InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinplanten top twintig: gegarandeerd succes!

Tuinplanten top twintig: gegarandeerd succes!

Tuinplanten top twintig: gegarandeerd succes! Dit artikel biedt een handreiking om de bloeitijd van een kleine tuin te verlengen. De genoemde vaste planten hebben zich al twintig jaar in mijn voor- en achtertuin bewezen; zowel in de zon als in de schaduw, zowel in een gestorte laag zand als in de oorspronkelijke kleilaag. Bovendien hebben sommige een toegift: hun blaadjes kunnen in de keuken van pas komen, hun bloemen doen het goed in een vaas of ze trekken bijen en vlinders aan.
Guldenroede trekt bijen aanGuldenroede trekt bijen aan
Reken af met een tuin die een korte periode van uitbundige bloei doormaakt, maar waar de rest van het jaar weinig te beleven valt. Als de structuur van de tuin is uitgezet met behulp van heesters en struiken, kunnen de vaste planten de grond in, om in het najaar aangevuld te worden met voorjaarsbloeiende bloembollen.

Top twintig

De geselecteerde planten zijn algemeen verkrijgbaar, gemakkelijk te onderhouden en te vermeerderen (ook zonder die groene vingers) en aantrekkelijk in uiterlijk en aanschafkosten (vraag ook vrienden of kennissen eens om een stek) en stellen weinig eisen aan hun standplaats. Al lijken ze de tuin niet meteen te vullen, de meeste ervan groeien snel en kunnen of bij aanplant of kort daarna vermeerderd worden door de kluit te delen, zodat de plantengroepjes hier en daar in de tuin terugkomen. Afwisseling in kleur, hoogte en vorm verlevendigt de aanblik en voorkomt eentonigheid.

De top twintig bestaat uit vaste planten die aan alle voorwaarden voldoen en die de tuin jaar in jaar uit de tuin de moeite waard maken. De volgorde is op bloeiperiode - van voorjaar tot najaar - en verder willekeurig. Maak een keus en combineer naar hartenlust!

1. Anemone sylvestris

Een vroegbloeiende bosanemoon met die bloeit in april en mei. De bloemen zijn rond en wit, de plant wordt 20 tot 40 cm hoog. Terugknippen na de bloei zorgt voor een tweede en zelfs een derde bloei. Als niet alle planten worden afgeknipt, gaan de bloemen over in pluizende zaden. De plant wordt vermeerderd door scheuren.

2. Bergenia

De grote glanzendgroene, vlezige bladeren zijn opvallender dan de bloemstengels van de wintergroene schoenlappersplant. Hierdoor is deze 50 cm hoge plant deels bodembedekkend. De bloemen komen vanaf maart in trossen aan de stengel in wit en licht- of donkerroze. De plant bloeit door tot april, soms volgt een nabloei in het najaar. De plant wordt vermeerderd door de dikke wortelstokken te delen en de kluiten te scheuren.

3. Aquilegia vulgaris

De wilde akelei heeft kelkvormige bloemen op ranke stelen, die in kleur variëren van bijna wit tot paarszwart. De plant bloeit vanaf mei, wordt ongeveer 60 cm hoog en is niet wintergroen. Wanneer de bloemen zijn uitgebloeid vormen ze zaaddoosjes; als die openspringen kan het zaad over de tuin uitgestrooid worden. Ook kunnen de grotere pollen door scheuren worden vermeerderd. De bloemen zijn geschikt als snijbloem; pluk ze bij voorkeur vroeg in de ochtend.

4. Papaver orientale

Als de bolle knoppen van de klaproos openbreken, lijkt er verkreukeld papier in te zitten. Al snel hierna vormen de 80 cm hoge, felrode grote bloemen een opvallende verschijning in de tuin. Het veerachtige ingesneden blad is fraai, maar loopt na de bloei in juni terug; haal het dan gerust weg. Laat wel de uitgebloeide bloemen staan vanwege de prachtig grijsgroene zaaddozen die ze vormen. Vermeerder de plant door het nemen van een wortelstek of schud het zaad uit de zaaddozen. Vaak zal de plant zelf nieuwe scheuten te zien geven. Zorg er in elk geval voor dat de plant midden in de border staat, liefst omringd door planten die flink uitdijen. Dit voorkomt dat er een gat in de begroeiing ontstaat. Zeldzamer zijn de planten met een dubbele bloem of bloemen in paars en roze.

5. Nepeta x faassenii

Kattenkruid is met zijn sterke geur erg aanlokkelijk voor katten, die er zich graag in mogen wentelen. De plant is met zijn grijsgroene behaarde blaadjes niet wintergroen, maar laat zich wel al vroeg in het jaar zien. De bloemen zijn violetpaars, aantrekkelijk voor bijen en vlinders en bloeien van juni tot augustus. Plant hem als randbegroeiing vooraan in de border. De 30 cm hoge plant kan begin mei (na de nachtvorst) tot ongeveer 15 cm boven de grond worden teruggeknipt. Terugknippen na de eerste bloei leidt vaak tot een tweede bloei en voorkomt dat de plant te ver uitwaaiert. Vermeerderen gaat door scheuren of stekken.

