InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuin

De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuin

De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuin De formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld met in vorm gesnoeide hagen. De tuin is in evenwicht waarbij de ene helft van de tuin het spiegelbeeld is van de andere helft. Gebruikte materialen zijn natuursteen en grind. De basis van de georganiseerde tuin is hetzelfde als die van de klassieke tuin. Symmetrie en structuur zijn de basisprincipes. De beplanting is uitbundig en kleurrijk.

De klassieke/formele tuin

De oorsprong

Klassieke tuinen stammen uit de oudheid. Deze geordende tuinen werden oorspronkelijk aangelegd bij de villa’s van rijken. De tuinen waren vaak ommuurd en groot. De basisprincipes kunnen ook in een kleine tuin worden toegepast. Daar brengt een geordend en evenwichtig ontwerp rust.

In een formele tuin wordt de beplanting aan banden gelegd. De beplanting is eenvoudig met gazons en geknipte hagen die in rechte lijnen zijn geplant. Het kleurgebruik is ingetogen. Lage hagen omsluiten de borders, hoge hagen bakenen de ruimtes af. Rijen bomen en leibomen zorgen voor hoogte en leiden de aandacht naar een object of een ver uitzicht. Er kunnen patronen van hagen worden aangelegd en in vorm gesnoeide buxus of taxus kan dienen als blikvanger.

De indeling

De basis van het ontwerp is een centrale lijn of as. Dit kan een sculptuur, ornament of beeld zijn maar ook een gazon of pad. In een tuin met voldoende ruimte kunnen dwarslijnen worden aangelegd zodat zowel in de lengte als in de breedte zichtlijnen worden gecreëerd. De tuin wordt nu opgedeeld in helften of kwarten. Bij grote tuinen kan de ruimte nog verder worden opgedeeld. Door de opgedeelde ruimten zo groot mogelijk te maken wordt het effect van een ver uitzicht benadrukt. Meestal worden hagen in rechthoeken aangelegd maar dit kan ook in cirkels of ovalen worden gedaan.

Combineren van stijlen

Door een tuin met een formele opzet te combineren met moderne elementen of door lossere beplanting te gebruiken worden de strakke lijnen wat verzacht en heeft de tuin een minder formele uitstraling.

Veel gebruikte materialen en beplanting

Voor de aanleg van paden of een terras wordt grind of natuursteen gebruikt. Het gazon is een belangrijk onderdeel in de formele tuin. Voor het aanleggen van hagen of vormsnoei wordt voornamelijk buxus, taxus, beuk en liguster gebruikt. Voor de beplanting van de borders worden van oorsprong rozen gebruikt. Water wordt in deze tuin toegepast als fontein of als vijver waarin de beplanting weerspiegeld.

De kenmerken van een formele tuin op een rij

  • Symmetrie
  • Vijver
  • Ornamenten zoals vazen
  • Standbeelden
  • Natuursteen en grind
  • Hagen en vormsnoei

De georganiseerde tuin

De indeling

Buxushagen worden gebruikt om de uitbundige beplanting binnen de perken te houden en zo de geordende uitstraling te behouden. Bovendien geven ze de tuin structuur en blijft deze ook in het winterseizoen aantrekkelijk. De vlakverdeling kan één vorm of een combinatie van verschillende vormen zijn. Herhaling van beplanting en materialen zorgen voor een rustige uitstraling. De beplanting is kleurrijk, enkele voorbeelden zijn: ijzerhard, floxen, ridderspoor, lavendel, rozen en hortensia's. De tuin heeft meerdere terrassen en verschillende niveaus. Dit kan bijv. een trapje zijn of een verhoogde border. Er is ook ruimte voor een vijver of een fontein. Omdat de tuin zijn geordende uitstraling moet behouden is deze wel arbeidsintensief.

Materialen

Veel gebruikte materialen zijn hout, beton, grind, tegels en klinkers. Daarbij passen meubels die duurzaam zijn, gemaakt van teakhout of gietijzer. Potten en vazen worden gebruikt als blikvanger. Zorg voor herhaling door meerdere exemplaren naast elkaar te zetten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuin"

Infoteur: Liza
Laatste update: 02-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinstijlen
Schrijf mee!