InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Uw eigen moestuin: Aalbessen

Uw eigen moestuin: Aalbessen

Uw eigen moestuin: Aalbessen Zelf een moestuin aanleggen en uw eigen producten bereiden is zeer de moeite waard. Of u nu behoefte heeft aan onbespoten voedsel, besparen op het huishoudgeld of het nostalgische ervan, met de nodige kennis kunt u zelfs een moestuin aanleggen op uw balkon en de heerlijkste recepten zelf maken.

Aalbes - Ribes Rubrum

De 3 aalbessoorten (rode, zwarte en witte) stammen af van de wilde soorten van het geslacht Ribes. Ze behoren tot het zgn. kleinfruit en kunnen op vrijwel alle gronden worden gekweekt, mits de bodem maar niet te droog is.

Lichte schaduw verdragen ze goed en de cultuur is heel eenvoudig. Het werkelijk noodzakelijke onderhoud bestaat uit het vrij geregeld snoeien van de struiken. Plant deze bessen niet op tochtige plaatsen en zorg voor een degelijke beschutting. Alle allbessoorten en vooral de zwarte zijn vorstgevoelig. Ze vormen vij brede struiken en moeten dan ook vrij ver uiteen worden geplant: rode en witte bessen 150-200 cm uit elkaar, de zwarte zelfs 250-300 cm.

De beste tijd voor het planten is ná oktober en vóór april. Plant de struikjes zodanig dat de basis van de hoofdtakken (de gesteltakken) ongeveer 15 cm onder het grondoppervlak komt. Breng in het plantgat flink wat verteerde of gedroogde organische mest aan, en geef deze planten tijdens de groei nog een extra portie kali (in de vorm van kunstmest). Verder jaarlijks wat organische mest (vers of gedroogd).

Rode en witte bessen bloeien en dragen vrucht op de 'kortloten', de korte twijgjes aan weerszijden van de hoofdtak. Dit kortlot is meerjarig hout en daarmee moet tijdens het snoeien rekening worden gehouden. De zgn. korte snoei is wel het eenvoudigst: jonge struiken, zojuist geplant, moeten met 7 tot 8 gesteltakken worden opgekweekt. Alle zijscheuten worden weggenomen en de kortloten worden teruggesnoeid tot op enkele knoppen (ogen) na. De gesteltakken mogen niet vertakken, wél ongeveer 7 cm in lengte toenemen.

Zwarte bessen worden iets anders behandeld: er wordt diep geplant, de twijgen worden niet getopt maar wel geregeld weggesneden, waardoor ruimte aan jonge takken wordt gegeven.

Heerlijke Aalbessenjam

Wat heeft u nodig:

  • 1 kilo aalbessen
  • 1 dl water
  • 1 kilo geleisuiker

Zo maakt u de jam:

De aalbessen wassen, laten uitlekken en ontdoen van de steeltjes. De vruchten goed met water en de suiker vermengen en afgedekt tot de volgende dag laten staan. De dag erna de massa aan de kook brengen en 5 minuten borrelend laten koken onder af en toe roeren. Daarna de jam iets laten afkoelen en doorroeren. Daarna kunt u de jam in de potten schenken en goed afsluiten. U kunt ze bewaren in een koele ruimte en u heeft uw eigen heerlijke Aalbessenjam.

Aalbessen op sap

Wat heeft u nodig:

  • 1 liter water
  • 650 gram witte kandij
  • 3 kilo aalbessen

Zo maakt u de aalbessen op sap:

Het water met de witte kandij aan de kook brengen en laten koken totdat de suiker is opgelost. Dit laten afkoelen. De bessen wassen, goed laten uitlekken en ontstelen en uiteraard de lelijke vruchten verwijderen. De bessen in potten verdelen en de afgekoelde suikersiroop erover schenken. De inmaakpotten vullen tot 2 cm onder de rand. Met 3 kilo aalbessen en 1 liter suikersiroop kunt u 4 liter aalbessen op sap maken. De inmaakpotten sluiten en 25 minuten bij 90 graden steriliseren; koken in een grote ketel.
© 2009 - 2018 Helga, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aalbessen en/of trosbessenAalbessen en/of trosbessenIn de zomer, wanneer je over de markt loopt zie je ze altijd liggen: bakjes met rode aalbessen. Aalbessen smaken ietwat…
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Moestuin op plat dakTuinieren zonder grond kan niet dus iemand die jarenlang een moestuin heeft bijgehouden in de hoek van zijn siertuin en…
Raw food courgette en rode bietJe bent wat je eet, zeggen ze wel eens. Van eten wat niet gekookt wordt krijg je energie, voel je, je fit en vitaal.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GLady, Pixabay
  • Van Gilse

Reageer op het artikel "Uw eigen moestuin: Aalbessen"

Reactie

Vanlancker Geert, 09-06-2012 18:31 #1
Beste

Heb prachtige aalbesstruiken maar geen vruchten
Struiken staan nochthans zuidelijk gericht.
Mogelijke oorzaken?

Vriendelijke groeten

Infoteur: Helga
Gepubliceerd: 06-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!