor dat je ruim voor het zaaien, zo'n twee weken, de grond goed bemest hebt. Als je te laat bemest, komen de voedingsstoffen niet op tijd tot hun recht.

Tip: wil je spruitjes of kool zaaien? Zorg er dan nu voor dat je de grond wat kalk geeft. Deze groentesoorten houden wel van kalk en het is dan ook belangrijk dat je de grond zo'n 2 maanden voor het zaaien wordt voorzien van kalk.

Oogsten

Heb je van de afgelopen winter nog wintergroenten staan? Dan kun je in februari verder met het oogsten hiervan. Eet smakelijk!

Buiten Zaaien

Mits het niet meer vriest, kun je eind februari lekker buiten aan de slag. De zaaibedden die al even afgedekt hebben gelegen zijn gereed om in te zaaien. Hark de bedden goed aan, zodat de grond los van elkaar komt. Werk in rechte lijnen, dat is ook bij het onderhoud van je moestuin het makkelijkst. Graaf lange geultjes die je eerst goed bewaterd. Nooit na het zaaien water geven, want dat kan er voor zorgen dat de zaadjes te diep in de grond komen te liggen en nooit het levenslicht zullen zien.
Het is belangrijk dat je zaden beschermd met bijvoorbeeld een tunnel van plastic. Deze zijn bij tuincentra te koop, maar je kunt er natuurlijk ook zelf een fabriceren. Wees creatief!

Net zoals in januari kun je deze groeten gaan zaaien, plus wat toevoegingen:

  • Sla
  • Radijs
  • Slauitjes
  • Erwten
  • Tuinbonen
  • Bietjes
  • Kool
  • Spinazie
  • Sjalotten

Binnen Zaaien

Je kunt de groenten waar je in januari mee bent begonnen door zaaien. Blijf nog steeds in kleine hoeveelheden zaaien!

Tip: Bij het zaaien van radijs en erwten is het handig om deze in een rechte lijn te zaaien in lange smalle bakken. Als de plantjes eenmaal wat groter zijn, kun je ze dan makkelijk in een voorgegraven geul schuiven.
© 2011 - 2019 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • Een jaar in de tuin - februari (Trouw)

Reageer op het artikel "Het onderhouden van je moestuin – februari"

Infoteur: Dekonink
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!