InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen tuin ontwerpen, hoe doe je dat?

Je eigen tuin ontwerpen, hoe doe je dat?

Je eigen tuin ontwerpen, hoe doe je dat? Wil je zelf een ontwerp maken voor de tuin? Houd dan rekening met de ligging en afmeting van de tuin, je eigen wensen, de functie van de tuin, het onderhoud, het plaatsen van verlichting, het materiaal- en kleurgebruik, de stijl, persoonlijke smaak, eventuele hoogteverschillen en het besteedbare budget. Een goed bedacht ontwerp sluit aan bij de wensen van de gebruiker. Het is verstandig om bij het ontwerpen ook rekening te houden met de toekomst. Kleine veranderingen kunnen dan gemakkelijk worden gerealiseerd.

Een tuin ontwerpen - het verzamelen van informatie

Om een goed beeld te krijgen van je wensen kunt je informatie verzamelen. Door het bekijken van andere tuinen of door het lezen van tuinboeken en tijdschriften doe je inspiratie op voor je eigen tuin. Schrijf je wensen op en probeer deze zoveel mogelijk te realiseren.

De eisen die aan de tuin worden gesteld

Aan welke eisen moet de tuin voldoen?
Wordt de tuin
  • Een familietuin waarin kinderen spelen
  • Een tuin waarin je actief kunt zijn met zaaien en planten.
  • Een tuin waarin je kunt ontspannen.
  • Een groente- en fruittuin.
  • Een creatieve tuin met kunstobjecten.

Het onderhoud

Bij het ontwerp moet rekening worden gehouden met de mate van onderhoud. Als je vooral wilt genieten en niet te veel tijd wilt stoppen in het snoeien, wieden en dergelijke, dan is een ontwerp met beplanting die weinig onderhoud vraagt de oplossing. In deze tuin zal vooral gebruik worden gemaakt van groenblijvende beplanting en harde materialen.

Tuinen met een gazon, bloeiende beplanting, planten in potten, fruitbomen en groente vragen meer onderhoud. Regelmatig terugkerende klussen zijn: grasmaaien, dode bloemen verwijderen, snoeien, bemesten, zaaien, verspenen, het delen van planten en bij warm droog zomerweer is sproeien noodzakelijk.

Het uitzicht

De indeling van de tuin wordt voor het grootste gedeelte bepaald door het uitzicht vanuit huis. Dit is een belangrijke zichtlijn. De zichtlijn vanaf achterin de tuin naar voren biedt weer een heel ander plaatje. Een minder mooi uitzicht kun je gemakkelijk aan het oog onttrekken door het plaatsen van hoge schermen, beplanting of een mooie blikvanger. Hoogteverschil maakt een tuin spannender. Het zorgt voor dieptewerking en biedt vanaf verschillende plaatsen steeds een wisselend uitzicht. Hoogte creëer je door bomen, heesters en klimplanten te planten en door het plaatsen van muren. Herhaling van dezelfde vormen (bomen of heesters) laten een tuin langer lijken.

Het maken van een tuinontwerp

De schets

Je kunt het beste beginnen met het maken van een eenvoudige schets waarop je met vlakken aangeeft wat de functie van dat gedeelte moet worden. Dat kan een terras, border of speelplek voor de kinderen zijn. Houd daarbij rekening met de ligging van de tuin (hoeveelheid zon en schaduw) en het uitzicht. Ook bestaande bouwwerken teken je hierop zodat looproutes kunnen worden bepaald. Nu de tuin in vlakken is verdeeld begin je met het tekenen op schaal waarin de plannen definitief worden en de juiste afmetingen krijgen. Vergeet niet om de afmetingen van de beplanting (volwassen) te berekenen. Zo weet je hoeveel planten nodig zijn per vierkante meter.

Vormen

Bij het tekenen van een ontwerp is de vorm en ruimte in de tuin belangrijk. Er kan gebruik wordengemaakt van ronde, vierkante, rechthoekige of ovale vormen. In een grote tuin kan een combinatie van verschillende vormen ook mooi zijn. Een uitgangspunt bij het kiezen van de juiste vorm kunnen omringende gebouwen of de erfafscheiding zijn zodat het één geheel wordt. Bij een modern huis past bijv. een tuin met rechte lijnen.

Een ruimtelijk gevoel creëren

De ruimte in een tuin moet ook goed worden benut. In een kleine tuin kan een gevoel van ruimte gecreëerd worden door het kleurgebruik, (wit laat een ruimte groter lijken) een onzichtbare erfafscheiding (door beplanting) of door de omgeving bij de tuin te betrekken. (weglaten van een omheining) Een grote tuin kan opgaan in de omgeving door geen omheining te plaatsen en beplanting te kiezen die hierbij past. Een andere mogelijkheid is om de tuin op te delen in verschillende ruimtes zodat hij niet in één keer te overzien is en daardoor spannender wordt.

Welke kleuren kies je?

Kleur heeft invloed op onze stemming en beïnvloed de zintuigen. Het kleurgebruik in de tuin is dus belangrijk.

Primaire kleuren

Dit zijn rood, blauw en geel en hieruit ontstaan alle andere kleuren. Primaire kleuren kunnen niet ontstaan door andere kleuren te mengen.

Secondaire kleuren

Door twee opeenvolgende primaire kleuren te mengen ontstaan secondaire kleuren dit zijn groen, paars en oranje.

Tertiaire kleuren

Deze kleuren ontstaan door opeenvolgende primaire en secondaire kleuren te mengen in verschillende hoeveelheden.

