InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Plan een optimale beplanting

Plan een optimale beplanting

Plan een optimale beplanting De schutting staat en het terras is aangelegd; tijd om iets aan beplanting te doen. Bij het inrichten van een kleine tuin wordt die meestal in één keer ingekocht. Naar het tuincentrum, een kar vol bloeiende heesters en planten afrekenen en thuis direct aan de slag. Met als resultaat een tuin die een korte periode van uitbundige bloei doormaakt, maar waar de rest van het jaar weinig te beleven valt. Sta eens stil bij de langere termijn en denk ook na over bladvorm en -kleur, bloeitijd, vrucht, geur, hoogteverschil en structuur om de tuin het hele jaar door interessant te houden. Met een weloverwogen aanschafbeleid staat ook een kleine tuin weliswaar niet direct vol, maar met een goed beheer ontstaat er veel variatie voor weinig geld.

Struiken en heesters

Maak eerst een selectie van struiken en heesters en bepaal hun plek in de tuin. Ze geven de tuin meer structuur dan planten, die – vooral in de winter – veel minder in het oog springen.
Creëer hoogteverschillen en laat sommige struiken uittorenen boven de rest, maar zorg dat aan hun voet ook het nodige te zien is. Door klimplanten omhoog te leiden ontstaat ruimte voor andere planten.
Eventueel kan de aanschaf van een kleine boom overwogen worden.

Vaste planten

Bezwijk niet voor de verleiding van alleen bloemen – die voor het merendeel rond de winter ondergronds gaan – maar bedenk ook wat er van de plant overblijft wanneer het blad afsterft. In veel gevallen is een wintergroene plant te verkiezen boven een plant die al snel na de bloei inzakt.
Zijn de kale stengels, de zaaddozen of de bladoverblijfselen de moeite waard? Kies voor bladdiversiteit in vorm, afmeting en kleur. Wissel grote bladeren af met kleinere, plant langwerpig naast rond en zorg naast groen ook voor bont (wit of geel), grijs of rood blad.

Tuinaanplant in vogelvlucht

Om een kleine tuin het hele jaar door boeiend te houden, volgen per seizoen wat tips. De meeste planten zijn gekozen op hun bewezen prestaties, onderhoudsgemak, de mogelijkheid ze te vermeerderen, algemene verkrijgbaarheid (misschien ruilen of vragen aan bevriende tuinbezitters) en aantrekkelijke prijs.
Bij dit artikel zijn zowel de botanische namen als de Nederlandse namen van de wat minder bekende planten opgenomen.

Winter

In de winter zal de tuin het minst te bieden hebben. Toch kunnen bladhoudende struiken en grillige plantenresten de tuin boeiend maken, vooral wanneer alles bedekt is met een laagje sneeuw of ijs. Ook de waterdruppels die na een regenbui aan de kale takken glinsteren, verlenen de tuin een zekere charme.
Een ontwerp met groenblijvende heesters en struiken als buxus en dwergconifeertjes, taxus (giftig!), klimop, vuurdoorn en wintergroene (al dan niet bonte) kardinaalsmuts dragen hier zeker aan bij. Vlinderstruik, kamperfoelie, hibiscus, spierstruik, roos, druif en pruikenboom zijn fraai voor wat betreft het lijnenspel van hun takken.

Voorjaar

De voorjaarsbollen zijn in de herfst al de grond ingegaan, nu kan het resultaat bewonderd worden. Kies voor bollen die gemakkelijk vermeerderen en in de grond kunnen blijven (het zogeheten verwilderen). Dit zijn dikwijls de goedkope, sterke soorten. Te denken valt aan sneeuwklokjes, krokus (in wit, geel, lila of paars), anemone blanda (wit, roze of violet), blauwe druifjes, de hyacinthoïdes hispanica (wit, blauw en roze).
Dit is ook de tijd dat de spierstruik zijn witte bloesem toont en de roos en de kamperfoelie uitlopen om spoedig te gaan bloeien. Ook veel vaste planten laten zich zien. Akelei, klaproos, salie, anemone sylvestris, kattenkruid, ooievaarsbek, cerastium tomentosum en vrouwenmantel zullen spoedig met bloemen getooid zijn.

