InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Plunge Pool – hét zwembad voor de kleine tuin

Plunge Pool – hét zwembad voor de kleine tuin

Plunge Pool – hét zwembad voor de kleine tuin Een Plunge Pool is een klein zwembad dat niet gemaakt is om baantjes te trekken, maar om in te relaxen. Niet te verwarren met een hottub of jacuzzi, want in tegenstelling tot het water in een hottub of jacuzzi, is het water in een Plunge Pool meestal koud. Je kunt dit water wel verwarmen, maar dit is niet standaard. De Plunge Pool komt van oorsprong uit Australië, maar past perfect in de Nederlandse (stads)tuin. Een Plunge Pool is bij uitstek geschikt voor mensen die graag een zwembad willen, maar een kleine tuin hebben. Het bad is in verschillende maten en vormen verkrijgbaar. De meest voorkomende maat is 3x3x1,5 (BxLxH).

Waar komt het woord Plunge Pool vandaan

De naam ‘Plunge Pool’ is afkomstig van de grond onder een waterval. Doordat water bij een waterval met harde kracht naar beneden valt en daar soms ook stenen en rotsen bij meeneemt, ontstaat er slijtage. Door deze slijtage ontstaat er een holte onder de waterval, dit wordt een ‘Plunge Pool’ genoemd.

Het ontstaan van een Plunge Pool onder een waterval / Bron: Mimkreative, PixabayHet ontstaan van een Plunge Pool onder een waterval / Bron: Mimkreative, Pixabay

De functie van een Plunge Pool

In feite is bouwkundig gezien een Plunge Pool een normaal zwembad, alleen een stuk kleiner in afmeting. Doordat de Plunge Pool bad een kleine afmeting heeft, heeft dit bad een andere functie dan een groot zwembad. In een Plunge Pool zul je eerder gaan relaxen en even onderdompelen om af te koelen. Je kunt er geen baantjes in trekken, daar is dit bad echt te klein voor. Wel kun je een zwemelastiek erin plaatsen zodat je kunt ‘zwemmen’, terwijl het elastiek je op je plaats in het water houdt.

Soorten Plunge Pools

Je hebt baden van hout, metaal, kunststof en beton. Het voordeel van een betonnen bad is dat dit bad in elke gewenste vorm gemaakt kan worden. De metalen en kunststof varianten worden prefab in een fabriek gemaakt. Er zijn talloze vormen prefabbaden waar je uit kunt kiezen en in de meeste gevallen heb je nog wel zelf de keuze waar je het trappetje wilt hebben of waar je een bankje in het bad geplaatst wil hebben.

Onderhoud van een Plunge Pool

Doordat een Plunge Pool klein van formaat is, kost het onderhoud van het bad minder moeite dan bij een groot zwembad. Naast het optisch schoonhouden van het bad, heb je ook onderhoud aan de waterkwaliteit. Je kunt kiezen voor verschillende systemen.

Standaard pomp en zandfilter

Met de standaard pomp wordt het water gecirculeerd door de zandfilter. In het zandfilter wordt het water gereinigd.

PH-waarde

Om te kunnen zwemmen in het zwembad is het belangrijk dat het water een pH-waarde heeft tussen de 7.2 en de 7.6. Je kunt dit handmatig controleren en afstellen, maar je kunt ook kiezen voor een geautomatiseerd systeem.

Zoutelektrolyse

Een zoutelektrolyse is een apparaat dat met zout natriumchloride maakt. Het bad is daardoor helder en voorzien van chloor. Bij het gebruik van een zoutelektrolyse moet de pH-waarde van het water regelmatig gecontroleerd worden, de zoutelektrolyse is namelijk van invloed op de pH-waarde van het water. Voor het goed functioneren van de zoutelektrolyse is het belangrijk dat de pH-waarde van het water goed is.

Kant-en-klaar bestellen of zelf maken

Je kunt een Plunge Pool uit de fabriek bestellen, de ‘bak’ wordt gemaakt in de fabriek en je kunt deze (laten) plaatsen in je tuin. Als je zelf een beetje handig bent, dan kun je ook zelf een Plunge Pool bouwen. Hier zijn diverse bouwpakketten voor verkrijgbaar, maar je kunt dit ook doen met bouwmateriaal dat in de grote bouwmarkt verkrijgbaar is. Wel heb je enige kennis nodig van zwembadfilters en het aansluiten daarvan. De kosten voor het zelf maken van een standaard formaat Plunge Pool van 3x3x1,5 (BxLxH) zijn gemiddeld € 5000,- (2020). Dit is afhankelijk van welk materiaal je gebruikt.

Plaatsing in de tuin

Als je besluit een Plunge Pool in je tuin te (laten) plaatsen, denk dan goed na over de plek waar je deze wil laten plaatsen. Vooral bij kleine tuinen, of tuinen met weinig zonlicht moet je goed nadenken wat een geschikte plek is. Als een inbouwvariant van een Plunge Pool eenmaal geplaatst is, dan is deze niet meer te verplaatsen.

Doordat een Plunge Pool klein is, gaat er minder water in dan bij een normaal zwembad. Daarom kun je een Plunge Pool in principe ook plaatsen op een dakterras, zolang de vloer het gewicht van het bad en water kan dragen.

Voor- en nadelen van een Plunge Pool

Hoewel een Plunge Pool veel voordelen heeft, zijn er ook enkele nadelen aan dit kleine bad.

Voordelen
  • Neemt weinig ruimte in
  • Een Plunge Pool heeft minder onderhoud nodig dan een groot zwembad
  • Doordat er minder water in een Plunge Pool zit dan in een groot zwembad zijn de energiekosten lager
  • Warmt sneller op dan een groot bad

Nadelen
  • Je kunt er geen baantjes in trekken
  • Door zijn kleine formaat niet geschikt voor het meeste waterspeelgoed
© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Pool Roodoog en Pool BlauwoogKonijnenras: Pool Roodoog en Pool BlauwoogDe Pool Blauwoog en de Pool Roodoog zijn twee konijnenrassen die geboren zijn met de dwergfactor. De rassen vallen eigen…
Doe Het Zelf – Deurbel installerenDoe Het Zelf – Deurbel installerenDeurbellen zijn er in verschillende soorten en maten. Deurbellen die werken op batterijen, draadloze deurbellen en de ou…
Elektrische stroomElektrische stroomElektrische stroom is uit onze samenleving niet weg te denken. Het is daarom erg belangrijk dat we snappen hoe het werkt…
Zwemmen in eigen tuinZwemmen in eigen tuinEr zijn verschillende mogelijkheden om te kunnen zwemmen in de eigen tuin. U kunt kiezen voor het traditionele zwembad,…
De effectenbeurzen en de politiekDe effectenbeurzen en de politiekSteeds meer lijkt het erop dat niet alleen de grote banken, maar ook enkele centrale overheden de effectenbeurs en de be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • https://www.toppy.nl/advies/333/alles-wat-je-wilt-weten-over-een-plunge-pool.html
  • https://www.plungepools.nl/diensten/
  • https://project-copyright.be/plunge-pool/hoe-een-plunge-pool-onderhouden/
  • Afbeelding bron 1: Mimkreative, Pixabay

Reageer op het artikel "Plunge Pool – hét zwembad voor de kleine tuin"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 21-01-2020
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!