6. Geranium

De ooievaarsbek, niet te verwarren met de balkongeranium, is een fraaie bodembedekker. Het blad is fijngesneden, de bloemen zijn rond. De bekendste soorten zijn Johnson’s Blue, blauwpaars bloeiend rond juni, Spessart met wit-roze bloemen en sanguineum, met bloedrode bloemen van mei tot oktober. Afhankelijk van de soort worden ze tussen de 30 en 50 cm hoog; in zachte winters zijn ze wintergroen. Vermeerder de planten door scheuren, het komt ze zeker ten goede.

7. Cerastium tomentosum

Wintergroen, zilvergrijs blad en bodembedekkend. Deze gemakkelijke 20 cm hoge plant vormt fraaie randen en bloeit met simpele witte bloemen van mei tot juni. Vermeerdering gaat door stekken, trek de stengels uit de grond, kijk of er worteltjes aanzitten en plant ze elders. De viltige hoornbloem doet het ook uitstekend onder heesters.

8. Festuca glauca

De pollen blauw zwenkgras bloeien (rond juni) niet met fraaigekleurde bloemen, maar met pluimen. De soort wordt dan ook eerder gekozen vanwege zijn smalle wazigblauwe blaadjes en zijn groeiwijze, die ook in de winter overeind blijft. De 30 cm hoge plant wordt vermeerderd door scheuren.

9. Salvia officinalis

Het hele jaar door vallen de wintergroene, mooie grijze blaadjes van de echte salie op tussen het groen in de border. Het geurige blad kan dan ook het hele jaar geoogst worden om in tal van gerechten te gebruiken. Rond juni zijn ook de lange blauwpaarse bloemaren de moeite waard. Deze vlindertrekker gedijt vooral in de zon, maar ook een plekje in de schaduw kan goed. De gemakkelijkste manier voor vermeerdering is de plant in het voorjaar te scheuren. Dit is ook de beste tijd om een gedeelte van de plant terug te knippen. Salie wordt ongeveer 80 cm hoog.

10. Alchemilla mollis

Niet alleen de 50 cm hoge geelgroene bloempluimen, ook de blaadjes van de vrouwenmantel zijn de moeite waard. Waaiervormig en licht behaard laten ze dauw- en regendruppels glinsteren op het blad. De plant groeit hard, bloeit van mei tot ver in de zomer en is niet wintergroen. Wanneer de plant meteen na de eerste bloei tot de grond wordt afgeknipt ontstaat een tweede bloei! De bloemen staan mooi als opvulling van een boeket in de vaas. Vermeerdering kan door de kluit te scheuren of door spontane zaailingen op te nemen en uit te zetten.

11. Campanula carpatica

Het bodembedekkende, niet wintergroene karpatenklokje heeft hartvormige blaadjes en bloeit vanaf juni met wijd-klokvormige blauwe bloemen. Deze plant wordt 25 cm hoog en wordt vermeerderd door scheuren.

12. Lavandula angustifolia

De geurende lavendel met zijn smalle grijsgroene blaadjes doet denken aan een heester. De blauwpaarse aren, die gedroogd ook dienst kunnen doen, sieren de plant van juni tot september en trekken veel bijen en vlinders aan. De plant is fraai wintergroen. Elk jaar in mei terugknippen tot ongeveer 10 cm boven de grond zorgt voor volle planten. Vermeerderen gaat door het nemen van een hielstek.

13. Heuchera Micrantha Palace Purple

Een plant met bijna chocoladekleurig, hartvorming blad, 20 tot 50 cm hoog. De bloempluimen met hun miniscule witte bloempjes (van af juni) zijn ondergeschikt aan het blad. Vermijd een continue felle middagzon, het blad kan hierdoor verbranden. De winter levert voor deze wintergroene plant geen problemen op. Wel dient de plant regelmatig (om de drie jaar) opnieuw geplant te worden, omdat hij zichzelf uit de grond lijkt te drukken. Laat een stukje van de wortel aan de bladeren zitten en plant hem opnieuw. Doe dit in het voorjaar of najaar en maak meteen van de gelegenheid gebruik de plant te vermeerderen.

14. Hosta

De hartlelie kan breed uitgroeien: een meter is niet onmogelijk. De plant bereikt een hoogte van ongeveer 60 cm. De grote bladeren in diverse groentinten, eventueel met een gele of witte rand, hebben een duidelijke nerfstructuur. Van juli tot augustus verschijnen de lange stengels met klok- of trompetvormige lilagetinte bloemen. Vermeerder deze plant – die overigens niet wintergroen is – door de kluit te scheuren.