Zomer

De pruikenboom en de vlinderstruik staan er nu fraai bij. De eerste met dieprood blad, de tweede met witte, roze, lila of blauwpaarse bloempluimen tussen smal grijsgroen blad. Ook de grote gele bloemen van de hertshooi vallen op. Misschien zijn ook de eerste trosjes van de druif al te zien?
De lavendel bloeit, de campanula heeft blauwe klokjes en de stokroos is aardig de hoogte ingeschoten en staat eveneens in bloei. Het blad (en de bloemen) van hosta, de sprieten van festuca glauca en het chocoladekleurige blad van de heuchera zorgen voor wat rust in de border.

Nazomer en herfst

Denk niet dat het tuinseizoen er al op zit. Misschien is de vlinderstruik aan een tweede of derde bloei begonnen, net als hertshooi. En anders zijn de bessen van de laatste de moeite waard (en geschikt om in de vaas te zetten). De hibiscus en de rozen pronken vast met nog wat bloemen en wie weet, geurt ook de kamperfoelie op een zwoele avond nog. Ook zijn felrode glimmende bessen zijn een lust voor het oog (niet voor de mond!). De lavendel wordt misschien nog steeds druk door de bijen bezocht.
Planten die nu volop in bloei staan zijn de herfstaster, de herfstanemoon, de hemelsleutel, de gele zonnehoed en de guldenroede.
Pluk niet alleen letterlijk de zoete vruchten van alle inspanning, maar laat ook de eerste druivenoogst goed smaken!

Struiken en heesters
Euonymus – kardinaalsmuts
Hypericum (diverse soorten) – hertshooi
Cotinus – pruikenboom
Spirea – spierstruik

Bloembollen
Anemone blanda – oosterse anemoon
Hyacinthoïdes of Scilla hispanica – wilde hyacint

Vaste planten
Alchemilla mollis – vrouwenmantel
Anemone sylvestris – bosanemoon
Campanula carpatica – karpatenklokje
Cerastium tomentosum– viltige hoornbloem
Festuca glauca – blauw zwenkgras
Geranium – ooievaarsbek
Heuchera Micrantha Palace Purple – geen Nederlandse naam bekend
Nepata x faassenii – kattenkruid
Papaver orientale – klaproos
Rudbeckia fulgida Goldsturm – gele zonnehoed
Salvia officinalis – echte salie
Sedum spectabile Brillant – hemelsleutel
Solidago – guldenroede

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het ontwerpen van een beplantingsplanHet ontwerpen van een beplantingsplanIn een nieuw tuinontwerp neemt de beplanting een belangrijke plaats in. Beplanting geeft een tuin structuur, het biedt b…
Bodembedekkers – een groene oase in de tuinBodembedekkers – een groene oase in de tuinBodembedekkers zijn planten die breed vertakken en wortelen aan de op de grond liggende scheuten of twijgen. Door hun sn…
Het planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHet planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHeb je een beperkt budget? Kies dan voor bomen of haagplanten met kale wortels. Ze zijn verkrijgbaar van november tot ap…
Tuinklussen in maart, wat kun je doen?Tuinklussen in maart, wat kun je doen?Na een lange winter begint de tuin langzaam maar zeker weer tot leven te komen. Op mooie zonnige dagen wordt de verleidi…
Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpEen bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpIs je tuin aan verandering toe? Dan kun je een nieuwe tuin ontwerpen, of de bestaande tuin veranderen. Bij het ontwerpen…

Reageer op het artikel "Plan een optimale beplanting"

Infoteur: Sierkunst
Laatste update: 30-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!