InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kom in de Kas, een jaarlijks terugkerend evenement

Kom in de Kas, een jaarlijks terugkerend evenement

Kom in de Kas, een jaarlijks terugkerend evenement Op zaterdag 27 en zondag 28 maart 2010 vindt voor de de 33e keer Kom in de Kas plaats. Kom in de Kas is het grootste publieksevenement van de Nederlandse glastuinbouw. Deze dagen is het mogelijk om bij honderden deelnemende kwekers verspreid door het hele land een kijkje te nemen in de kassen. Onder de deelnemers bevinden zich groenten-, bloemen- en plantenkwekers. Kom in de Kas is een evenement dat niet alleen leerzaam is maar zeker ook leuk is om te bezoeken.

Kom in de Kas thema van dit jaar

Mooi, Lekker & Gezond is het thema van Kom in de Kas dit jaar. Alle activiteiten die deze dagen plaatsvinden hebben met dit motto te maken. Activiteiten zijn er over het algemeen voor alle leeftijden. Natuurlijk is er in de kassen niet alleen informatie te krijgen maar er is weer van alles te zien, te ruiken en te proeven.

Dit jaar wordt er bijzondere aandacht geschonken aan de jongere bezoekers van Kom in de Kas. Kom in de Kas werkt dit jaar samen met Floriade Kids waardoor het evenement een speciaal op kinderen gericht educatief tintje krijgt.

Wat gebeurt er allemaal bij Kom in de Kas

Om te beginnen wordt er allerhande informatie gegeven over de producten, de teeltwijze, de zorg voor het milieu en over het werken in de kassen. Deze uitleg in combinatie met een bezoek aan de kassen zelf geeft een goed beeld over wat er in de glastuinbouw gebeurt.

Voor de kinderen wordt van alles georganiseerd. De activiteiten voor kinderen lopen uiteen van het spelen op springkussens, meedoen aan kleur- en ballonnenwedstrijden, schminken of een ritje maken op een pony. Ook zijn er plekken waar op een bokkenwagen gereden kan worden. Op enkele plaatsen is een clown aanwezig.

Voor de volwassenen is er voldoende georganiseerd om zich een dag te vermaken. Op diverse plaatsen is het mogelijk om producten direct uit de kas te proeven. Ook zijn er op meerdere locaties koks aan het werk om met de groenten uit de kassen simpele en lekkere hapjes te bereiden. De recepten zijn vaak mee naar huis te nemen. Ook zijn er bloemenarrangeurs die mooie arrangementen maken met zowel bloemen als groenten. Ook hier valt de nodige informatie te vergaren zodat u er zelf thuis ook mee aan de slag kunt. Verder zijn er productpresentaties, live muziek en kunsttentoonstellingen te bekijken.

De glastuinbouw

Nederland heeft een goed klimaat voor de glastuinbouw. Dit heeft alles te maken met de ligging van ons land aan zee. Omdat veel gewassen die in ons land geteeld worden afkomstig zijn uit subtropische landen moeten ze beschermd worden tegen het Nederlandse klimaat. Dit is de reden dat ze groeien in kassen. Tomaat, paprika en komkommer zijn op dit moment de belangrijkste producten van de groentetelers. Naast de groenten worden er ongeveer 150 soorten snijbloemen en 500 soorten potplanten gekweekt.

De glastuinbouw is tegelijk ontstaan met het groeien van de grote steden, dus voornamelijk in de randstad. Om deze reden is het grootste deel van de tuinbouwbedrijven gevestigd in Zuid Holland, voornamelijk in het Westland. Als gevolg van de goede mogelijkheden voor het transport van de producten is het niet meer noodzakelijk om de glastuinbouw alleen rond grote steden te concentreren. Iedere dag worden er in Nederland geteelde groenten, fruit en bloemen via de weg en door de lucht verspreid over een groot deel van de wereld.

Nederland is de belangrijkste exporteur in de wereld van zogenaamde sierteeltproducten. Meer dan de helft van alle snijbloemen en potplanten die dagelijks over de hele wereld worden verkocht komen uit de Nederlandse kassen. Van alle productie die plaats vindt in de Nederlandse kassen wordt ongeveer 80% geëxporteerd. Het wereld aandeel van Nederland voor wat betreft de export van potplanten is 48% en voor snijbloemen zelfs 59%. De glastuinbouw is dus echt iets waar een klein landje als Nederland groot in is.

Adressen

Kom in de Kas vindt plaats in 22 regio's verspreid door het hele land. De adressen van alle deelnemende glastuinbouwbedrijven is te vinden op de Kom in de Kas regio pagina.
© 2010 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kassen voor glastuinbouw met diverse gewassenKassen voor glastuinbouw met diverse gewassenConsumenten zijn eraan gewend geraakt het hele jaar door allerlei producten te kunnen kopen zoals bloemen, planten, groe…
Kassen of broeikassen voor de hobbyist en de glastuinbouwKassen of broeikassen voor de hobbyist en de glastuinbouwKassen is de gebruikelijke naam voor constructies waar eigenlijk broeikassen mee worden bedoeld. Het belangrijkste onder…
Winnen van aardwarmte voor glastuinbouwWinnen van aardwarmte voor glastuinbouwRond 2006 ontstonden de eerste serieuze geluiden dat aardwarmte wel eens een belangrijke toekomstige warmtebron zou kunn…
De sluipwesp kan ook mijnen opspeurenSluipwespvrouwen worden ingezet als biologisch wapen. Zij ruimen namelijk allerlei insecten op. Maar sluipwespem kunnen…
Biologische landbouw: Biologische groenten en fruitBiologische landbouw: Biologische groenten en fruitVeel mensen zijn de afgelopen jaren biologische groenten gaan eten. Dat komt omdat ze beter zijn voor het milieu en voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BRRT, Pixabay

Reageer op het artikel "Kom in de Kas, een jaarlijks terugkerend evenement"

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 22-03-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!