InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Voorjaarsgroente Raapstelen

Voorjaarsgroente Raapstelen

Voorjaarsgroente  Raapstelen Raapstelen zijn een snelgroeiende bladgroente, die vooral in het voorjaar gegeten wordt. Het zijn de jonge bladeren en stengels van meiknolletjes of Chinese kool. De groente bevat veel mineralen en vitamines en kan zowel rauw als gekookt worden gegeten. Raapstelen hebben een pittige smaak. De smaak blijft behouden door ze kort te koken. Ze zijn lekker in een stamppot of salade, maar je kunt ze ook stoven of roerbakken. Omdat raapstelen veel water bevatten kun je ze niet langer dan een paar dagen (in de koelkast) bewaren.

Raapstelen

Raapstelen zijn het jonge blad van de meiknol of Chinese kool. Het is de eerste groente die in het voorjaar kan worden geoogst. Raapstelen zijn lichtgroen, ze hebben een knapperige steel waar langwerpige blaadjes aan zitten. De steel en de blaadjes kunnen worden gegeten en hebben een pittige smaak.

Een groente met veel mineralen en vitamines

Raapstelen bevatten veel vitamines en mineralen zoals (per 100 gram) ijzer 3 mg, calcium 100 mg, caroteen 2mg, vitamine B1 0,05 mg, vitamine B2 0,15 mg, vitamine C 35 mg en eiwit 2 mg.

De groei van raapstelen

De groente is volop verkrijgbaar in het voorjaar, van maart tot juni. Zaai raapstelen in rijtjes, in februari/ maart onder glas, in maart/april in de volle grond. Houd de afstand tussen de rijtjes op 10 cm en in de rijtjes 0,5 cm voor de gewone raapstelen en voor de Namenia 1 cm. De Namenia heeft grovere stelen, groeit sneller en kan zowel in het voorjaar als in de herfst worden geteeld.

Wanneer kun je raapstelen oogsten?

Oogst raapstelen na vier tot vijf weken. Kleinere stengels zijn lekkerder dan grote, wacht daarom niet te lang met oogsten. Raapstelen kunnen met wortel worden geoogst of bij de grond worden afgesneden. In de winkel zijn de stengels los of in bosjes verkrijgbaar. Het is een kwetsbare groente die veel water bevat. Daarom zijn raapstelen niet langer dan een paar dagen houdbaar. (in de koelkast) Let er bij het kopen op dat de groente frisgroen en knapperig is.

Verwerking en bereidingstijd

Raapstelen kunnen gekookt 6 10 min, gesmoord 6 10 min, gestoomd 6 10 min, roerbakken 3 4 min en rauw worden gegeten. Verwerk raapstelen in soep, stamppot, salade of een hartige taart. Verwijder voor de bereiding eerst de wortels en het lelijke blad. Was de groente in koud water, leg de stengels in een vergiet en laat het goed uitlekken.

Verschillende rassen

Er zijn meerdere soorten raapstelen die afkomstig zijn van verschillende koolsoorten.

De gewone groene Deze wordt gekweekt uit het zaad van de meiknol. De kleur van het blad is groen tot donkergroen. De planten worden in hun geheel geoogst en zijn in bosjes te koop.

Gele malse Deze wordt gekweekt uit het zaad van de Chinese kool. De kleur is geel/groen en het blad is zacht. Het ras is gevoelig voor aantastingen en is daarom beperkt verkrijgbaar.

Namenia Bladmoes is de andere benaming van Namenia. Het blad is lichtgroen, lijkt op andijvie en is minder stug dan dat van de gewone groene. De groente wordt meestal bij de grond afgesneden en is los verkrijgbaar.

Ziekten/gebreken

Aardvlooien Dit zijn kleine blinkende kevertjes die verantwoordelijk zijn voor de vele kleine gaatjes in het blad. De larven van de aardvlooien vreten ook aan de wortels. Door vroeg te zaaien en de grond in droge periodes vochtig te houden kan de plaag minder erg zijn.
Smeul (grauwe schimmel) en rot Tegen de tijd dat er geoogst moet worden mag de groente niet te nat zijn. Het blad en de steeltjes gaan dan rotten.

Geelverkleuring

Doorgeschoten bloemstengel
Valse meeldauw Dit veroorzaakt geel/witte vlekken op het blad
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van raapstelenDe geneeskracht van raapstelenRaapstelen worden ook bladmoes genoemd. Het is een groente die vroeger vaker werd gegeten als nu; het is in Nederland ee…
Eenvoudige recepten voor oud hollandse stamppotEenvoudige recepten voor oud hollandse stamppotNiets is zo lekker als na een lange (en koude) herfst- of winterdag een bord stamppot te eten. In dit artikel drie eenvo…
Kruiden en hun toepassing in de keukenKruiden kunnen aan een gerecht een verrassende en lekkere smaak geven. Maar welk kruid moet je nou bij welk gerecht gebr…
Recept: drie soorten stamppotWij Nederlanders staan bekend als aardappeleters. Stamp de aardappelen met een overheerlijke groente fijn en er ontstaan…
Winterkost; recept voor stamppotWinterkost; recept voor stamppotHeerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer verandere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voorjaarsgroente Raapstelen"

Infoteur: Liza
Laatste update: 24-02-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!