InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinplanten die het goed doen

Tuinplanten die het goed doen

Tuinplanten die het goed doen Het is mij zo vaak overkomen, dat ik vol verwachting aan het tuinieren ging. Leuke plantjes in de grond gestopt, om vervolgens na enkele weken tot de conclusie te komen, dat ik de plank had misgeslagen en er van de plantjes niet veel meer over was. Niet leuk, zonde van je tijd en moeite. Door schade en schande ben ik wijs geworden, en wil hier wat tips geven. Wil je dat je tuin vrij makkelijk netjes en leuk oogt?
Dan kun je hier en daar een buxus neerzetten. Doet het altijd wel, mits niet in de volle zon en staat gewoon mooi. Buxus moet je wel bijsnoeien in maart. En het leuke is: ik kreeg een tip van iemand, dat je een takje v/d buxus gewoon in de grond kan steken, en dat deze dan gaat wortelen en er een nieuw buxusje komt. En het werkt! (wel geduld hebben).

Heide moet je een zonnig plekje geven. Een beetje extra mest zo nu dan is ook nooit weg. Van heide is bij mij nooit zo veel overgebleven, totdat ik die dus echt in de zon plaatste.

Thijm is erg moeilijk en af te raden. Ik heb een tuin op het zuiden, en zelfs daar ging thijm dood. Toch heb ik het diverse keren geprobeerd maar elke keer met hetzelfde (dodelijke) resultaat.

Ook een makkelijke plant voor in je tuin is lavendel. Het geeft je tuin een mooi aanzien en je kunt het zelfs als kort haagje gebruiken. Wel regelmatig goed bijsnoeien, na de bloei. Anders wordt de lavendel houterig en lelijk. Lavendel is ook heel mooi in combinatie met buxus in je tuin. De combinatie is prachtig, je geeft je tuin stijl en het is onderhoudsarm.

Santolina is een mooie plant met grijs-groenblad. Maar ook zo'n rampenplant. Als de plant al de winter overleeft, is hij er iniedergeval niet mooier van geworden.

Mijn favoriet is Wolfsmelk. Prachtige plant, mooi groen blad. In het voorjaar komen er schitterende bloemen aan, die een beetje lijken op de bloemen van hortensia, maar de kleur blijft groen. Erg makkelijk, je hoeft er niets aan te doen, en vermeerdert zich vanzelf.

Laurier is mooi als haag, of in een hoekje van de tuin. Ook heel makkelijk te onderhouden, groeit wel als een speer.

Altijd succes: de vetplant sedum. Die kun je ook makkelijk scheuren na de bloei, en het afgescheurde stukje weer ergens anders plaatsen. Natuurlijk weinig water nodig, want vetplant.

Heb je een tuin met veel schaduw, dan kan het moeilijk zijn de juiste planten te vinden. Maar je kunt hier gerust varens planten, rododendron, hortensia, laurier, monnikskap, hosta. Let op: hosta is het favoriete voer van slakken! Binnen no-time blijft er niets meer van over als je er niets aan doet (slakkenkorrels strooien bijvoorbeeld). Vaak zijn ze al opgevreten, voordat ze de kans hebben gehad om helemaal op te komen.

Sommige mensen hebben prachtige weelderige hortensia's, terwijl ik het jaren moest doen met alleen groen blad. Dan denk je wel: hoe kan dat nou? Maar de bloemen van de hortensia moet je na de bloei gewoon laten zitten. Pas wegknippen in februari, en de plant niet snoeien.

Veel succes met tuinieren!
Gerelateerde artikelen
Beplanting in je tuinBeplanting in je tuinNiets is leuker om je tuin te voorzien van nieuwe planten. Maar let wel op hoe je de planten neerzet, anders kan het nam…
Borderplanten op Kleur / Hoogte - Crème Witte & Gele PlantenBorderplanten op Kleur / Hoogte - Crème Witte & Gele PlantenDe border in de tuin is een geschikte plek om vaste planten en gewassen te groeperen en variëren in hoogte en kleur. Kie…
Eenjarige Tuinplanten op Kleur (+ foto's)Eenjarige Tuinplanten op Kleur (+ foto's)Eénjarige planten voor in de tuin, op het balkon of terras zijn er in talloze kleuren. Voor je naar t tuincentrum gaat…
Vlindervriendelijke tuinVlindervriendelijke tuinVlinders in de tuin zal je niet snel zien als je alles betegeld hebt. Voor voedsel hebben vlinders nectar uit bloemen no…
Tuinplanten & Bomen - Zonnige Plek (+ foto's)Tuinplanten & Bomen - Zonnige Plek (+ foto's)Bij de beplanting met vaste planten in de tuin of de keuze van één- en twee jarige planten op het balkon of terras is he…

Reageer op het artikel "Tuinplanten die het goed doen"

Reactie

Sarah, 31-03-2017 04:22 #1
Dank je wel voor je tips.
Heel herkenbaar. Bij mij gaat ook alles mis in de tuin. Zo jammer, want zit graag buiten.
Ik ga zeker de planten kopen die je aanraadt en hopen dat het dit keer wel lukt.
Thanks:)
Groetjes,
Sarah

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 18-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!