InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Welke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuin

Welke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuin

Welke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuin Gras is een van de belangrijkste elementen in de Nederlandse tuin. Maar met welke grasmaaiers krijg je een mooi gazon? En wat is de juiste verzorging voor gazon en border?

Gras in de tuin

Al eeuwenlang wordt voor tuinen een goed, sterk en onkruidvrij grasveld nagestreefd. Er bestaan diverse methodes voor inzaaien, bemesten en maaien. Feitelijk bestaat een gazon uit meerdere grassoorten, een 'grassen'veld dus. Een moderne grasmengsel bezit tenminste de volgende kenmerken:
  • het groeit niet te snel;
  • heeft een hoge dichtheid;
  • is sterk en resistent tegen ziekten;
  • is bestand tegen behoorlijke belasting.
Gras van topkwaliteit groeit op vrijwel elke grondsoort en verdringt door zijn hoge dichtheidsgraad zelfs mos en onkruid.

Slecht gazon herstellen

Voor herstel van een slecht gazon bieden tuincentra diverse speciale zaai- en compostpakketten die omspitten overbodig maken. Het werkt als volgt:
  • Maai het oude gazon zo kort mogelijk;
  • Verticuteer in de lengte- en breedterichting;
  • Strooi het zaaizaad uit;
  • Verdeel de compost gelijkmatig over het oppervlak;
  • Houd het gazon 2 weken goed vochtig.
Enkele weken na deze behandeling is uw grasveld gegarandeerd dichtgegroeid en weer goed beloopbaar.

Gras bemesten

Afhankelijk van de gewenste onderhoudsmethode, waarbij de een ervoor kiest om het maaisel te laten liggen en de ander het juist afvoert, zijn er verschillende mestmethoden. U kunt 2 à 3 maal per jaar alle benodigde voedingsstoffen in de vorm van gazonmeststof toedienen. Maar u kunt ook opteren voor middelen waarbij het maaisel kan blijven liggen. Dié middelen voorzien tevens in de bestrijding van overvloedig mos in het gazon.

Verticuteren

Door te verticuteren ontdoet u het grasveld van mos, vervilte plantenresten en onkruid. Doe dat bij voorkeur twee keer per jaar:
  • in maart of april om het 'wintervilt' eruit te halen;
  • van juli tot september om snel groeiend onkruid te verwijderen.
Na het verticuteren kunnen lucht, vocht en voedingsstoffen weer optimaal tot de wortels doordringen.

Grasmaaiers

Belangrijk is dat u niet te kort maait. Veel grasmengsels kunnen daar niet tegen, waardoor er sommige grassoorten (uw gazon bestaat immers uit tientallen grassoorten) zullen afsterven. Dit verzwakt de grasmat en maakt die kwetsbaar voor verbranding, mosgroei en schimmels.

Er bestaan twee soorten grasmaaiers:
  • Maaiers waarbij een 'kooi' van gebogen messen langzaam tussen de wielen draait, aangedreven door menskracht of een motor;
  • Cirkelmaaiers met een razendsnel horizontaal draaiend messenstel, ten alle tijde door een motor aangedreven.

Behalve grasmaaiers die op het electriciteitsnet werken, zijn er ook fluisterstille accumaaiers die een groot actieradius bezitten. En volstrekte bewegingsvrijheid heeft u uiteraard met grasmaaiers met benzinemotor. Maar die produceren aanzienlijk meer geluid. Zitmaaiers geven uiteraard het summum aan maaigenot: klein, compact en uiterst wendbaar. Voor een klein gazon of als tweede machine blijft de handmaaier het meest geschikt.

Gras maaien wordt weer leuk

Kortom: er is volop keuze in kwaliteitsmachines van alle soorten en maten, en voorzien van handige accessoires als grasvangbakken, slimme kabelgeleiders, etcetera. De voor uw doel perfecte machine is er zeker bij. Maaien wordt weer leuk!!
Gerelateerde artikelen
Grasmaaier op benzine, voor- en nadelenGrasmaaier op benzine, voor- en nadelenAls je een tuin met groot gazon hebt, gaat er niets boven een grasmaaier op benzine. Daarmee kan je het gazon tot in all…
Robotgrasmaaiers voor een altijd groen en strak gazonRobotgrasmaaiers voor een altijd groen en strak gazonVoor veel tuineigenaren is gras een onmisbaar element in de tuin. Maar je haalt je daarmee wel veel extra werk op de hal…
Het gazon in de tuinHet gazon in de tuinHet gazon is nog steeds een “veel geziene gast” in de tuin. Gemakkelijk met spelende kinderen, ruimtelijk met een border…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Grasmaaien, hoe pak je dat slim aan?Grasmaaien. Voor velen een vervelend klusje. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zo pak je het slim aan!
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuin"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 26-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!