InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De aanleg van een grindborder

De aanleg van een grindborder

De aanleg van een grindborder Grind is een half verharding. Het wordt veel toegepast in de tuin omdat het weinig onderhoud vraagt en relatief goedkoop is. Door de border met een laag grind te bedekken voorkom je dat de grond uitdroogt en krijgt onkruid minder kans. Een worteldoek onder de grindlaag voorkomt dat het grind wegzakt. Grind is verkrijgbaar in meerdere soorten en kleuren waardoor het past in zowel een landelijke, klassieke, mediterrane als moderne tuin. De grootte van de steentjes varieert van kiezel tot keien of stenen.

Hoe leg je worteldoek onder de grindlaag?

Om de groei van onkruid en het ongewenst uitzaaien van beplanting te voorkomen kan gebruik worden gemaakt van worteldoek. Worteldoek voorkomt ook dat het grind wordt vermengd met de aarde wat lastig kan zijn wanneer je andere plannen hebt met de border. Voordat je begint met het leggen van worteldoek maak je eerst de ondergrond onkruidvrij en vlak. Snijd of knip het worteldoek op maat. Soms zijn er meerdere stukken nodig om de border te bedekken, laat de stukken elkaar dan ruim overlappen en prik ze vast in de grond met metalen pinnen.

Het uitzetten van de beplanting in de border

Laat de planten geruime tijd in een emmer met water staan zodat ze voldoende vocht op kunnen nemen. Daarna verdeel je de planten over de border. Houd daarbij rekening met de uiteindelijke afmetingen van de planten. De planten moeten dus niet te dicht bij elkaar worden geplant zodat ze voldoende ruimte krijgen om te groeien. Het verschil tussen een gewone border en een grindborder is dat een gewone border helemaal wordt gevuld met planten, maar bij een grindborder is het juist de bedoeling dat het grind zichtbaar blijft. Daarom staan planten in een grindborder verder uit elkaar. Planten kunnen solitair of in kleine groepjes worden geplant.

De plaats van de beplanting in het worteldoek

Pak een schaar of een scherp mes en maak daarmee een kruis in het worteldoek op de plaats waar je de plant gaat planten. De opening moet groot genoeg zijn om een gat te kunnen graven. Sla de flappen open en zet de plant in het plantgat. De wortels van de plant mogen niet boven de grond uitkomen.

Het plantgat kan verder worden opgevuld met aarde. Druk de wortelkluit nog even aan met de handen en leg de flappen weer terug rondom de plant. Het doek kan evt. nog wat bijgeknipt worden zodat het geheel netjes is afgewerkt. Geef de planten nu nog een keer water.

Hoe bedek je het worteldoek met een grindlaag?

Het worteldoek kan nu worden afgedekt met een laag grind van ongeveer 5-8 cm. Breng grind op het worteldoek en verdeel dit gelijkmatig over het doek. Het worteldoek mag niet meer zichtbaar zijn. Als er later planten moeten worden verplaatst leg dan een nieuw stuk worteldoek op het gat en prik deze vast in de grond zodat onkruid geen kans krijgt. Om te voorkomen dat het grind buiten de border terecht komt kan de border worden afgewerkt met een opsluitband of met een rand opstaande stenen.

Wat is grind?

Grind is een natuurlijk en rond materiaal dat voorkomt bij rivieren. Het zijn stukken rots die zijn meegesleept door het water. Hierdoor wordt de vorm steeds ronder. Hoe langer het grind wordt meegevoerd hoe ronder de vorm wordt. Er zijn ook soorten grind die kunstmatig rond worden gemaakt. Grind is verkrijgbaar als kiezel, keien of stenen. De grootte van de steentjes varieert. Steentjes tot 30 mm worden kiezels genoemd. Van 30 tot 100 mm is het grof grind en daarboven zijn het stenen. Is het grind kleiner dan 2 mm dan is het zand.

Split

Split is een natuursteen dat wordt gewonnen door met explosieven gedeelten van een berg los te maken. Met steenbrekers wordt het kleingemaakt en daarna wordt het gezeefd zodat er verschillende afmetingen ontstaan.

Verschillende kleuren grind

Er zijn verschillende kleuren grind. Wit grind zorgt voor een vakantiegevoel en heeft een heldere frisse uitstraling. Nadelen van wit grind zijn dat het zonlicht weerkaatst waardoor het pijn kan doen aan de ogen. Wit grind wordt na verloop van tijd vuil.
Gelig grind heeft een warme uitstraling en past goed in een mediterrane tuin. Het vormt een mooi contrast met de beplanting. Blauw en grijs gekleurd grind wordt veel gebruikt in een moderne tuin. Het heeft een koele uitstraling.

De voordelen van een grindborder

  • Het is gemakkelijk te onderhouden omdat de groei van onkruid beperkt is.
  • Het houdt vocht vast zodat de border niet snel uitdroogt en dat is goed voor de beplanting.
  • Er is voldoende keuze in kleur en vorm.
  • Het is overal toepasbaar.
  • Grind heeft een hoge sierwaarde daarom hoeft de border niet helemaal vol te worden geplant.

Beplanting voor een border met geel of wit grind

De grond in een grindborder is vaak droog. Daarom is het beter om te kiezen voor planten die met weinig water genoegen nemen. Mediterrane planten, vetplanten, siergrassen, verschillende soorten bloembollen zoals sneeuwklokjes, irissen en botanische tulpen, salie, wolfsmelk, blauwe distel, kogeldistel, herfstasters en verschillende kruiden.

Geel grind ademt een mediterrane sfeer uit. Beplanting die past bij deze border is bijv. lavendel, oleander, palmen, rozemarijn, vetplanten en kruiden.

Planten die passen bij wit grind

Planten die passen bij bij wit grind zijn bijv. grassoorten zoals lampepoetsersgras of prachtriet, rozen, kattekruid,hortensia's of planten met grijs blad. Ze geven de tuin een zomerse uitstraling.

Planten die passen bij blauw en grijs grind

Groene beplanting past mooi bij blauw en grijs gekleurd grind. Maar ook de palmlelie en verschillende grassoorten zijn mooi bij deze kleuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rijHalfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rijHalfverharding in de tuin biedt tuineigenaren veel bestratingsmogelijkheden. Halfverharding van een tuinpad of terras ka…
De klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld in verschillende kamers met in…
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Sierbestrating van grind, grit, schelpen of boomschorsDat sierbestrating niet alleen maar uit beton- of natuurstenen klinkers en plavuizen hoeft te bestaan, zal iedereen beke…
Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?In een romantische tuin staan veel bloemen. De beplanting is hoog en rank en de borders hebben een luchtige uitstraling.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De aanleg van een grindborder"

Infoteur: Liza
Laatste update: 12-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!