15. Alcea rosea

De landelijk aandoende stokroos is een prima bedekker van muren, schuttingen en schuurtjes. Deze snelle groeier is tweejarig, met grote hartvormige bladeren en bloemen die in kleur variëren van wit tot bijna roodzwart. De bloei is van juli tot oktober en de plant kan dan een hoogte van 2 meter bereiken; tijdig steunen is daarom geboden. De zaaddozen leveren zaad op voor nieuwe planten. De kleur van de bloemen kan wisselen door de bestuiving van bijen, die er - net als vlinders - in grote getale op af komen. In de winter verdwijnt het blad, iets van de rozet blijft aan de grond zichtbaar.

16. Solidago

Kies afhankelijk van de plek die je met een goudgele kleur wil opvrolijken voor een hoge (tot 1.80 meter) of lage (vanaf 70 cm) guldenroedesoort, allemaal afgeleid van de wilde soort. Er is zelfs een dwergsoort, die uitstekend als bodembedekker dienst kan doen. De bloeiwijze is piramidevormig, met vertakte bloempluimen die vlinders en bijen aantrekken. De groene blaadjes aan de lange stelen zijn spits en smal. Na de bloei – van augustus tot en met september – resteert een wintersilhouet, totdat van de bloempluimen niets dan pluizen overblijft. De plant is verder niet wintergroen. Sommige soorten hebben de neiging tot woekeren; door hun vermeerdering via de wortelstok wandelen de uitlopers de border in. Die nieuwe uitlopers kunnen worden uitgetrokken en worden uitgezet. Delen door de plant te scheuren geeft ook goed resultaat. Guldenroede doet het ook goed als snijbloem.

17. Anemone hybrida

Herfstanemoon of Japanse anemoon (eigenlijk afkomstig uit China) is een prima plant om gaten in de border op te vullen. De stengels met grote groene bladeren kunnen een hoogte van 80 cm bereiken, met de bloemstengels erbij haalt de plant een hoogte van 1.50 meter. Het hoogtepunt van de bloei valt van september tot oktober. Königin Charlotte is rozebloeiend, Honorine Jobert witbloeiend. De plant is niet wintergroen, lelijke delen kunnen daarom na de bloei worden weggeknipt; de zaadbolletjes (onvruchtbaar) zien er leuk uit en kunnen blijven staan. Deel de plant door scheuren in het voorjaar. Verwacht niet meteen succes in het najaar; om in bloei te komen heeft de plant een aanloop van (tenminste) een jaar nodig.

18. Aster novi-belgii

De herfstaster bloeit van augustus tot oktober met donkerrode, blauwe of witte straalvormige bloemblaadjes rond een geel hart. De stelen hebben langwerpig blad, dat niet wintergroen is; het kan na de bloei eventueel tot de grond worden afgeknipt. De maximale hoogte is ongeveer een meter. De plant, die veel vlinders trekt, kan vermeerderd worden door de kluit te scheuren.

19. Rudbeckia fulgida Goldsturm

De gele zonnehoed geeft kleur aan de najaarstuin. Het felle geel van de lintbloemen steekt mooi af tegen de donkerbruine harten en donkergroene bladeren en trekt veel bijen aan. Ook na de bloei levert de plant een mooi wintersilhouet op, al is het blad niet wintergroen. De plant wordt ongeveer 60 cm hoog en wordt vermeerderd door de kluit te delen.

20. Sedum spectabile Brillant

Ook de hemelsleutel verlengt de bloeiperiode van de tuin met zijn bloemschermen, die van augustus tot oktober lilaroze kleuren en zowel bijen als vlinders aantrekken. De vlezige stengels met dik, blauwgroen blad worden ongeveer 40 cm hoog. De plant is matig wintergroen en kan op verschillende manieren vermeerderd worden. Scheuren is een mogelijkheid, maar de bloemen lenen zich ook goed voor de vaas. Kies voor transparant glas en kijk hoe er wortels aan de stelen komen, waarna (opnieuw) planten mogelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beplanting in je tuinBeplanting in je tuinNiets is leuker om je tuin te voorzien van nieuwe planten. Maar let wel op hoe je de planten neerzet, anders kan het nam…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Pioenrozen: standplaats, bloei, snoei en verzorgingPioenrozen: standplaats, bloei, snoei en verzorgingPioenrozen of Paeonia kennen wel 1000 verschillende soorten. De grote bloemen van de pioenroos kunnen wit, geel, roze of…
Tuinplanten voor vlindersTuinplanten voor vlindersDe vlindertuin in de dierentuin maakt een mooie indruk op iedereen, dus laat staan dat je je eigen tuin tot vlindertuin…
Snoeien van tuinplanten, het hoe en waaromSnoeien van tuinplanten, het hoe en waaromVeel tuinplanten groeien beter wanneer ze regelmatig gesnoeid worden. Bovendien worden er vaak grotere bloemen en vrucht…

Reageer op het artikel "Tuinplanten top twintig: gegarandeerd succes!"

Infoteur: Sierkunst
Laatste update: 30-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!