InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het onderhouden van je moestuin – januari

Het onderhouden van je moestuin – januari

Het onderhouden van je moestuin – januari Het verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin met je eigen moestuin. Superleuk en Superlekker. In dit artikel alle dingen die je kunt doen in je moestuin in de maand januari.

Onderhoud

Januari kan een koude maand zijn. Het is daarom belangrijk dat je de lege bedden goed onderhoudt. Zolang de grond niet bevroren is, kun je de bedden en nieuwe stukken moestuin goed omspitten. Door vorst kan de grond gaan kruimelen en dat is funest voor de structuur van de grond. Door goed om te spitten is de grond in het voorjaar ook veel makkelijker te bewerken.
Is de maand januari streng en is de grond hard bevroren dan is het verstandig om de grond te bemesten met mest of compost. Zorg er in ieder geval voor dat je niet over de grond heen loopt. Hierdoor kan de grond verdicht raken en ontstaat er een dikke laag modder die in het voorjaar amper te bewerken is. Zorg dus bij het aanleggen van de zaaibedden, dat je om de bedden heen kunt lopen en overal bij kunt.

Tip: Wil je vroeg beginnen met zaaien? Bedek de omgespitte grond dan met (landbouw)plastic. Dit zorgt er voor dat de grond kan opwarmen en drogen. Het plastic graaf je aan de randen in en leg op de hoeken een paar flinke (bak)stenen.

Oogsten

De groenten die je kunt oogsten in januari:

  • Spruitjes
  • Prei
  • Pastinaak
  • Koolraap
  • Knolraap

Buiten Zaaien

Op de warmere plaatsen in het land kan er in januari al buiten gezaaid worden. Bescherm de planten dan wel met een stolp of emmer tegen de kou. Zaai om de twee weken kleine hoeveel heden, zodat je met het oogsten niet ineens kilo's van dezelfde groenten hebt staan!

De groenten die je, mits het niet vriest, kunt zaaien:

  • Sla
  • Radijsjes
  • Slauitjes
  • Tuinbonen
  • Spinazie
  • Erwten

Binnen Zaaien

Is het buiten toch te koud? Dan kun je ook binnen aan de slag in pluggentrays. Dit zijn bakken met kleine vakjes waar precies genoeg ruimte is om een zaadje op te kweken tot klein plantje. Voordeel hiervan is, is dat het kleine plantje flink worteltjes kan groeien en je, later bij het overpoten, het hele blokje grond in de volle grond kunt zetten.

Groenten die je binnen in de pluggentray kunt zaaien:

  • Sla
  • Bloemkool
  • Witte of groene kool
  • Radijs
  • Worteltjes
  • Spinazie
  • Slauitjes
  • Erwten
  • Tuinbonen
  • Ui
© 2011 - 2019 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • Een jaar in de tuin - januari (Trouw)

Reageer op het artikel "Het onderhouden van je moestuin – januari"

Infoteur: Dekonink
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!