InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Op weg naar een nieuwe tuin

Op weg naar een nieuwe tuin

Op weg naar een nieuwe tuin Wilt u een nieuwe tuin of de bestaande tuin veranderen? Ga dan te werk volgens een goed doordacht stappenplan. Zorg voor een tuinontwerp of tuinplan, orienteer u over de kosten van aanleg en neem voor de uitvoering eventueel een hovenier in de arm.

Uw ideale tuin

Het gaat er natuurlijk op de eerste plaats om dat u probeert vast te stellen hoe uw ideale tuin er uit moet zien. Doe dit aan de hand van een uitgebreide wensenlijst:
  • Wilt u een gazon?
  • Houdt u van rond of recht?
  • Wat vindt u van grind?
  • Heeft u veel tijd voor de tuin?
  • Wilt u borders op kleur.
  • Etc. etc.

Maar ook:
  • Hoe zit het met de privacy?
  • Een haag samen met de buren?
  • Een achteringang?
  • Is er ruimte voor een vijver of een tuinhuis?

Allemaal factoren waar uzelf of de ontwerper van het tuinplan rekening mee moet houden. Steek uw licht eens op bij een van de vele tuincentra. Die zijn bij uitstek geschikt om te ontdekken wat u mooi en niet mooi vindt. Ook de vele tuinbladen en tuinboeken kunnen u hierbij helpen.

Het tuinontwerp

U kunt natuurlijk uw eigen tuinplan maken maar u kunt ook de hulp inroepen van een creatieve ontwerper of tuinarchitect. Het is hun dagelijks werk en zij weten als geen ander waar ze op moeten letten:

  • Is het terras wel groot genoeg?
  • Sluit het lijnenspel aan bij de stijl van het huis?
  • Krijgt de vijver voldoende zonlicht?
  • Hoe lijkt de tuin wat dieper of breder?

Tientallen kneepjes van het vak, steeds weer anders en verantwoord in een ontwerp vormgegeven.

Kosten aanleg tuin

Als u eenmaal beschikt over het voor u ideale tuinplan, gaat u kijken naar de kosten. Een ontwerper houdt soms bij het ontwerp al rekening met het beschikbare budget. Als u een eigen tuinplan heeft bedacht, kunt u vaak zelf al een betrouwbare kostenraming maken van te gebruiken materialen.

Als u het werk geheel of gedeeltelijk wilt uitbesteden, kunt u terecht bij een hoveniersbedrijf. Een begroting of offerte van een erkend hovenier dient altijd overzichtelijk en keurig gespecificeerd te zijn. U kunt de kosten van elk afzonderlijk onderdeel bezien. Eventueel kan voor bepaalde zaken naar een goedkoper alternatief worden gezocht. Daarbij kan het gaan om ander materiaal of de keuze om een deel van het werk zelf uit te voeren.

Zelf doen of hovenier inschakelen

Als u een doehetzelver bent, is het aan te raden om werkvolgorde en bestellingen goed op elkaar af te stemmen. Ga nooit overhaast te werk en vraag desnoods advies bij de vakman. Wanneer u het werk geheel of gedeeltelijk laat uitvoeren is het zaak een vakkundig hoveniersbedrijf in te schakelen die keurig de offerte en afgesproken planning volgt. De constructie en het beplantingsplan, in combinatie met de bodemgesteldheid, zijn het belangrijkste. Voor een erkend hoveniersbedrijf mag ook de meest complexe situatie geen probleem opleveren.

Wat mag u van een goede hovenier verwachten?

Een hovenier is een groene alleskunner. Op de eerste plaats moet hij kunnen luisteren en passende oplossingen presenteren bij problemen of wensen. Behalve een creatief ontwerp of gevarieerd beplantingsplan moet de hovenier kunnen zorgen voor metselwerk, timmerwerk, bestrating, installatie van elektra en beregening, aanleg van drainage en een goede bodemgesteldheid. Hij moet alles weten over planten, voeding, gewasbescherming, groeien en snoeien. Kortom er wordt een behoorlijke vakkennis vereist. Maar het meest belangrijke is misschien nog wel openheid en vertrouwen.

Met goede afspraken, garantieregelingen, gestructureerd werk en een hovenier die goed luistert naar de opdrachtgever, wordt de aanleg een feest.

Ook na aanleg verlangt uw tuin aandacht

Een tuin is nooit af, ook al is hij compleet aangelegd. De tuin is een natuurproduct en dus altijd in beweging. Houdt bodem en beplanting in goede conditie en zorg voor een goed evenwicht tussen de diverse planten. Kijk welke planten u in de tuin heeft staan en of er gesnoeid moet worden. Een goed hoveniersbedrijf is altijd bereid om samen met u één of twee keer per jaar door de tuin te lopen om te bezien of er eventuele maatregelen genomen moeten worden. Met het juiste onderhoud op het juiste tijdstip zal uw tuin alsmaar mooier worden en blijft u genieten.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop een tuin aanleggenGoedkoop een tuin aanleggenEen tuin is voor mensen een ideale locatie om te ontspannen. Belangrijk is dan wel dat de tuin er netjes bij ligt met pl…
Tuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenierTuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenierHet aanleggen en onderhouden van een tuin is voor veel mensen een hele klus. Als je niet over voldoende kennis van plant…
Hoveniers voor tuinontwerpen, aanleg en onderhoudHoveniers voor tuinontwerpen, aanleg en onderhoudEen tuin ontwerpen is een ingewikkeld karwei waarbij veel meer komt kijken dan alleen creativiteit. Materiaalkennis voor…
Wat kost een hovenier?Wat kost een hovenier?Een mooie tuin aanleggen kan u veel geld gaan kosten. Niet iedereen kan zelf een mooie tuin aanleggen. U moet zelf een g…
3D tuinontwerp voordelen en nadelen3D tuinontwerp voordelen en nadelenTegenwoordig zijn er programma’s op de markt die het voor iedereen mogelijk maken om op een computer in 3D een tuin te o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Op weg naar een nieuwe tuin"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 15-04-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!