InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aardbeien: aardbeienrassen, ziektes en tuin tips

Aardbeien: aardbeienrassen, ziektes en tuin tips

Aardbeien: aardbeienrassen, ziektes en tuin tips Aardbeien of ook wel zomerkoninkjes genoemd zijn heerlijke zomerse vruchten. Aardbeien zijn verkrijgbaar bij de groenteboer of in de supermarkt, maar aardbeien zijn ook prima te kweken in eigen tuin. Aardbeien kunnen zo gegeten worden, maar laten zich ook prima verwerken in tal van heerlijke recepten. Om zelf de lekkerste aardbeien te kweken zijn er een aantal tips die men in acht moet houden.
Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay

Aardbeien

Botanisch gezien hoort de aardbei tot de familie van de rozen. In diezelfde groep zien we ook appels, peren en kersen. Aardbeien zijn dus niet bessen zoals veelal wordt gedacht. De vruchtbladeren van de aardbei blijven groen en dun, maar het rode vruchtvlees zwelt wel op. De bloembodem is in feite het rode vruchtvlees en wordt daarom door de Fransen 'Faux Fruit' (schijnvrucht) genoemd. De eigenlijke vruchten van de aardbeienplant zijn de gele zaadjes op de buitenkant van de aardbei. De rode buitenkant bepaald de lekkere smaak van het fruit. De botanische naam van de aardbeiplant is Fragaria. Deze is afkomstig van het Latijnse woord 'fraga'. Dit betekent aardbeitje. In de symboliek staat de aardbei voor kortstondig genot. Op veel oude schilderijen zie je daarom aardbeien terug. Deze zijn weergegeven om kortstondig genot aan te duiden. In Nederland groeien zowel de cultuur- als de bosaardbei. Een andere Nederlandse benaming voor de aardbei is ook wel 'zomerkoninkje'.

Zelf Aardbeien kweken in de tuin

Aanbevolen aardbeienrassen voor de eigen moestuin

Aardbeien zijn prima te kweken in de eigen moestuin. Het zijn geen moeilijke planten, maar toch zijn enkele factoren van groot belang voor het succesvol kunnen oogsten van de heerlijke vruchten. Zo moet er o.a. rekenschap gehouden worden met de keuze van het aardbeienras, de grondsoort en de juiste bemesting. Daarnaast is het slagen van een succesvolle aardbeienoogst sterk afhankelijk van het weer. De aardbei is een echte zonneaanbidder.

Kiezen tussen verschillende soorten aardbeien kan een lastig karwei zijn. Er zijn meer dan zeshonderd aardbeienrassen onderverdeeld over 20 verschillende soorten. Wanneer u voor het keuze moment staat is het goed om eerst te overwegen of u een doordragende aardbeienplant wilt of kiest voor de zogenoemde eenmalige dragers. Doordragende rassen leveren van juni tot begin oktober constant heerlijke vruchten. Deze planten zijn het makkelijkste in onderhoud en men heeft snel kans op oogst. Eenmalige dragers moeten al in het seizoen daarvoor worden geplant en leveren eenmaal in het seizoen vruchten. De vroege rassen leveren vanaf eind mei tot half juni aardbeien. Wie kiest voor een laat ras kan rekenen op vruchten vanaf half juni tot begin juli.

Bron: Robertobarresi, PixabayBron: Robertobarresi, Pixabay
Eenmaal dragende soorten:
  • Korona,
  • Darselect,
  • Lambada,
  • Elsanta,
  • Florence,
Doordragende soorten:
  • Ostara,
  • Rapella,
  • Selva
Oude rassen:
  • Senga Sengana,
  • Elvira,
  • Honeoye,
  • Polka,
  • de Frau mieze Schindler (Dit ras heeft wel een kruisbestuiving nodig met een ander),
  • framboosaardbei

De Karan is een aardbeienras die zeer geschikt is om in een basket te hangen. Deze baskets zijn kant en klaar te koop in diverse tuincentra, maar zijn ook zelf zeer goed te maken van een oud vergiet. Wellicht een origineel idee voor u tuin of een leuke cadeautip.

Oogsten

Zodra de vruchten te beginnen te ontstaan is het van belang om een strobedje aan te leggen rondom de plant. Op deze manier kunt u voorkomen dat er zand aan de aardbeien komt. Ook is dit van belang om ziektes te voorkomen. Ook het aanbrengen van een net over de planten is zeer verstandig wilt u niet u aardbeien kweken voor de vogels. Tijdens de periode dat de vruchten geoogst kunnen worden hebben de planten veel water nodig en is besproeien wellicht noodzakelijk. Oogst de vruchten zo rijp mogelijk voor een zo'n sappig mogelijke vrucht. Bewaar de aardbeien naast elkaar en niet zo als in de winkel in een bakje. Door ze met z'n allen in een bakje te leggen heeft u meer kans dat de aardbeien worden aangetast en gaan rotten.

Aardbeien ziektes

Wanneer u zelf aardbeien gaat kweken kun u te maken krijgen met diverse ziekten en plagen. Zo is vruchtrol een van de belangrijkste ziektes waarmee u te maken kunt krijgen. Vruchtrot treedt al op tijdens de bloeiperiode van de aardbeienplant, maar wordt pas zichtbaar op het moment dat de vruchten ontstaan. Andere ziekten die kunnen ontstaan zijn o.a.: Witte-vlekkenziekte, rode-vlekkenziekte en meeldauw.

Slakken en muizen kunnen ook echt een plaag vormen wanneer u zelf aardbeien wilt gaan oogsten. Slakkenkorrels kunnen dan een uitkomst bieden. Een natuurlijker alternatief is dat u, u aardbeienbedden voorziet van een "muurtje" van kleine, scherpe steentjes of schelpen.
Gerelateerde artikelen
Het kweken van aardbeienHet kweken van aardbeienAardbeien zijn een van de bekendste soorten zomerfruit. Ze zijn zacht en zoet, en op grote schaal toepasbaar voor heerli…
Hoe kun je het beste aardbeien bewaren?Hoe kun je het beste aardbeien bewaren?Aardbeien zijn een erg populaire fruitsoort en worden vooral veel gegeten in de zomermaanden. Ze zijn niet alleen erg le…
Aardbeien drankjesAardbeien drankjesAls je dol bent op aardbeien dan zul je blij zijn te lezen dat je er meer mee kan doen dan ze alleen opeten. Hier kun je…
De aarbei is een ware vitamine C bomDe aarbei is een ware vitamine C bomWist je niet dat de aardbei eigenlijk uit het geslacht van een rozenfamilie komt? Toch is het zo. Deze rozenfamilie (Ros…
Afvallen met aardbeienAfvallen met aardbeienAardbeien zijn heerlijke vruchten. Veel mensen zijn dol op deze rode, zoete vruchten en eten ze in de zomer maar wat gra…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aardbeien: aardbeienrassen, ziektes en tuin tips"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!