Met een kleurencirkel maak je kleurencombinaties. Je kunt kiezen voor:

Tegengestelde kleuren

Dit zijn kleuren die tegenover elkaar in de kleurencirkel liggen zoals geel en paars. Deze contrasterende kleuren kunnen het beste in beperkte mate worden toegepast.

Opeenvolgende kleuren

Deze kleuren zijn harmonieus en passen goed bij elkaar. Opeenvolgende kleuren zorgen voor een warm of koel effect. Maak een keuze uit een dominerende kleur en kies andere daarbij om de kleur te ondersteunen.

Triadische kleuren

Drie evenver uit elkaar liggende kleuren zorgen voor een levendig gevoel vooral bij bloem- en bladkleuren. Bij harde materialen kunnen deze combinaties chaotisch overkomen.

Het effect van kleur

Met kleur kan de aandacht worden gericht op een bepaald object. Hoe groter het contrast is hoe meer het object zal opvallen. Verzadigde kleuren zijn dominant en contrasterend, donkerder en lichtere tinten zijn minder contrasterend en terugwijkende kleuren geven een gevoel van afstand. Dit zijn bijv. koel blauw of groen. Als een dominante kleur achter een terugwijkende kleur staat haalt het de achtergrond naar voren. (vooral bij complementaire kleuren zoals rood en groen) Als een dominante kleur op de voorgrond staat met een terugwijkende kleur op de achtergrond laat het de tuin langer lijken. (bij harmonieuze kleuren) Het effect van kleur is ook afhankelijk van het licht. Tinten van bloem en blad veranderen naarmate de dag vordert en de intensiteit van het licht verandert.

Kleuren

  • Groen neutraal, kalmte, vruchtbaarheid en frisheid.
  • Rood/oranje warmte, energie, passie, vitaliteit. Gebruik deze kleuren met mate.
  • Geel zonnig, vrolijk, meestal warm.
  • Blauw koel, sereen, vrede. Donkerblauw is intens en lichterblauw is open.
  • Paars lijkt op zowel rood als blauw.
  • Wit zuiverheid, harmonie. Witte ruimten lijken groter.
  • Zwart/grijs afwezigheid van kleur, wordt snel somber als het te veel wordt gebruikt.
  • Bruin/beige neutrale aardetinten, warm en rustig.

Texturen

Naast kleur zijn ook vorm en textuur belangrijk in een goed ontwerp. Maak hierbij gebruik van contrasten zoals: ruw materiaal gecombineerd met glad, glanzend met mat en zacht met hard. Voorkom een rommelig effect door niet te veel verschillende materialen te gebruiken en laat gekozen vormen terugkomen in bestrating of ornamenten.

Het materiaalgebruik

Materialen geven een tuin vorm, kleur en bepalen de zichtlijn. (paden, erfafscheiding)
Veel gebruikte paden moeten tegen een stootje kunnen en daar is hard materiaal het meest geschikt voor. Andere paden kunnen worden aangelegd met grind of boomschors. Paden van zacht materiaal laten regenwater goed door en houden het vast in de grond wat weer ten goede komt aan de beplanting. Bij het terras moet het overtollige regenwater weg kunnen lopen in de beplanting of via een goot naar een verzamelpunt. Het materiaalgebruik moet passen bij de stijl van de tuin zoals bijv. een schelpenpad in een tuin bij zee. Let bij het kiezen van tuinmeubels op de functionaliteit, stijl en het zitcomfort.

Verlichting

Verlichting zorgt voor sfeer in de tuin. Kaarsen en lampen op zonne-energie kunnen overal worden geplaatst maar de lichtopbrengst is niet erg hoog. Verlichting moet het eerst worden aangelegd, daarna volgt de rest van de tuin. Een mooie boom of kunstwerk kan worden verlicht met spots, die van onderaf het object verlichten.Traptreden, vlonders of paden kunnen worden verlicht met verzonken verlichting. Led lampjes zijn hier geschikt voor. Ze zijn energiezuinig en eenvoudig te installeren. Gekleurde verlichting past goed in een moderne tuin en neutrale verlichting in bijv. een landelijke tuin.

Budget

Bij het ontwerpen moet je rekening houden met het besteedbare budget. Er zullen misschien keuzes gemaakt moeten worden. Er is veel verschil in prijs en kwaliteit van verschillende materialen. Een bakstenen muur is duurder dan een houten schutting maar een muur gaat wel veel langer mee. Een terras gelegd met marmeren tegels is duurder dan een terras met betontegels. Jonge plantjes zijn goedkoper dan volwassen exemplaren. Het duurt alleen wat langer voordat de tuin volgroeid is. Planten kunnen ook worden gestekt, gedeeld of geruild om kosten te besparen. Zo kan iedereen met een ruim of beperkt budget toch een mooie tuin aanleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpEen bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpIs je tuin aan verandering toe? Dan kun je een nieuwe tuin ontwerpen of de bestaande tuin veranderen. Bij het ontwerpen…
De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld met in vorm gesnoeide hagen. De…
Moderne tuinen / fusion tuinenModerne tuinen / fusion tuinenStrakke lijnen en een overzichtelijke ruimte zijn kenmerken van de moderne tuin. Er wordt vaak gebruik gemaakt van grote…
Licht in de tuinLicht in de tuinDe juiste lampen in de tuin kunnen het gewenste beeld van een tuin afmaken, maar dit moet wel met beleid. Het moet opgen…
Exotisch ogende border ontwerpenBinnen niet al te lange tijd kun je op een zonnig plekje de border een exotisch tintje geven. In twee tot drie maanden i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je eigen tuin ontwerpen, hoe doe je dat?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 09-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinontwerp
Schrijf mee!