InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een pluktuin aanleggen

Een pluktuin aanleggen

Een pluktuin aanleggen Wil je boeketten maken met bloemen uit eigen tuin? Leg dan een pluktuin aan! Bij het aanleggen van een pluktuin is de ligging en de indeling van de tuin belangrijk. De meeste bloemen houden namelijk van een plekje in de zon. Combineer vaste planten met eenjarige planten en houd daarbij rekening met de bloeitijd, kleur en hoogteverschillen.

De voorbereiding

Veel éénjarige planten en bollen houden van zonlicht. De stand van de zon ten opzichte van de pluktuin is dus van belang. Ook mag de hogere beplanting de lage beplanting niet overschaduwen. Maak eerst de grond klaar voor gebruik, verwijder stenen en takken. Verwijder nu het onkruid. (met wortel) Neem een spade en spit de grond één steek diep om. Hark grote kluiten zand fijn en maak het oppervlak glad. Arme grond (zand) kan worden verbeterd met compost zodat het vocht beter wordt vastgehouden. Een laagje van 3 à 4 cm is voldoende. Verwerk de compost door de grond. Kleigrond kan worden vermengd met laag van 3 à 4 cm zand. De grond is nu beter waterdoorlatend.

Looppaden in een pluktuin

Bij een kleine pluktuin zijn looppaden niet nodig maar bij een grotere tuin is dit wel verstandig. Zo kun je aan alle kanten bij de bloemen komen. Markeer de looppaden met touw en paaltjes en stamp de aarde goed aan. Een pluktuin oogt gauw wat rommelig doordat bloemen over de paden heen groeien. Voor een wat strakker effect kun je haagjes van bijv. buxus als omheining planten. Maak het middenpad ongeveer 75 cm breed zodat er een kruiwagen door kan. Dit is handig als het onkruid en de uitgebloeide bloemen verwijderd moeten worden. De zijpaden mogen smaller zijn.

De indeling

Kies bij voorkeur voor beplanting die je mooi vindt. Houdt daarbij rekening met de kleuren, de benodigde hoeveelheid zonlicht, geur, hoogteverschillen, de juiste verhouding tussen bloem en bladplanten en de bloeitijd. Bepaal waar de vaste planten, eenjarigen en de bollen/knollen geplant moeten worden. Voor half mei kunnen de winterharde vaste planten worden geplant. Lees voor het planten van bollen en knollen de aanwijzingen op de verpakking en volg deze op.

Zonlicht

Planten die van volle zon houden hebben 7 à 8 uur zonlicht nodig per dag. Voor planten die genoegen nemen met minder zon is een plek in de halfschaduw voldoende. Hier schijnt de zon 4 tot 6 uur. Schaduwbeplanting heeft genoeg aan 2 tot 4 uur zonlicht per dag.

Planten

Planten kunnen het beste in vochtige grond worden geplant. Doe dit bij voorkeur met regenachtig weer. Als dat niet mogelijk is, besproei je de grond totdat het nat genoeg is. De wortelkluiten van de vaste planten en van de eenjarigen moeten goed nat zijn voordat ze worden geplant. Dit doe je door de planten ongeveer een kwartier in een bak met water te zetten. Eenjarige, voorgezaaide plantjes kunnen nu buiten worden afgehard. Bij zacht en droog weer kunnen de plantjes steeds iets langer naar buiten. Begin met halve dagen en zet de planten op een beschutte plek. Meteen in de volle grond zaaien kan ook. (voor eind mei) Zaai dun uit dan hoeven de zaailingen niet meer te worden uitgedund. Bedek het zaad met een dun laagje (0,5 cm) potgrond.

Groeien

Geef de planten steeds voldoende water en verwijder regelmatig het onkruid en de uitgebloeide bloemen. Zo blijft de pluktuin de hele zomer mooi. Pluk de bloemen bij voorkeur 's morgens vroeg. Ze zijn dan nog fris en blijven langer mooi. Enkele geschikte bloemen voor de pluktuin zijn: ijzerhard, zonnehoed, lavendel, kattenstaart, lavatera, lupine, siererwt, vrouwenmantel, zonnebloemen, goudsbloemen, duizendblad, cosmea en margriet

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een pluktuin aanleggen"

Infoteur: Liza
Laatste update: 22-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Plukbloemen
Schrijf mee!