InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rust en ruimte in een kleine tuin

Rust en ruimte in een kleine tuin

Rust en ruimte in een kleine tuin Veel mensen bezitten geen grote tuin maar ook een kleine tuin kan rust en ruimte uitstralen. Met een paar aanpassingen, een goed doordachte inrichting en de juiste meubels en accessoires ligt dit binnen handbereik.

Opruimen

Veel potten, planten, verschillende kleuren en meubels laten de tuin kleiner lijken dan hij is en het ziet er rommelig uit. Het is dus in de eerste plaats belangrijk om alle overbodige spullen netjes uit het zicht op te bergen.

Materiaalgebruik

Durf grote meubels en accessoires te gebruiken. Een paar grote meubels geven de tuin een rustige en ruimtelijke uitstraling. Dit geldt ook voor de bestrating. Kies voor bij elkaar passende kleuren en materialen. Gebruik niet te veel verschillende materialen hooguit 2 a 3 zoals bijv. de combinatie van hout, grind en tegels. Plaats spiegels om de ruimte groter te laten lijken.

Verticaal tuinieren

Geen ruimte voor beplanting op de grond? Beplant dan muren, schuttingen of het dak van bijv. bijkeuken of garage. Muren en daken die zijn begroeid met planten hebben een isolerende werking, ze leveren zuurstof en verbeteren de kwaliteit van de lucht.

Ruimte en diepte

Ruimte en diepte ontstaan door hoogteverschil in beplanting. Daarvoor kunnen bomen, heesters en hagen worden geplant. Maak verschillende tuinkamers zodat de tuin niet in één keer te overzien is. Door het gebruik van bijv. shutters kan de tuin worden opgedeeld in kamers (dicht) maar ook als één geheel worden gezien. (open shutters) Laat een pad met een ronding weglopen zodat het de verwachting wekt dat daarachter nog meer te zien is.

Groene afscheiding/shutters

Een groene afscheiding vergt wel wat meer onderhoud dan bijv. een schutting maar daar staat tegenover dat het natuurlijk is waardoor het aantrekkelijk is voor vogels en insecten en het geeft een minder benauwend gevoel dan alleen hout en stenen. Shutters kunnen ook gebruikt worden als afscheiding wanneer de omgeving achter de tuin de moeite waard is om bij de tuin te betrekken zoals bijv. een park of weiland. Soms is het ook mogelijk om een afscheiding achterwege te laten.

Verhoogd terras

Leg een tweede terras iets verhoogd aan van een ander materiaalsoort. Gebruik hiervoor bijv. planken. Planken die in de breedte zijn gelegd laten het terras breder lijken en planken die gelegd zijn in de lengte laten het terras langer lijken. Ook diagonale lijnen zorgen voor een ruimtelijk effect.

Lichte kleuren

Verf muren in lichte tinten of kies voor een border met witte beplanting. Plaats in plaats van muren glazen wanden in de woning of bij een open overkapping. Het houdt wind en regen tegen maar het open uitzicht blijft behouden.

Beplanting

Niet bloeiende planten brengen rust in de tuin. Beplant een border met groene of grijze planten. Door te kiezen voor verschillende tinten en bladstructuren wordt de border een echte blikvanger.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rust en ruimte in een kleine tuin"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 12-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!